برنامه‌ریزی برای ارتقا کیفیت زندگی در شهر

از زمانی که نخستین برنامه شهرداری برای شهر اصفهان تهیه شد، نزدیک به دو دهه سپری شده و در این مدت شهرداری شاهد چهار برنامه پنج ساله اصفهان+ ۲۲، اصفهان۸۵، اصفهان ۹۰ و اصفهان ۹۵ بوده که هر یک به نحوی در رشد و توسعه شهر سهیم بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جدیدترین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان، برنامه راهبردی اصفهان۱۴۰۰ است که با استفاده از تجارب، دستاوردها و نتایج برنامه‌های قبلی مبتنی بر اصول علمی و اجرایی و با توجه به وظایف شهرداری، نیازهای شهر و عوامل محیطی و نگاه به افق آینده‌ای مطلوب تدوین شده است.

مروری مختصر بر سیر تحول در محتوای برنامه‌های تدوین شده، نویدبخش این حقیقت است که کلان‌شهر اصفهان در مسیر شکوفایی اقتصاد شهری و پایداری محیطی همراه با تحکیم روابط اجتماعی و دستیابی به جایگاه برتر ملی و بین‌المللی، اندک اندک از شهری صنعتی به‌سوی شهری دانایی‌محور و دوست‌دار محیط‌زیست در حال گذار است.

سعید فردانی، مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برنامه‌ریزی فرایندی است که کمک می‌کند مشکلات شهر به گونه‌ای مؤثرتر، در بازه زمانی کمتر و به صورت پایدارتر رفع شود؛ تاکنون رویکردهای مختلفی در برنامه‌ریزی برای شهرها مطرح شده است که برنامه‌ریزی راهبردی از آن جمله است.

وی با بیان اینکه آخرین برنامه راهبردی تهیه شده برای شهر اصفهان، برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ بوده که از سال ۱۳۹۴ مبنای عمل شهرداری اصفهان قرار گرفته است، اضافه می‌کند: از سوی دیگر با توجه به تغییرات مدیریتی در سال ۱۳۹۵ توسط شهردار اصفهان، برنامه‌ای با نام «برنامه سنجش‌پذیر» ارائه شد که علی‌رغم هم پوشانی‌های فراوان با برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ ، خط‌مشی‌ها و جهت‌گیری‌های کلان مدیریتی در شهر را ارائه کرد، از این رو در تدوین برنامه عملیاتی شهرداری اصفهان هر دو برنامه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان ادامه‌ می‌دهد: شهرداری اصفهان با اتخاذ رویکرد راهبردی در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تلاش دارد با تدوین اهداف و راهبردهایی مشخص، اقدامات شهرداری را به ‌گونه‌ای سازماندهی کند که موجب هماهنگی، همسویی و هم‌افزایی در مدیریت شهر شود.

وی اظهار می‌کند: این برنامه در دو سطح راهبردی و عملیاتی تهیه شده و دارای ویژگی‌هایی همچون تدوین برنامه براساس دو رویکرد هدف‌سو و مشکل‌سو با تأکید بر سه رکن شهر، شهروندان و مدیریت شهری است.

فردانی تاکید می‌کند: در فرایند برنامه‌ریزی، تدوین برنامه در دو قسمت پیشرفت شهر و تحول شهرداری، حرکت از برنامه‌ریزی سازمانی و وظیفه‌ای به سمت برنامه‌ریزی بر اساس نتایج و پیامدها و تدوین برنامه توسط مدیران و کارشناسان شهرداری با استفاده از ظرفیت‌های بیرونی به منظور زمینه‌سازی استقرار نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد در سطوح پیامدها و نتایج و عملکردها است.

وی با بیان اینکه برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ دارای چهار هدف کلان اعتلای هویت و ایجاد تصویر ملی پویا از شهر، ارتقاء خلاقیت و سرزندگی در فضاهای شهر، افزایش بهره‌وری در مدیریت منابع و سرمایه‌های سازمانی و توسعه متعادل و متوازن شهر و بهبود خدمات و زیرساخت‌های سازگار با محیط‌زیست است، تصریح می‌کند: این برنامه از ۹ سیاست مسجد محوری، هویت ایرانی اسلامی، خانواده محوری، هماهنگی و هم‌افزایی، مشارکت اجتماعی، کیفیت‌گرایی، توسعه درون زا، نوآوری و عدالت محوری تشکیل شده است.

تدوین برنامه با تلفیق رویکرد هدف‌سو و مشکل‌سو

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان، برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ دارای شش ارزش از جمله قانون‌مداری، اعتماد، آرمان‌گرایی و اعتماد به نفس، شجاعت، همگرایی و وفاق، کرامت انسانی و حقوق شهروندی است.

وی با مروری بر برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰، می‌گوید: فرایند برنامه راهبردی اصفهان۱۴۰۰ با تلفیق رویکرد هدف‌سو و مشکل‌سو تدوین شده است تا بتوان ضمن در نظر گرفتن چشم‌اندازها و افق‌های آتی شهر اصفهان، مشکلات و نیازهای شهروندان را نیز رفع کرد؛ به این منظور ابتدا بیانیه مأموریت شهرداری و چشم‌انداز شهر از دریچه مأموریت‌های سازمان تدوین شده و پس از آن محیط‌های داخلی و خارجی اثرگذار بر سازمان شناسایی و اهداف کلان و خرد برنامه تعیین شده‌ است.

فردانی ادامه می‌دهد: در مرحله بعد مجموعه راهبردهایی که می‌تواند سازمان را در دستیابی به این اهداف یاری رساند، شناسایی و ارائه شده است.

وی با بیان اینکه به منظور جهت‌دهی به اقدامات شهرداری در تحقق این برنامه، سیاست‌ها و ارزش‌هایی در نظر گرفته شده که همچون چارچوبی تمام اقدامات شهرداری را در طول مدت پنج‌ساله برنامه جهت‌دهی می‌کند، خاطرنشان می‌کند: در نهایت به منظور ارزیابی برنامه نیز دو گروه شاخص در نظر گرفته شده، از جمله شاخص‌های پیامدی که ناظر بر اهداف کلان برنامه بوده و میزان حرکت در راستای تحقق اهداف کلان برنامه را مشخص می‌سازد و شاخصهای کنترل و ارزیابی که نماینده میزان دستیابی به اهداف خرد برنامه است.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان، تصریح می‌کند: کلیات برنامه پیشنهادی شهردار اصفهان برای دوره چهار ساله ۱۴۰۰-۱۳۹۶ با شعار «برنامه سنجش پذیر شهر امید، مشارکت و شکوفایی و با هدف ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان» حول هفت محور تخصصی برنامه‌های زیست‌محیطی، برنامه‌های حمل و نقل شهری، برنامه‌های معماری شهری، برنامه‌های شهر تاب‌آور، برنامه مدیریت شهری، برنامه‌های اقتصادی و کارآفرینی و نیز برنامه‌های ‌فرهنگی و اجتماعی تدوین شده است.

وی اضافه می‌کند: در برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان ۹ اولویت راهبردی به عنوان اولویت های شهر و شهرداری در نظر گرفته شده که شامل تبدیل اصفهان به قطب گردشگری (ملی و بین المللی)، رونق بخشی به فعالیت های اقتصادی، ایجاد و ارتقاء محیط کسب و کار و اکوسیستم مناسب و قابل اعتماد جهت سرمایه گذاری در شهر با محوریت شهرداری، بهبود مدیریت شهری، استقرار نظام کاهش فساد و حداکثرسازی شفافیت مالی، بهبود کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی، ایجاد تعادل در بخش فضایی شهر و محیط بلافصل آن در جهت کارآمدی کاربرد منابع و ارتقاء شرایط محیط زیست شهروندان در شهر اصفهان، پیشگیری از وقوع سوانح و ارتقای سطح حفاظت، ایمنی و خدمات رسانی به شهر و شهروندان اصفهانی در قالب ارتقای سطح تاب آوری شهری (بهبود سیستم مدیریت بحران و ارتقاء کیفیت دفاع غیرعامل شهراصفهان)، یکپارچه سازی و هویت بخشی و ارتقاء کیفی شهرسازی و معماری شهر اصفهان با محور حفظ، احیاء، اشاعه، ارتقاء و عمق بخشیدن به هویت تاریخی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهروندان و تامین عادلانه حقوق شهروندی است.

مکانیزم ارزیابی برای جلوگیری از انحراف در برنامه سنجش‌پذیر

فردانی می‌گوید: تمام بخش‌ها و محورهای تعیین شده در برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان دارای راهکارهای اجرایی برای رسیدن به اهداف تعیین شده و مکانیزم ارزیابی برای جلوگیری از انحراف در اجرا و اهداف سنجش‌پذیر برای دسترسی به میزان اهداف مشخص شده و سایر موارد جزئی‌تر است.

وی با اشاره به نقاط مشترک در برنامه راهبردی اصفهان۱۴۰۰ و برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان، تاکید می‌کند: در بررسی صورت گرفته در محتوایات برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ و برنامه سنجش پذیر شهردار، تطابق بیش از ۹۰ درصدی در بخش حمل و نقل و ترافیک، اقتصاد و کارآفرینی، حکمرانی و مدیریت تحول، تفریح و فراغت، سکونت و زیرساخت‌ها، اخلاق و فرهنگ عمومی جامعه، تاب‌آوری و ایمنی شهری مشاهده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در خصوص چارچوب کلی نظام برنامه ریزی عملیاتی، تصریح می‌کند: برنامه راهبردی اصفهان۱۴۰۰، پنجمین برنامه از برنامه‌های شهرداری اصفهان محسوب می‌شود که پس از برنامه‌های اصفهان + ۲۲، اصفهان ۸۵، اصفهان ۹۰ و اصفهان ۹۵ تدوین شده از این رو میتوان میراث برنامه‌ریزی شهر اصفهان را بهره‌مندی از تجارب حداقل پنج دوره برنامه‌ریزی به شمار آورد.

کد خبر 370553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.