عارضه شانه نابرابر را جدی بگیرید

افزایش سن و توجه کافی نداشتن به عارضه شانه نابرابر، این مشکل تبدیل به دردهای دائمی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عارضه شانه نابرابر از پس از لوردوزیز (گودی کمر) یکی از شایع‌ترین عوارض و ناهنجاری‌های اسکلتی است. شانه نابرابر یا افتادگی شانه به دلایل مختلفی و در افراد با رنج سنی متفاوت بروز می‌کند؛ در وضع طبیعی لازم است شانه‌ها موازی با تنه قرار بگیرند. در واقع، گردشدگی شانه به معنی این است که به دلایل مختلف شانه‌ها از وضع طبیعی خارج شده و به سمت جلوی بدن متمایل شده است.

بلند کردن اجسام سنگین، پرکردن بیش از اندازه کیف به خصوص کیف‌هایی که تنها روی یک شانه حمل می‌شوند و حمل یک طرفه وسایل منجر به افتادگی شانه و دردهای شایع شانه‌ای می‌شود. این دردها در دانش آموزان و کسانی که کیف‌های سنگین خود را تنها بر روی یک شانه حمل می کنند رواج بیشتری دارد که بروز آن‌ها در جوانی معمولا به صورت گذرا و کم و بیش است و با افزایش سن و عدم توجه کافی به آن باعث تبدیل به دردهای دائمی می‌شود. هرگز طی یک مسیر کیف و کتاب خود را فقط با یک دست حمل نکنید، بلکه سعی کنید این کار را به صورت متناوب با هر دو دست انجام دهید. رعایت بهداشت حرکتی و حفظ وضعیت صحییح نیز برای رفع این عارضه مفید خواهد بود.

همین طور ضعف عضلات یک سمت بدن که به علت کشیدگی بیش از حد رخ می دهد در به وجود آمدن این عارضه همکاری می کند. زمانی که عضلات یک سمت بدن از طرف دیگر قوی تر باشد باعث کشیدگی طرف دیگر بدن می‌شود. این کشیدگی در قسمت میانی و فوقانی بدن باعث افتادگی شانه می‌شود. همچنین کسانی که دچار کج گردنی یا کج پشتی هستند نیز به عارضه افتادگی شانه دچار می‌شوند.

بروز هر عارضه اسکلتی در بدن با عوارضی همراه است. از عوارض افتادگی شانه میتوان به خارج شدن شانه‌ها از وضعیت عادی (از دست دادن وضعیت چهارشانه)، درد در اطراف شانه و گردن، ضعیف شدن عضلات اطراف شانه‌ها، کاهش تحرک مفصل شانه و کاهش عملکرد قلب و ریه اشاره کرد.

تغییر فرم شانه‌ها اغلب به علت نبود تعادل در طول عضلات جلویی و عقبی ناحیه شانه ایجاد می‌شود. افتادگی شانه ممکن است به علت انجام غلط ورزش‌های حرفه‌ای یا نشستن‌های طولانی مدت، بخصوص در افرادی که ساعت‌های طولانی پشت کامپیوتر می‌نشینند، ایجاد شود.

نحوه غلط نشستن و ایستادن، انجام ورزش‌هایی که تقارن در قدرت عضلات جلویی و پشتی بدن را مختل می‌کند، تمرکز بیش از حد بر تقویت عضلات جلویی در بدنسازی و شنا و انجام ندادن تمرینات کششی قبل از شروع ورزش، از دیگر عواملی است که باعث ایجاد و تشدید افتادگی شانه می‌شود. همچنین این مشکل در افرادی که مبتلا به گرد پشتی مادرزادی هستند نیز دیده می شود که لازم است درمان برای هر دو مشکل صورت پذیرد.

درمان گردشدگی شانه از سوی فیزیوتراپیست‌ها و از طریق تجویز ورزش‌های لازم برای اصلاح این مشکل و همچنین تغییر در قامت نشسته و ایستاده ممکن است.

در مورد برخی ورزشکاران حرفه ای که در بدنسازی فقط به تقویت عضلات سینه ای می پردازند و از تقویت عضلات پشتی شانه غافل‌اند، لازم است تمرینات جدیدی برای آنها تجویز شود. در مورد افرادی که به صورت غلط می نشینند نیز باید علت‌های احتمالی که باعث این نوع نشستن می‌شود را شناسایی و برطرف کنند. مثلا در اغلب موارد میز کامپیوتر و صندلی از نظر ارتفاع تناسب ندارد و لازم است از نظر ارگونومی اصلاح شود.

توجه داشته باشید گردشدگی یا افتادگی شانه ها اختلالی است که در اغلب موارد بعد از سنین نوجوانی بروز می کند و لازم است از همین سنین تا آخر عمر از آن پیشگیری کرد. در صورتی که این اختلال، شناخته و درمان نشود باعث بروز مشکلات جدی در مفصل شانه همچون خشکی مفصلی، تاندونیت ها و آرتروز می‌شود.

کد خبر 369447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.