ژاپنی‌ها آرزوهای مردم ایران را می‌کشند

ورزش ایران در سال ۹۷ اتفاقات زیادی را در بر داشت که چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از صعود تیم های ملی به جام جهانی های فوتبال و بسکتبال تا عملکرد خوب ایران در جام جهانی فوتبال و رسیدن به جمغ ۴ تیم برتر در جام ملت های آسیا تا خرید های بزرگ تراکتورسازی و درخشش سارا خادم الشریعه در رشته شطرنج در سطح جهانی، اتفاقاتی هستند که آن ها را به مناسبت پایان سال ۱۳۹۷ بررسی خواهیم کرد.

۱- عملکرد خوب در جام جهانی با چاشنی رکورد شکنی

ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، با حواشی فراوان پیرامون سرمربی اش و انتخاب لیست وی حاضر شد اما از همان بازی اول، به حواشی پایان داد و لحظه های خوبی را برای بینندگان تلویزیونی خلق کرد. ملی پوشان فوتبال کشورمان در دیدار نخست برابر مراکش، با چاشنی شانس توانستند این تیم را شکست دهند تا پس از ۱۹۹۸، دومین پیروزی ایران در جام جهانی به دست آید. در بازی دوم برابر اسپانیا ایران عملکرد خوبی را به نمایش گذاشت و حتی یک گل آفساید هم به ثمر رساند اما برابر این تیم قدرمند اروپایی، با یک گل شکست خورد.

اما بازی سوم برابر پرتغال، یکی از خاطره انگیزترین بازی های تاریخ فوتبال کشور است. دیداری که دروازه بان تیم ملی علیرضا بیرانوند از بهترین بازیکن جهان، کریستیانو رونالدو پنالتی گرفت تا صعودی که فقط چند ثانیه با ایران فاصله داشت و به وقوع نپیوست، ایران رکورد امتیازات خود در جام جهانی را در سال ۲۰۱۸ شکست و عملکرد خوبی را در مجموع از خود نشان داد

۲- جام ملت های آسیا؛ شروع خوب پایان فاجعه

ایران در زمستان سال ۹۷، در جام ملت های آسیا به میدان رفت. جامی که خیلی ها ایران را در آن به عنوان مدعی اصلی قهرمانی می دانستند، ایران در ابتدا خوب هم شروع کرد و قاطعانه از گروه صعود کرد و در دور یک هشتم و یک چهارم نیز بسیار خوب کار کرد اما در بازی نیمه نهایی، ایران برابر ژاپن عملکردی بد را به نمایش گذاشت تا با سه گل مغلوب شده و حسرت قهرمانی ایران در آسیا ۵۲ ساله شود.

پس از این جام کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی بعد از هشت سال تیم ملی فوتبال ایران را ترک کرد و برای ادامه مربیگری‌اش راهی کلمبیا شد.

۳- کاشیما، قاتل آرزوهای ارتش سرخ

سال ۹۷ برای قرمز پوشان همانند یکی دو سال قبلش، سال خوبی بود و این تیم توانست قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرد. مهم ترین اتفاق سال برای پرسپولیسی ها اما رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که به سختی به دست آمد. با این حال، پرسپولیس هم سومین تیم ایرانی در فرمت جدید این مسابقات بود که به فینال این بازی ها راه یافت و نتوانست حریفی از شرق آسیای را شکست دهد و این تیم با شکست برابر کاشیما آنتلرز ژاپن در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، عنوان نایب قهرمانی آسیا را به دست آورد.

۴- بازی های آسیایی جاکارتا؛ کاروان مختصر و موفق ایران

تابستان امسال، بازی های آسیایی هم مطابق رسم ۴ ساله برگزار شد که این بار نوبت جاکارتا اندونزی بود. کاروان ایران در این بازی ها به نسبت سال های پیش عملکرد بهتری داشت و توانست بسیار خوب کار کند اما برخی از مدال های این جام برای ایران، تاریخی بودند.  ۵ مدال طلای شاهین ایزدیار در رشته سنگ نوردی و قهرمانی بانوان ایرانی در رشته کبدی در کنار آقایان را می توان از بهترین اتفاقات ورزشی سال ایران داشت.

۵- قهرمان جام بین قاره ای در جام ملت های آسیا ناکام بود

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران، توانست در سال ۹۷ در جام بین قاره ای فوتبال ساحلی با شکست روسیه به عنوان قهرمانی این جام معتبر در فوتبال ساحلی رسید. ایران در اواخر سال ۹۷ اما در جام ملت های آسیا نتوانست موفق ظاهر شود و در همان مرحله یک چهارم نهایی مغلوب ژاپن شد تا از رسیدن به قهرمانی باز بماند.

۶- سارا خادم الشریعه، یک افتخار ملی در شطرنج!

یکی از موفق ترین سال های ورزش شطرنج کشور را شطرنج باز بانو جوان ایرانی برای کشور رقم زد. افتخارات، پیروزی ها و قهرمانی های وی به خصوص قهرمانی او در رشته برق آسای مسابقات جهانی ارزش شطرنج ایران را بالاتر برد و ورزش بانوان را یک بار دیگر به عنوان یک رکن کلیدی در ورزش کشور معرفی کند.

۷- ریخت و پاش های تراکتور و حضور بازیکنان ایرانی در لیگ های معتبر جهان

تراکتورسازی تبریز با مالک جدیدش، در نقل و انتقالات پیش فصل ایران بازیکنان شاخصی را به خدمت گرفت تا بتواند به آرزوی قهرمانی خود پایان دهد. تراکتورسازان با خرید هر سه کاپیتان اصلی تیم ملی و بازیکنان شاخصی چون آنتونی استوکس، راه خود را برای قهرمانی مهیا کردند و در حال حاضر در کورس قهرمانی هم هستند.

از طرفی بازیکنان مهم تیم ملی کشورمان مثل سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری فر هم هرکدام راهی تیم هایی در سطح اول اروپا شدند که به ترتیب تیم های آمیان فرانسه، برایتون انگلیس و ناتینگهام فارست انگلیس مقصد این بازیکنان بودند.

کد خبر 370902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.