طرح جنگل کاری در ۲۵۰ هکتار از مراتع خوانسار

خوانسار- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: در سال جاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری به شهرستان خوانسار اختصاص داده شده است.

ابراهیم پورهاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، با اشاره به هفته منابع طبیعی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل و چالش منابع طبیعی در شهرستان خوانسار فقر پوشش گیاهی، چرای بی رویه دام به ویژه در خارج از فصل و غرق، تخریب و تجاورز به اراضی ملی است.

وی با بیان این‌که به دلیل نبود سفره‌های آب زیرزمینی با فرونشست زمین در شهرستان مواجه نیستیم، گفت: در ناحیه شمال و شمال شرق شهرستان مانند منطقه رحمت آباد، تجره، مهرآباد و خم پیچ به دلیل خشکسالی و چرای بی‌رویه دام با فقر پوشش گیاهی مواجه هستیم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوانسار گفت: در سال جاری به منظور مقابله با فقر پوشش گیاهی از محل اعتبارات داخلی برای اصلاح و احیای مراتع در ۱۱۰ هکتار از اراضی عملیات کپه کاری و جنگل کاری انجام شده است.

وی افزود: از اهداف جنگل کاری در مراتع جلوگیری از جاری شدن روان آبها و فرسایش خاک و رسوب زدایی پشت سدها، تقویت پوشش گیاهی، تأمین خوراک دام، افزایش رطوبت زمین و فراهم شدن شرایط رشد گیاهان، اثرات زیست محیطی مانند تولید اکسیژن است.

پورهاشمی تصریح کرد: در سال جاری با اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی برای عملیات آبخیزداری در ۱۳۰ هکتار از مراتع شهرستان، بندهای آبخیزداری اجرا و مجموعأ در ۲۵۰ هکتار از مراتع عملیات جنگل‌کاری انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۱۷۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی برای اجرای بندهای آبخیزداری در شهرستان هزینه شده است.

عرصه‌های منابع طبیعی ۷۵ هزار هکتار

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوانسار با بیان این‌که عرصه‌های مراتع شهرستان ۷۵ هزار هکتار است که مراتع مفید آن ۲۵ هزار هکتار بوده که تیپ غالب آن درمنه و گون است، افزود: از لحاظ تعریف دام مراتع به دو قسمت مناطق ییلاقی و قشلاقی تقسیم می‌شود، مراتع ییلاقی به مساحت ۲۵ هزار هکتار و مراتع قشلاقی ۲۰ هزار هکتار با تعداد ۳۲ عرف دامداری است.

اجرای ۳ مورد خلع ید در شهرستان

وی با بیان این‌که ۵۰ هزار هکتار مراتع به صورت دو فصل قشلاق و ییلاق است که مورد استفاده برای چرای دام قرار می‌گیرد، گفت: سه مورد خلع ید، صدور مجوز پروانه تمدید چرای دام برای بیش از پنج هزار واحد دامی از دیگر اقداماتی است که امسال انجام شده.

پورهاشمی خاطرنشان کرد: ظرفیت مراتع شهرستان برای ۳۴ هزار واحد دامی است، اما اکنون بالای ۴۵ هزار واحد دام در شهرستان وجود دارد.

کاشت ۴۵۰۰ اصل نهال

وی با بیان این‌که در هفته درختکاری چهار هزار و ۵۰۰ اصله نهال از نوع سنجد، توت، ارغوان و اقاقیا، همچنین سرو و کاج در شهرستان کاشت می‌شود، گفت: کمربندهای حفاظتی به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۵۵ میلیون تومان و اصلاح هندسی در ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

کد خبر 369744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.