برنامه ریزی برای گردشگری پایدار

در نشست آموزشی توجیهی نیروهای اطلاع رسانی ستاد اجرایی سفر شهر اصفهان گردشگری پایدار  به عنوان یکی از  اهداف ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان مطرح شد.

به گزارش ایمنا، محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست آموزشی با بیان اینکه گردشگری دارای دو وجه میزبانی و میهمانی است، اظهار کرد: وظیفه ما برای شهر اصفهان این است که برای هر دو سو انگیزه ایجاد کنیم به این معنا که میزبانان را برانگیزانیم که مهمانان را با روی گشاده پ‍ذیرا باشند و مهمانان را نیز ترغیب کنیم که دیگران را در انتخاب خود مشارکت دهند تا در طول سال پذیرای گردشگران بیشتری باشیم.

وی تصریح کرد: هر شهری بتواند خود را دوستدار انسان و گردشگر معرفی کند در دنیای امروز می تواند زنجیره ارزشمند و قدرتمندی ایجاد کند. در این زمینه اعضای کمیته اطلاع رسانی ستاد نوروزی باید خبررسانان و اطلاع رسانانان بسیار خوبی باشند. کمیته اطلاع رسانی با زبان بدن و رفتار باید به گونه ای رفتار کند تا مهمان و گردشگر را به پرسش وادارد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: هر مهمان و گردشگری که به مقصدی وارد می شود ذهنی سوال آلود دارد و اگر سوال نمی‌کند یعنی برایش چنین فضایی فراهم نشده است، در عرصه روابط بین الملل هیچ خیزش نمادین مهمتر از گردشگری نداریم، بنابراین لازم است همدلانه با مهمانان و میزبانان خودمان روبرو شویم.

وی اضافه کرد: در شهر اصفهان میزان آگاهی شهروندان اصفهان نسبت به ظرفیت‌های گردشگری شهر پایین است، به هر میزان که اطلاعات گردشگری شهروندان اصفهانی بالا برود میزان رغبت و ماندگاری مسافران در شهر اصفهان افزایش پیدا می‌کند.

عیدی تاکید کرد: شهر اصفهان دارای ظرفیت های بسیار عظیمی است، اما به طور مثال شاید خیلی‌ها ندانند حمام علی قلی آقا در چه محلی از شهر واقع شده است، برای گردشگر زمان اهمیت بسیار زیادی دارد و هر میزان بتوان زمان مسافر را پر کرد شهر اصفهان از نظر گردشگری صاحب رونق بیشتری می‌شود، لازم است اصفهان از یک شهر عبوری برای مسافر به یک شهر میزبان گردشگر تبدیل شود.

وی با بیان اینکه حمایتگری نیاز به یک هوش فرهنگی بسیار قوی دارد، یادآور شد: برخی اوقات افرادی نیاز به حمایت دارند، اما خودشان نیز از این موضوع آگاهی ندارند این هوش فرهنگی می تواند به فرد جهت و هدف داده تا بتوانند اوقات خوشی را در شهر سپری کند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: جامعه ای که نسبت به مسافر مثبت نگر نباشد نمی‌تواند میزبان خوبی باشد باید بتوانیم برنامه خوبی را برای گردشگران طراحی کنیم و متناسب با زمان و امکانات آنها راهنمایی‌های لازم صورت گیرد.

هدف ارائه خدمت به شهروندان اصفهان و گردشگران است

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: کلیه دستگاه‌ها در استان قرار است زیر یک پرچم تحت عنوان ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان کارهای برنامه ریزی، هماهنگی و ارائه خدمت به مسافران را انجام دهند، این موضوع می طلبد یک همدلی بسیار خوبی میان دستگاه‌های مختلف برقرار شود.

قائلی با بیان اینکه ریاست ستاد خدمات سفر شهر اصفهان با شهردار اصفهان و جانشین وی نیز معاون خدمات شهری شهردار اصفهان است، تصریح کرد: کمیته های ۱۰ گانه ستاد شامل کمیته بازرسی و پاسخگویی به شکایات، امنیت و حراست، اسکان و اصناف، قضایی و انتظامی، فرهنگی و تفریحی، ایمنی و حوادث، اطلاع رسانی و روابط عمومی، اداری و منابع انسانی، حمل و نقل و ترافیک شهری و امور عمومی و پشتیبانی است.

وی اضافه کرد : علاوه بر این کمیته ها، ۱۵ ستاد اجرایی در ۱۵ منطقه شهر اصفهان وجود دارد که شهردار هر منطقه مسئول این ستادها است، تمام این کمیته‌ها و ستادها با یک هدف که همان ارائه خدمت به شهروندان اصفهان، گردشگران و جلب رضایت آنها است فعالیت می‌کنند؛ از اهداف دیگر این ستاد ایجاد گردشگری پایدار و به تبع آن رونق اقتصادی در شهر مدنظراست.

 دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان گفت: رسالت کمیته اطلاع رسانی ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان بسیار مهم است، زیرا می تواند دیدگاه ها را اصلاح کرده و با جذب گردشگر باعث رونق شهر شود. اعضای این کمیته سفیران گردشگری شهر اصفهان هستند که می توانند با برقراری ارتباط خوب و موثر با گردشگران سبب افزایش گردشگر در شهر اصفهان شوند.

وی گفت: ستادهای هدایت و اسکان طبق روال گذشته در مبادی ورودی شهر به جهت توزیع ترافیکی به منظور مدیریت گردشگر دایر می شود؛ از سمت شمال ستاد هدایت اسکان معلم در آزادراه معلم جاده تهران به اصفهان با فعالیت منطقه ۱۲، از سمت شمال غرب ورودی دانشگاه صنعت آب و برق قبل از میدان استقلال با فعالیت منطقه دو، در محور غرب ورودی تیرانچی ستاد هدایت اسکان تیرانچی با فعالیت منطقه ۹، محور جنوب نیز قبل از پل راه آهن ستاد هدایت اسکان در اتوبان شهید دستجردی با فعالیت منطقه ۶ و ستاد هدایت و اسکان امام رضا (ع) در منطقه ۱۵ در بلوار امام رضا قبل از آرامستان ها ستادهایی هستند که در ایام تعطیلات نوروز فعالیت می‌کنند که نخستین نقطه برخورد مسافران با شهر اصفهان هستند.

قائلی افزود: با توجه به بازگشایی رودخانه زاینده رود با حجم بسیار زیادتری از گردشگر همراه خواهیم شد لذا می طلبد با روی باز و برنامه ریزی دقیق آسایش و امنیت را برای گردشگران و شهروندان اصفهانی فراهم کنیم.

تعداد دوچرخه سوارهای راهنمای مسافر برای ایام نوروز افزایش یافته است

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه در سال گذشته تعداد کیوسک‌ها را کاهش دادیم و به جای آن تعداد دوچرخه های راهنمای مسافر را اضافه کردیم، اظهار کرد: این کار به این دلیل صورت گرفت که قصد داشتیم به استقبال مخاطب برویم به جای اینکه مخاطب یا مسافر به سمت ما بیاید. این کار بازخوردهای زیادی داشت که باعث شد برای عید امسال نیز تعداد دوچرخه سوارها را باز هم افزایش دهیم.

ایمان حجتی تصریح کرد: ابزارها متنوع و به روز شده به نحوی که از ابزارهای الکترونیکی می توان استفاده های بسیار زیادی کرد به همین جهت در ستاد خدمات سفر شهر اصفهان تصمیم گرفته شده از فضای کاغذی به سمت فضای الکترونیک حرکت کنیم البته این کار در یک بازه دو تا سه ساله امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه در همین راستا یک سامانه اطلاع رسانی راه اندازی شده، ادامه داد: سامانه خدمات سفر شهر اصفهان به آدرسsafar.isfahan.ir.www راه اندازی شده و اطلاعات خوبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

مدیرکمیته اطلاع رسانی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: توسعه ابزارها در امر اطلاع رسانی به مسافر، راحتی برای مسافر و گردشگر را به همراه داشته و باعث جلوگیری از اتلاف منابع می شود.

راه اندازی پارک سوار خودرو نزدیک ایستگاه مرکزی مترو از امروز

مسئول کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: موارد مربوط به حمل و نقل ستاد بسیار گسترده است، ترجیح گردشگران این است که با خوردوهای شخصی مسافرت کنند لذا با انباشت خودروهای شخصی در ایام نوروز مواجه هستیم.

علی عبدالهی با بیان اینکه شهر اصفهان ۱۴۰ پارکینگ عمومی دارد، تصریح کرد: از این تعداد ۴۴ پارکینگ متعلق به شهرداری اصفهان است که به کلیه موارد ایمنی تجهیز شده و مجهز به کنترل تردد هوشمند هستند.

وی اضافه کرد: با همت همکاران و با نصب سیستم های هوشمند و سیستم های کارت خوان و پلاک خوان موضوع و مشکل وجه اضافه که برخی مسافران در سال های گذشته نسبت به آن در پارکینگ‌ها اعتراض داشتند مرتفع می شود.

مسئول کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان تاکید کرد: امسال برای نخستین بار مترو اصفهان از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب در ایام عید اقدام به خدمت رسانی می کند؛ در کنار ایستگاه مرکزی مترو یک پارک سوار نزدیک به ۱۲ هزار متر مربع از امروز آغاز به کار می کند، مسافران و گردشگران می‌توانند خودروی خود را در این مکان پارک کنند و باقیمانده سفر خود را به مرکز شهر از مترو استفاده کنند تا شاهد ترافیک کمتری در سطح شهر باشیم.

عبدالهی با بیان اینکه ۱۶ محل ایستگاه تاکسی ویژه ایام نوروز در سطح شهر کار سرویس دهی به مسافران را انجام می دهد، تاکید کرد: این تاکسی ها در محور رودخانه، مرکز شهر، محور ناژوان، میدان نقش جهانِ سیتی سنتر، باغ پرندگان، منارجنبان، شهر رویاها، میدان امام علی، پل خواجو، آکواریوم و ... مستقر هستند و با نرخ های مصوب خدمت رسانی می کنند.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز بالغ بر ۶۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت روزانه  در معابر شهری فعال هستند. همچنین سرویس های ویژه از محل باغ فدک مسافران را به مرکز شهر می آورد؛ در صدد هستیم از باغ فدک به سمت ایستگاه مرکزی مترو نیز سرویس‌های ویژه اتوبوس را دایر کنیم.

مسئول کمیته حمل و نقل و ترافیک ستاد اجرایی خدمات سفر شهر اصفهان گفت: شهرداری اصفهان دارای سه مرکز معاینه فنی خودرو است که در کنار شش مرکز معاینه فنی خصوصی در ایام نوروز به خدمت رسانی مشغول می شود.

کد خبر 370834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.