به دنبال تامین آسایش مسافران و شهروندان اصفهانی هستیم

آماده‌سازی شهر اصفهان با وسعت بیش از ۴۶ هزار هکتار و جمعیت حدود دو میلیون نفر از حدود یک ماه قبل با تلاش شهرداری و سازمان‌های وابسته و با بکارگیری هفت هزار نیرو آغاز شد تا چهره شایسته‌ای از اصفهان به عنوان یک کلان‌شهر به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال با توجه به بازگشایی رودخانه زاینده رود، شرایط متفاوتی برای گردشگران در شهر اصفهان فراهم‌ شد؛ شرایطی که بتواند استقبال شایسته‌ای برای مسافران و گردشگران در اصفهان فراهم کند. زیباسازی‌ شهر، نورپردازی‌های بی‌نظیر، برنامه‌های فرهنگی متنوع، شرایط اسکان گردشگران همه و همه زمینه میزبانی متفاوت در اصفهان را فراهم کرده تا مقصد بسیاری از هم‌وطنان، اصفهان باشد.

امسال هم مانند سال‌های گذشته ستاد هماهنگی خدمات سفر شهر اصفهان از تاریخ ۱۵ آذرماه ۹۷ برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای استقبال از بهار و مسافران نوروزی را انجام داد و فعالیت‌های این ستاد در چهار مرحله برنامه‌ریزی و هماهنگی، آماده‌سازی، اجرای مانور و تصمیم‌گیری و جمع‌بندی اقدامات تعریف شد.

برای آگاهی از اقدامات انجام شده این ستاد گفت و گویی با «حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار و جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه اقدامات ویژه‌ای برای آماده‌سازی و زیباسازی شهر برای نوروز انجام شد؟

در بخش‌های مختلف شهرداری تلاش شده تا شرایط برای آرامش و آسایش هر چه بیشتر شهروندان و مسافران نوروزی فراهم شود، البته تحقق این مهم نیاز به انسجام، هماهنگی و برنامه‌ریزی بهتر تمام سازمان‌ها و مناطق شهرداری دارد.

در این راستا کارکنان شهرداری در بخش‌های مختلف تلاش‌های زیادی برای آماده‌سازی شهر جهت استقبال از بهار و مسافران نوروزی انجام دادند که از جمله آنها می‌توان به گُل‌کاری، آماده‌سازی فضای سبز و زیباسازی میادین تمام محورهای ورودی و خروجی شهر اشاره کرد.

در آستانه سال نو بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گُل در نقاط مختلف شهر کاشته و با استفاده از بیش از ۲۵۰ تن رنگ بیش از ۲۲۰ کیلومتر از جداول شهر رنگ‌آمیزی شد؛ در مجموع باید اعلام کنم که در روزهای پایانی سال گذشته در بخش فضای سبز و خدمات شهری چهار هزار و ۵۰۰ نفر در شهر اصفهان مشغول فعالیت بودند.

محورهای ورودی و خروجی شهر از نقاط مهم شهرها محسوب می‌شود، زیرا مسافران در بدو ورود زیبایی، بهداشت و نظافت شهر را ارزیابی می‌کنند، از این رو محورهای پنج ورودی شهر توسط نیروهای مناطق مختلف پاکسازی شد.

اشاره‌ای به حجم پسماندهای جمع‌آوری شده در روزهای پایانی سال داشته باشید!

در روزهای پایانی سال با توجه به خانه تکانی شهروندان، با حجم زیادی از پسماندها مواجه بودیم، از این رو با افزایش تجهیرات موتوری و ماشین‌آلات جمع‌آوری پسماند همچنین نیروهای انسانی و افزایش ساعت فعالیت آنها در این بخش نیز با مشکل خاصی مواجه نبودیم؛ روز پایانی سال گذشته- ۲۹ اسفند ۹۷- یک هزار و ۳۰۰ تن پسماند تر از سطح شهر اصفهان جمع‌آوری شد در حالی که در روزهای عادی بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن پسماند جمع‌آوری می‌شد؛ البته بیش از ۴۵ درصد پسماندهای تر تبدیل به کود کمپوست می‌شود.

شرکت‌های پیمانی نیز برای جمع‌آوری پسماندهای خشک تلاش کردند، البته در خط پردازش یک و دو سازمان مدیریت پسماند بخش اعظم پسماندهای خشک برای بازیافت مجدد جداسازی و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در چند روز تعطیلات نوروز نیز بی‌شک با حجم زیادی از پسماندها مواجه خواهیم شد که همکاران ما در اداره کل هماهنگی خدمات شهری نقاط مختلف شهر را رصد می‌کنند و ناظران در تمام ساعات شبانه روز مشغول نظارت و بازرسی هستند؛ باید به این نکته اشاره کنم علاوه بر جمع‌آوری پسماندهای تر در شب‌ها، در روز نیز گشت جمع‌آوری پسماند فعال شده تا در طول روز نیز پسماندی در سطح شهر باقی نماند و شهروندان و مسافران چهره زیبایی از شهر را شاهد باشند.

خوشبختانه امسال المان‌های نوری و حجمی زیادی در شهرمان مشاهده می‌کنیم که بر زیبایی‌های اصفهان افزوده است؛ به جز این المان ها برای زیباسازی شهر چه اقداماتی انجام شد؟

به هر حال زیباسازی مقوله‌ای است که امروزه مورد توجه قرار گرفته، چرا که انسان‌ها به صورت ذاتی دنبال زیبایی هستند و هر چه محیط زیباتر باشد، تاثیر خود را بر رفتار و سایر ابعاد فردی و اجتماعی شهروندان نشان می‌دهد؛ در ارتباط با زیبایی منظر شهر، یکی نمای ساختمان‌های شهر است که شهروندان متولی این امور هستند و خوشبختانه همکاری خوبی داشتند تا نما و منظر خوبی از ساختمان‌های خود در شهر داشته باشند.

البته متولی زیباسازی شهر، شهرداری است که در بخش فضای سبز، مبلمان شهری، نصب المانهای شهری فعالیت‌های خوبی انجام داده است؛  برای نوروز ۹۸، جهت فضاسازی هنر شهری، در خصوص استفاده از نمادهای انتزاعی و مفهومی (نشاط‌آور) در مکان‌های مختلف شهر اصفهان برنامه‌ریزی لازم انجام شد در این راستا بیش از ۴۰۰ المان در همین ایام و هفته پایانی سال با موضوعات متفاوتی همچون بهار، میلاد حضرت علی(ع) و ... در سطح شهر قرار گرفت، همچنین بیش از ۱۲۰ سفره هفت سین در نقاط مختلف شهر نصب شد.

بخش دیگری از اقدامات «نورپردازی» به عنوان مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت در دنیا است؛ در نورپردازی می‌طلبد بخش دولتی و خصوصی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند؛ به عنوان مثال هر چه ساختمان دستگاه‌های دولتی نورپردازی خوبی داشته باشد، در زیباترشدن منظر شهر تاثیرگذار خواهد بود.

در آستانه نوروز بیش از سه هزار المان نوری در شهر اصفهان انجام شد که از جمله آنها می‌توان به المان‌های نوری در خیابان‌های کمال‌اسماعیل، مطهری، چهارباغ بالا و میدان آزادی اشاره کرد؛ حتی با تایید سازمان میراث فرهنگی، نورپردازی‌های خوبی بر آثار تاریخی شهر انجام شده به طوری که نمای این آثار ارزشمند در شب نیز به خوبی نمایان است؛ یک تونل نوری بسیار زیبا در خیابان چهارباغ پایین نصب شده که البته بخش اعظم المان‌ها توسط سازمان زیباسازی شهرداری طراحی و ساخت شده است.

بی‌شک نور ملایمی که در پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح شهر ایجاد شده، می‌تواند آرامش را برای شهروندان به ارمغان آورد؛ شهرداری برای زیباسازی هر چه بهتر شهر تلاش خود را انجام داده تا پویایی جدیدی در این بخش ایجاد کند و خوشبختانه به اهداف خود دست پیدا کرد.

چه ظرفیت‌هایی برای اسکان مسافران نوروزی در شهر پیش‌بینی شده است؟

ستادهای هدایت و اسکان مسافران در پنج محور ورودی شهر اصفهان نیز تعریف شده است؛ این ستادها در محور شمال در بزرگراه معلم با مسئولیت شهرداری منطقه ۱۲، محور شمال غرب در بلوار آزادگان با مسئولیت شهرداری منطقه دو، محور غرب در حوزه خمینی شهر  با مسئولیت شهرداری منطقه ۹ و همکاری بخشداری و فرمانداری خمینی‌شهر، محور جنوب در راه‌آهن با مسئولیت شهرداری منطقه شش و محور شرق با مسئولیت شهرداری منطقه ۱۵ برنامه‌ریزی شده است.

در بخش اسکان مسافران نوروزی، اقدامات خوبی با همکاری سایر بخش‌ها انجام شده به طوری که پیش‌بینی اسکان هر شب ۱۸۰ هزار نفر مسافر صورت گرفته است؛ نقاط پیش‌بینی شده برای اسکان مسافران شامل ۷۵۰۰ کلاس در مدارس، ۷۲ هتل، ۲۷ مهمانپذیر، ۴۰ سالن ورزشی و مجموعه باغ فدک، دانشگاه برق در ورودی منطقه دو شهرداری و دانشگاه فرهنگ و هنر در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان است؛ البته در صورت ایجاد شرایط اضطرار از ظرفیت امکانات تمام دستگاه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

طی دو شب گذشته بیش از ۹۴ هزار مسافر را در شهر اصفهان اسکان دادیم که نسبت به نوروز سال گذشته رشد خوبی را در آمار ورود مسافران شاهد بودیم.

ممنوعیت نصب چادر در پارک‌های شهر به مسافران اعلام شده است؟

بله، تعداد زیادی بنرهای اطلاع‌رسانی در نقاط مختف شهر نصب شده و این موضوع را به مسافران گوشزد می‌کند؛ البته نیروهای کمیته قضائی و انتظامی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته بیش از ۱۸۵ چادر مسافرتی را از سطح شهر جمع‌آوری و مسافران را به سمت کمپ باغ فدک هدایت کردند؛ همچنین در این روزها تعدادی متکدی که البته تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست نبود، از سطح شهر جمع‌آوری شدند.

نیروهای کمیته قضائی و انتظامی با کلید به دستانی که در محورهای ورودی شهر برای مسافران مزاحمت ایجاد کرده و قصد اسکان مسافران در محل‌های غیرمجاز را دارند، برخورد قانونی خواهد کرد؛ البته قطعاً با هماهنگی مقامات قضایی برخوردها در چارچوب قانون همراه با تکریم مردم انجام می‌شود، زیرا رعایت حقوق شهروندان و مسافران بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه مشاوران املاک و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، افراد واجد شرایط برای هدایت مسافران نوروزی تحت عنوان «جلیقه پوش‌ها» در سطح شهر مستقر و مسافران نوروزی را به سمت منازل استیجاری هدایت می‌کنند که خوشبختانه در بخش افراد جلیقه‌پوش شاهد هیچ گونه تخلفی نبودیم.

در خصوص جمع‌آوری دست‌فروشان که تعداد آنها بسیار کم بوده نیز اقدامات خوبی انجام شده است، باید خاطرنشان کنم که طی سه روز پایان سال در میدان امام علی(ع) بیش از ۱۲۰۰ نفر دست‌فروش فعالیت کردند.

برای ایمنی شهر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در ایام نوروز امسال حداقل هشت خودرو در میادین مرکزی شهر مستقر و هر شب بیش از یکصد نفر نیرو در سطح شهر طی سه شیفت آماده‌باش هستند؛ اکیپ های سازمان آتش نشانی در اکثر نقاط شهر به ویژه محل‌های اقامت مسافران مستقر هستند، علاوه بر آن اکیپ‌های امداد و نجات در منطقه صفه و دیگر مراکز گردشگری از جمله ناژوان مستقر شده‌اند.

همچنین در سایر مکان‌های گردشگری اصفهان با توجه به حجم حضور مسافران استقرار خودروهای آتش‌نشانی صورت گرفته تا نوروزی بدون حادثه برای شهروندان و مسافران رقم بخورد.

با توجه به اینکه سازمان آتش نشانی، آموزش و فرهنگ‌سازی را از یک ماه قبل بین دانش‌آموزان مدارس انجام داده بود، خوشبختانه در چهارشنبه آخر سال نیز حادثه خاصی در شهر اتفاق نیفتاد.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 370947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.