آسیب‌های بیولوژیکی از تخت فولاد تا تخت جمشید

مسئول دفتر مرمت تخت جمشید در حاشیه بازدید از تخت فولاد گفت: آلاینده‌های هوا، آسیب‌های ناشی از حضور بازدیدکنندگان مانند دست کشیدن‌ها و تاثیر تنفس‌ها عواملی‌ است که به تدریج در تخریب تخت جمشید تأثیرگذار می گذارد.

شهرام رهبر، مسئول دفتر مرمت تخت جمشید در حاشیه بازدید از تخت فولاد اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: در بازدید از تخت فولاد متوجه شدم سه آسیب جدی این قبرستان را تهدید می‌کند و بیش از آنکه مرمت‌های اشتباه گذشته به این گنجینه تاریخی آسیب بزند آسیب‌های بیولوژیکی و درخت‌های کاج و کف سازی اشتباه باعث فرسایش قبرستان شده چرا که سطح قبرها پایین‌تر از کف سازی است و باعث می‌شود سنگ قبرها پا بخورند.

وی افزود: مرمت‌های غیر علمی و غیر اصولی که با سیمان انجام شده را می‌توان با زمان بیشتر دوباره بازسازی کرد و شرایط خیلی بحرانی نیست و با کارهای اصولی می‌توان جبران کرد.

برخی آسیب‌ها همیشه سایت‌های باز را تهدید می‌کند

مسئول دفتر مرمت تخت جمشید در خصوص آسیب هایی که به تخت جمشید وارد می‌شود، گفت: تخت جمشید جزء سایت‌های باز است و برخی آسیب‌ها همیشه سایت‌های باز را تهدید می‌کند.

رهبر با بیان اینکه در کل، شرایط تخت جمشید خوب است، اضافه کرد: آلاینده‌های هوا، آسیب‌های ناشی از حضور بازدید کنندگان مانند دست کشیدن‌ها و تاثیر تنفس‌ها از جمله عواملی‌ است که به تدریج در تخریب تخت جمشید تأثیر گذار است.

وی ادامه داد: در تخت جمشید چند دوره مرمت وجود داشته که یکی از اقدامات خیلی مهم پایگاه در یکی از دوره‌ها حفاظت بود نه مرمت چرا که مرمت در سطح جهان کمرنگ شده و بیشتر به دنبال حفظ آثار هستند.

مسئول دفتر مرمت تخت جمشید با اشاره به اینکه باید بازدیدکنندگان را تا حریم معین شده برای آثار دور نگه داریم، خاطرنشان کرد: ایجاد کف فرش‌های چوبی در تخت جمشید و استفاده از شیشه و طناب از تخریب زود هنگام تخت جمشید جلوگیری کرده چرا که اگر شیشه نبود با دست کشیدن در طولانی مدت آثار رو به فرسایش می‌رفت.

کد خبر 370559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.