ادغام بانک‌های نیروهای مسلح با شکست روبه‌رو خواهد شد

بهمن آرمان با اشاره به مصوبه اخیر مبنی بر ادغام بانک‌های متعلق به نهادهای نظامی در بانک سپه، گفت: این اقدام در نهایت با شکست روبه‌رو می‌شود و مشکلی از مردم حل نخواهد کرد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شورای پول و اعتبار تصمیم گرفته‌است که تعدادی از بانک‌های وابسته به نهادهای نظامی را عملا منحل کرده و به طریقی آنها را در بانک سپه ادغام کند در حالی که این بانک در شرایط فعلی به خودی خود دارای مشکلات بسیار بزرگی هست.

وی افزود: باید توجه داشت که موسسات اعتباری وابسته به نهادهای نظامی و شبه نظامی برای مقاصد خاصی بوجود آمده بودند؛ در دولت دوران سازندگی برای استفاده از امکاناتی فیزیکی مانند ماشین آلات که در اختیار نهادهای نظامی و از زمان جنگ باقی مانده بود این نهادها بوجود آمدند که در فعالیت‌های اقتصادی نقشی داشته باشند.

آرمان اضافه کرد: البته در جهان نیز تجربه‌هایی از این دست وجود داشته است؛ به عنوان مثال در دوران پس از جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا از توانایی‌های ارتش در زمینه ساخت آزادراه‌ها، سدها، دریاچه‌های مصنوعی و ... استفاده فراوانی کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء نیز برای انجام فعالیت‌هایی که بخش خصوصی نمی توانست انجام آن را به عهده بگیرد، مانند مناطقی که امنیت کافی در آن وجود نداشت، به وجود آمد.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز شاهدیم بانکی همچون قوامین وارد پروژه سنگین چند ده هزار میلیارد ریالی ساخت آزاد راه اصفهان- شیراز- بوشهر شده است. بانک دیگر مانند انصار و امثالهم نیز دارای فعالیت‌های ساختمانی بسیار گسترده‌ای بوده و از توانایی اجرایی بالایی برخودار هستند. بناباراین آنها بیشتر به نهادهای توسعه ای شبیه هستند تا بانک‌های بازرگانی و تجاری.

تشکیل شرکت سرمایه گذاری به‌جای ادغام بانک‌ها در یک بانک

آرمان پیشنهاد داد: به جای اینکه این نهادهای مالی وابسته به نیروهای نظامی و شبه نظامی در یک بانک نظامی دیگر ادغام شوند، یک شرکت سرمایه گذاری بسیار بزرگی را تاسیس و از طریق فرابورس و بازار سرمایه مجوزی را کسب کنند که به صورت سهامی عام، سهام خودشان را در ابتدا به پرسنل نهادهای نظامی ودر نهایت به مردم عرضه کنند.

وی افزود: این شرکت می‌تواند با سرمایه اولیه حتی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال که توان فنی (سخت افزاری و نرم افزاری) لازم را برای انجام پروژه‌های بزرگ و زیربنایی نیاز اصلی کشور، در راستای افزایش رشد اقتصادی و اجرای یکی از بندهای ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی که مردمی کردن اقتصاد هست، عمل کند و باعث شکل‌گیری صدها هزار شغل در کشور شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه ایجاد این شرکت می‌تواند ابزار کمکی دولت در اجرای پروژه‌های زیربنایی خودش باشد،اضافه کرد: بی شک سپردن آنها به یک بانک دولتی نه تنها توان آنها را می‌گیرد بلکه بر مشکلات بانک سپه نیز خواهد افزود، بنابراین باید به هر طریق ممکن از این اشتباه جلوگیری کرد.

کد خبر 369986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.