ماه‌شمار شدن محاسبه سود بانک‌ها در رونق بورس موثر بود

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به این‌که حدود ۱۶ روز در ایام عید تعطیلی وجود دارد، مردم خرید سهام را فرصت خوبی تلقی و اقدام به خرید سهام بورس می کنند، بنابراین ماه شمار شدن محاسبه سود بانک‌ها در رونق قبل از عید بازار بورس موثر بوده است.

سعید صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاخص بورس بی دلیل در یکی دو ماه گذشته پایین آمده بود و در حال حاضر در حال جبران افت بی دلیل خود است.

وی با بیان اینکه شاخص بورس ما باید در حدود ۲۰۰ هزار واحد قرار داشته باشد افزود: اگر شاخص بورس را در مقایسه با سایر دارایی‌ها از قیمت دلار و مسکن گرفته تا حتی قیمت مایحتاج مردم در نظر بگیرید، خواهید دید که بازار بورس هنوز پتانسیل زیادی برای رشد دارد.

این کارشناس اقتصادی درباره اظهار نظر برخی تحلیلگران مبنی بر حمایتی بودن شاخص بورس در این واحد گفت: لزوما این‌طور نیست، ممکن است در روزهایی که شاخص پایین می آید از آن دفاع کنند و نوسان‌گیر باشد. با در نظر گرفتن ارزش جایگزینی، وقتی دلار حدود چهار هزار تومان بود، شاخص بورس کشور در حدود ۹۰ هزار واحد قرار داشت.

صمدی افزود: اکنون باید شاخص بورس در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار واحد قرار داشته باشد اما جوسازی های سیاسی چه در داخل کشور و چه در خارج کشور اجازه نمی دهد که بورس توان خود را نشان دهد.

وی در تحلیل این موضوع که چرا در آستانه عید و نیاز افراد به نقدینگی، شاخص بورس افزایشی شده‌ است گفت: شاید بخشی از این افزایش مربوط به ماه شمار شدن سیستم بانکی باشد؛ یعنی به این دلیل که محاسبه سود در سیستم بانکی از روز شمار خارج شده و عده‌ای نیز مقداری نقدینگی دارند با توجه به این که حدود ۱۶ روز تعطیلی در ایام عید وجود دارد ترجیح داده‌اند سهام بخرند و این شرایط را فرصت خوبی برای ورود به بازار بورس تلقی کرده‌اند، بنابراین ماه شمار شدن محاسبه سود بانک‌ها در رونق قبل از عید موثر بوده است.

کد خبر 370600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.