۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
بهار در باغشهر دیدنی است

در شمال غرب استان اصفهان، باغشهر ایران قرار دارد که سبقه آن به دوران ماقبل اسلام می‌رسد و آثاری از جمله آتشکده تیر و معبد هیکل در دو منطقه آن گویای تاریخ کهن آن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، این شهر را نماد یک باغ شهر زیبا می نامند به این سان که پر از کوچه باغ های زیبایی است که می توان در آن قدم زد و لذت برد. کوچه باغ‌های رویایی خوانسار که با دیوارهای خشتی و درختان سر به فلک کشیده که ارتفاع آن‌ چندین برابر دیوارهاست، مزین شده‌اند، در این شهر باصفا و دیدنی جا خوش کرده‌اند. گشت و گذار و قدم زدن در محله‌هایی با کوچه‌باغ‌های کاه گلی مثل صفائیه، چشمه آخوند، محله دوراه، محله بالا و پایتخت بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

باغ های سرسبز خوانسار به واسطه چشمه های بسیار آن منظره هایی زیبا را برای گردشگران خلق می کند. لاله های واژگونش در بهار چشم هر بیننده ای را مسحور خود می کند.

برای دیدن و لذت بردن از این مناظر کافی است ۱۵۰ کیلومتر به سمت شمالی غربی استان حرکت کنید تا به نگین صحرای ایران برسید. در این خطه همه چیز رویایی است، با وجود اینکه فاصله چندانی با کویر ندارد اما سرسبزی و آب و هوای خوب آن گردشگران زیادی را به خصوص در فصل فروردین و اردیبهشت فرا می‌خواند و از کوچه‌های معروفش تا لاله های سرخ واژگون همه و همه بهشتی را در ذهن آدمی تداعی می کند.

پارک ملی سرچشمه که در جنوب شهر قرار دارد و چند چشمه فصلی و یک چشمه دائمی را در دورن خود جای داده است، فضای زیبا و دلنشین را در وسعت ۱۵ هکتار به وجود آورده است و پذیرای گردشگران بسیاری برای گردش و استراحت است.

از آثار تاریخی این شهرستان به مسجد رییسان در محله رییسان که قدمت آن به عهد حکومت ناصرالدّین‌شاه قاجار می‌رسد می توان اشاره کرد. سردر ورودی مسجد به‌ همراه تزیینات آجرکاری آن، تزیینات خطاطی شبستان و محراب منقوش به طرح‌ها و رنگ‌های زیبا، ازجاذبه های این منطقه است.

از دیگر آثار، آسیاب آبی است که قدمت ۳۰۰ ساله دارد و در کنار رودخانه‌ای که به "سرچشمه" معروف بوده استوار است. این آسیاب تنها آسیاب استان بوده که پس از مرمت و بازسازی دوباره راه اندازی شده، آسیاب آبی دارای دو سنگ ثابت و متحرک است که با حرکت سنگ متحرک دانه‌هایی که از روزنه بین دو سنگ هدایت شده‌اند خرد و تبدیل به آرد می‌شوند در این نوع آسیاب برای حرکت دادن سنگ متحرک از نیروی آب استفاده می‌شود، در گویش خوانساری به آسیاب «آر» گفته می‌شود.

خانۀ حبیبی با معماری منحصر به ‌فرد و سردری با شکوه از گذشته‌ پر افتخار خبر می‌دهد، این بنای تاریخی ارزشمند در سال  ۱۳۲۸ هجری قمری‌ از سوی یکی از تاجران معروف آن زمان به نام حاج حبیب ساخته شده است.

خانه تاریخی ابهری‌ها یکی دیگر از دیدنی‌های خوانسار است که توسط «حاج سید محمد باقر ابهری» ساخته شده است و به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. این خانه یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است و معماری آن، نقاشی‌ها و گچبری‌هایش به خوبی معرف سبک معماری قاجاریه است.

مسجدجامع خوانسار از آثار تاریخی است که معماری آن در دوره صفویه انجام شده و قدمت آن به ۴۰۰ سال می‌رسد، این مسجد فاقد گنبد و مناره و از معدود مساجد ایران است که دارای ستون‌های چوبی است، در ضلع شرقی آن شبستان زیر زمینی است که توسط میراث فرهنگی مرمت شده است.  

روستای دره بید از دیگر تفرجگاه‌های خوانسار است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار گرفته است. درخت‌های وحشی بید سرتاسر این روستا را در برگرفته‌اند و به همین دلیل این روستا به نام «دره بید» معروف شده است.  دشت لاله‌های واژگون گلستان‌کوه نیز در این روستا قرار گرفته است.

تپه آریایی‌ها، در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌شرق خوانسار قرار گرفته است. این تپه از زمان آریایی‌ها به یادگار مانده است و قدمتی حدودا ۸ هزار ساله دارد. گفته می‌شود که این تپه محل زندگی اقوام پیشین بوده است. در گذشته، غارهایی در دل این تپه تاریخی قرار داشته است که از زیر تپه به هم متصل می‌شدند و انسان‌ها در آن‌ها زندگی می‌کردند.

هنوز هم آثاری از درهای سنگی آن‌ها در این تپه دیده می‌شود. ساختمان‌های خشتی که در چند طبقه بالای غارها از دامنه تا قله بنا شده‌اند، شکل خاصی به تپه داده‌اند و آن را خاص و منحصربه‌فرد کرده‌اند.

سنگ‌نگاره‌های ویست به‌عنوان یکی از کهن‌ترین یادگارهای بشر، بیان‌گر قدمت چندهزار سالۀ این منطقه است، و بیش‌تر نقوشی که در آن دیده می‌شود از گونه‌ ی بزکوهی هستند که نشان از وجود و وفور این حیوان در آن منطقه می‌دهد.

 آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان در پارک سرچشمه قرار گرفته و از یادگارهای روزگار صفوی در خوانسار است. «شیخ عدنان»، از عرفای معروف در قرن ششم هجری است.

در این آرامگاه علاوه بر «شیخ عدنان»، شش تن از مشایخ و عارفان دیگر نیز به خاک سپرده شده‌اند.

دشت لاله های واژگون دلیل اصلی بیشتر گردشگران برای سفر به خوانسار است. این لاله‌های سرخگون که رنگ آن‌ها سرخ مایل به بنفش است، عمر کوتاهی دارند و عمر آن‌ها از اول اردیبهشت آغاز و در آخر همین ماه عمرشان به پایان می‌رسد. این لاله‌ها جدا از زیبایی وافرشان، خواص دارویی نیز دارند. خواص دارویی این گل‌ها اصولا در پیازشان است و برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و کبدی بسیار موثر هستند.

غار دامنه در جاده خوانسار به اصفهان، در ناحیه‌ای به نام «دامنه» در یک دره قرار گرفته است. این غار حدودا ۳۵ متر طول دارد و درون آن خشک است.

روستای رحمت آباد محل استقرار دورۀ ساسانی که دارای تپه تاریخیِ دستکند جدا از غارها است، دژ و بنای آن به قرون میانۀ اسلامی برمی‌گردد، خانه بومی با سلیقه‌ای برای پذیرایی از میهمانان مهیا شده است و دستکندها که برای گذران زندگی گذشتگان در محل بیرون خانه وجود دارد، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

گلستان کوه در منطقه ای خوش آب و هوا که در بهار پوشیده از گون‌های گزانگبین و پیاز وحشی (موسیر) و انواع گل‌های زیبا که از جمله گل‌های لاله، اشک مژگان، انواع لاله‌های سرنگون، لاله بیشه زار، لاله آتشی و لاله کوهی را می توان نام برد.

پرورش زنبور عسل در شهر خوانسار یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی است که تاکنون توانسته است مقام مهمی را در بین فعالیت‌های اقتصادی کسب کند و این شهر را به عنوان یکی از بزرگترین مراکز زنبور داری در ایران بشناسند.

تاریخ هنر در این شهر به دوره صفویه می‌رسد و در دوره قاجاریه هنر در این شهر به اوج خود رسیده است، قاشق‌های ساخته شده در خوانسار توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده و به همین لحاظ اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده است. در کنار این هنرها گیوه دوزی، فیروزه کوبی و معرق و منبت و پیکر تراشی و سبدبافی زنان ویست که از جمله صنایعی است که صادر می‌شود، نیز وجود دارد.

سوغات معروف خوانسار گز انگبینی است که در قدیم برای تهیه آن از انگبین‌های این منطقه استفاده می‌شده است، انگبین ماده‌ای به شکل تارهای سفید نازک و بسیار شیرین و لذیذ است که توسط حشره‌ای به نام کِسیلا تولید می‌شد با منقرض شدن نسل این حشره انگبین مورد نظر برای گز انگبینی اکنون از کردستان، کرمانشاه و فریدن وارد می‌شود.

غذاهای محلی

از جمله غذاهای محلی معروف خوانسار، خورش هویج، کاله جوش، گُندی، تُفتال جوش، شله سبز، آبگوشت کشک، آش آلو، قیمه نساء، پِتِل پلو و آش لعابی است که می توان در سفر به این شهرستان از غذاهای متنوع این شهرستان لذت برد.

کد خبر 369159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.