۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
سفر بدون معاینه فنی ممنوع!

به ایام پایانی سال که نزدیک می‌شویم، تب و تاب سفر بیشتر می‌شود؛ اما در این میان نقش معاینه فنی خودرو برای داشتن سفری راحت و ایمن حائز اهمیت است.

به گزارش ایمنا، یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین نوع حمل و نقل در سفرهای بین شهری به خصوص در سفرهای نوروزی، استفاده از خودرو شخصی است؛ چرا که هر جا بخواهید می‌توانید توقف کنید، از شهرهای مختلف عبور و از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی ایران لذت ببرید؛ اما یکی از مهمترین مواردی که باید قبل از سفر به آن توجه شود کنترل و معاینه خودرو است؛ در این روزها که به سال جدید نزدیک می‌شویم مراکز معاینه فنی هم شلوغ تر می شود؛ ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان نیز برای اینکه هیچ بهانه‌ای به دست مالکان خودروهای بدون برچسب معاینه فنی ندهد ۹ مرکز معاینه فنی شهر را به خصوص در روزهای پایانی سال و ایام نوروز فعال کرده است.

فعالیت دو مرکز در نوروز ۹۸

«جمشید جمشیدیان» رییس ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: در کلانشهر اصفهان ۹ مرکز مکانیزه سبک با ۱۴ خط فعال است و این مراکز در یک شیفت کاری به ۲۵۰۰ دستگاه خودرو سرویس‌دهی می‌کند.

وی با بیان اینکه اسفندماه هر سال تعداد مراجعه‌کنندگان برای معاینه فنی افزایش چشمگیری دارد، اظهار کرد: با توجه به اعتبار یکساله کارت معاینه فنی آن دسته از شهروندانی که کارت معاینه فنی را در اسفندماه با زحمت دریافت کردند، همه ساله در این ماه مجبور به مراجعه هستند، از این رو توصیه می‌شود در زمان‌های غیرپیک برای انجام معاینه فنی اقدام کنند تا پراکندگی لازم را در مراکز ایجاد و خدمت‌رسانی با کیفیت ارائه شود.

رییس ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان از فعالیت دو مرکز معاینه فنی خودرو در نوروز ۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: دو مرکز معاینه فنی خودرو که در ایام نوروز ۹۸ به شهروندان ارائه خدمت خواهند کرد شامل مراکز معاینه جی در خیابان همدانیان و مرکز معاینه فنی تاکسیرانی در بلوار فرزانگان است.

جمشیدیان از رانندگان در خواست کرد: در ایام پایانی سال، دریافت معاینه فنی خودرو را به دقیقه ۹۰ موکول نکنند، اگر شهروندان قصد مسافرت در ایام نوروز را ندارند، با توجه به فعالیت دو مرکز معاینه فنی می‌توانند در نوروز ۹۸ به این مراکز مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از تردد وسایل حمل و نقل موتوری است که با معاینه فنی مستمر و صحیح می‌توان آلودگی هوا را کاهش داد.

 رییس ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه در اصفهان به هیچ عنوان معاینه فنی تلفنی انجام نمی‌شود، از مکانیزه‌شدن تمامی مراحل معاینه فنی در اصفهان خبر داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی در هیچ‌ یک از مراحل معاینه فنی خودروها دخیل نیست، در عمل امکان جعل برچسب‌های آن نیز وجود ندارد.

جمشیدیان با اعلام اینکه از یک میلیون خودرو در سطح شهر اصفهان ۶۰۰ هزار خودرو، مشمول معاینه فنی است و ۴۰۰ هزار خودرو معافیت فنی یک ساله و چهار ساله را طبق قانون دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت موجود معاینه فنی خودروهای شهر در طول سال نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، در سرویس دهی به خودروها هیچ مشکلی نداریم و مازاد بر ظرفیت هم امکان پاسخگویی به مراجعان وجود دارد.

برخورد قانونی پلیس با خودروهای بدون معاینه فنی

مطابق قانون راهنمایی و رانندگی داشتن برگ معاینه فنی خودرو برای تمام خودروها الزامی است و خودروهایی که فاقد برچسب معاینه فنی باشند از تردد آنها توسط پلیس جلوگیری می شود.

«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان  در این باره اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایان سال و افزایش مسافرت‌های نوروزی و به منظور کاهش وقوع حوادث رانندگی، پلیس با رانندگان خودروهای بدون معاینه فنی برخورد جدی می‌کند.

وی با بیان اینکه رانندگان موظف هستند قبل از سفر نسبت به اخذ وضعیت خلافی خودروی خود و پرداخت آن اقدام کنند، به رانندگان توصیه کرد: هنگام عبور و مرور در شهر گواهینامه مربوط به خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و مدارک خودرو را همراه داشته باشند تا در صورت نیاز به پلیس ارائه دهند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان با تاکید بر اینکه انجام معاینه فنی برای حفظ جان راننده و سرنشینان است، از تمامی رانندگان درخواست کرد: در مهلت باقی مانده نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند چرا که در غیر این صورت پلیس قاطعانه با خودروهای متخلف برخورد می‌کند؛ همراه داشتن کارت معاینه فنی یکی از مدارک لازم و ضروری طی سفرهای نوروزی است که همواره و با قاطعیت از سوی پلیس کنترل می‌شود.

به گزارش ایمنا، ارتقاء سیستم معاینه فنی و سخت‌گیری‌های جدی در باره سلامت خودروها اگرچه نتوانسته به گونه‌ای عمل کند که دیگر شاهد تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها با آلایندگی بالا در سطح شهرها نباشیم، اما تا اندازه زیادی از تشدید این وضعیت و افزایش آلودگی خودداری کرده است؛ به طور حتم، تعمیق همکاری و هماهنگی بیشتر میان سازمان‌های مربوط مانند راهنمایی و رانندگی، حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی در کنار تقویت تجهیزات، نظارت دقیق‌تر بر سلامت خودروها و اعمال قوانین سخت‌گیرانه در برابر وسایل حمل و نقل عمومی بر سلامت خودروها و ایمنی شهروندان خواهد افزود.

کد خبر 370351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.