۳۰ پروژه عمرانی شهرداری تیران افتتاح می‌شود

تیران-همزمان با سفر استاندار اصفهان به شهرستان تیران‌وکرون و بازدید از ظرفیت های گردشگری و صنعتی، ۳۰ پروژه عمرانی مدیریت شهری تیران افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان تیران و کرون بعد از ظهر روز دوشنبه میزبان استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان ارشد استان اصفهان است که مهمترین برنامه‌های این سفر، بازدید از منطقه گردشگری چشمه مرغاب و شهر زیر زمینی کردعلیا، دیدار با خانواده شهدا، بازدید از مناطق صنعتی و همچنین افتتاح پروژه های مدیریت شهری است.

مجید حججی، فرماندار تیران و کرون با اشاره به سفر نماینده عالی دولت تدبیر و امید به این شهرستان گفت: در این سفر استاندار در جریان برنامه ها، محورهای توسعه و اقدامات این منطقه قرار می گیرد.

وی افزود: گردشگری یکی از ظرفیت ها و محورهای توسعه شهرستان تیران و کرون است که استاندار اصفهان از ظرفیت گردشگری روستای کردعلیا و شهر زیر زمینی این روستا و همچنین فرصت گردشگری چشمه مرغاب بازدید می کند.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: تسهیل شرایط سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان فرصت های شغلی و اقتصادی را فراهم می کند که نیازمند دستور جدی مسئولان ارشد است.

وی دیدار با خانواده شهید سلیمی از شهدای عملیات تروریستی زاهدان و بازدید از منطقه صنعتی رضوانشهر را از دیگر برنامه های سفر استاندار اعلام کرد و گفت: افتتاح ۳۰ پروژه عمرانی با هزینه ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال در این سفر انجام می شود.

حججی یادآورشد: بازدید از پروژه سرمایه گذاری ورزشی این شهرستان و همچنین پیشرفت کار پروژه بیمارستان نیز در این سفر انجام می شود.

به گزارش ایمنا، سازه های یک شهر زیر زمینی که در بخش کرون این شهرستان واقع در روستای کردعلیا کشف شده در سطح ملی کم نظیر است که با ویژگی ها و ظرفیت های خاص و منحصر به فرد مورد اقبال گردشگران و مسافران قرار می گیرد.

برخی کارشناسان در منطقه احتمال می دهند این شهر زیر زمینی متعلق به دوران صفویه است که از سوی ارامنه ساکن منطقه ساخته شده که خصوصیات و ابعاد تاریخی و فرهنگی این اثر که در پی کاوش های گروهی از باستان شناسان کشف شده ، هم اکنون در دست بررسی بیشتر است.

از زمان شاه عباس اول صفوی که ارامنه را به سمت اصفهان کوچ  داد، بخشی از ارامنه در روستای "کرد علیای" تیران وکرون ساکن و به کشاورزی و دامپروری مشغول شدند که از همان زمان به دلیل زمستان های سرد و طاقت فرسا و ناامنی های موقتی که در منطقه وجود داشت مردم روستای کرد علیا را به این فکر واداشت که در زیر خانه های خود یکسری دست کندهای زیر زمینی ایجاد کنند تا خود و احشامشان در مواقع نا امن و سرماهای طاقت فرسا در دل این دست کندها بتوانند به زندگی ادامه دهند.

تمامی این دست کندها که دارای راهروهای عریض و اتاقک های تو در تو هستند به یکدیگر راه داشته و در مجموع یک شهر زیر زمینی وسیع را تشکیل می دهند.

چشمه مرغاب در سنگ‌های آهکی کرتاسه به وجود آمده است، که در زیر این نواحی نیز طبقات شیست و شیلی قرار دارد،‌ ارتفاعات قرار گرفته در منطقه نیز مربوط به دوران سوم زمین شناسی بوده و بخشی از کوه‌های داخلی زاگرس به حساب می‌آید.

رودخانه و یا چشمه مرغاب علاوه بر تغذیه سفره آب زیر زمینی به‌دلیل قابلیت نفوذ در بستر خاک تاثیر مستقیمی بر روی قنوات موجود در حریم و حواشی رودخانه داشته و به همین دلیل رودخانه مذکور شرایط تشکیل پر آب ترین قنوات دشت را فراهم کرده است.

کد خبر 370035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.