ثبت‌نام حدود ۱۵ هزار شهروند اصفهانی برای دریافت نهال رایگان/ مهلت ثبت نام تا ۱۲ اسفندماه

تقویم روزهایی دارد که متفاوت‌تر از سایر روزها جلوه می‌کنند و با خودشان پیام‌های خاصی را همراه می‌آورند و در آخرین برگ‌های این روزشمار "روز درختکاری" خودنمایی می‌کند.

به گزارش ایمنا، به نیمه اسفندماه که می‌رسیم، عبارتی خاص روی صفحه تقویم به چشم‌مان می‌خورد؛ «روز درختکاری»  روزی که باید دست دوستی به سوی طبیعت دراز کنیم و پیوندی عمیق و محکم با آن برقرار سازیم؛ «روز درختکاری» بهانه‌ای است تا در واپسین روزهای سال و با نزدیکی به موسم رویش جوانه‌ها در طبیعت، لحظاتی را به این موجودات غرق در سکوت بیندیشیم و کمی از دردهایی را که به جانشان روا داشته‌ایم تسکین دهیم.

امسال همچون سال‌های قبل به مناسبت هفته درختکاری برنامه‌های ویژه ای از سوی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان تدارک دیده شده است؛ در این راستا برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه‌های سازمان پارک‌ها برای هفته درختکاری همچنین پروژه‌های اولویت‌دار و اقدامات ویژه برای استقبال از بهار و موارد دیگر گفت و گویی را با «فروغ مرتضایی‌نژاد» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای هفته درختکاری چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟

سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان امسال نیز همچون سال‌های گذشته سنت حسنه درختکاری را به لحاظ مباحث فرهنگی، اجتماعی و پاسداشت درختان انجام خواهد داد؛ امسال همچون سال‌های قبل برنامه‌ریزی شده تا به مناسبت هفته درختکاری شهروندان از پنجم تا دوازدهم اسفندماه به سایت سازمان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به نشانی isfahan.ir/parkha مراجعه و برای دریافت نهال رایگان ثبت‌نام کنند؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، هر شهروند اصفهانی می‌تواند با اعلام کد ملی خود برای دریافت دو اصله درخت ثبت‌نام کند.

امسال هشت نوع گونه مختلف مثمر و غیر مثمر از جمله سیب، به، خرمالو، عناب، توری، سروناز، پالونیا، زیتون در نظر گرفته شده و از ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه توزیع نهال در فرهنگسراهای مناطق ۱۵ گانه انجام می‌شود؛ در سایت سازمان این امکان برنامه‌ریزی شده تا چنانچه شهروندی قصد دریافت نهال درب منزل خود داشته باشد، بتواند با اعلام درخواست و نشانی، نهال مورد نظر را دریافت کند؛ البته چون این کار توسط پیمانکار انجام می‌شود، شهروندان باید هزینه ناچیزی پرداخت کنند؛ همچنین در سایت سازمان فرم نظرسنجی و ارزشیابی از عملکرد سال‌های گذشته سازمان پارک‌ها پیش‌بینی شده است.

همزمان با آغاز توزیع نهال از ۱۵ اسفندماه و به مناسبت هفته درختکاری با محوریت اهمیت درختان در نشاط و فرح بخشی محیط زیست شهری،  مسابقه «باغ شهر تاریخی من» در نظر گرفته شده است؛ شهروندان به مدت یک ماه فرصت دارند عکس‌هایی با موضوعات جایگاه درختان در حیاط منازل، جایگاه درختان کهنسال در شهر و جایگاه درختان در هنر اصفهان تهیه و تا ۱۵ فروردین ۹۸ به سایت سازمان ارسال کنند.

علاقمندان برای شرکت در این مسابقه می توانند عکس‌های خود را از طریق پیام رسان سروش به نشانی isfsazmanparkha@ یا به نشانی ایمیل 1397treeday@gmail.com یا شماره واتس آپ ۰۹۱۳۴۰۲۰۳۴۱ ارسال کنند، البته بر اساس قوانین عکس‌ها باید بدون ویرایش و با کیفیت بالا ارسال شود، عکس‌ها مربوط به شهر اصفهان باشد و مکان‌های عکاسی شده مشخص شود و نکته آخر اینکه هر عکاس می‌تواند حداکثر پنج عکس را ارسال کند.

همچنین ذکر نام و نام خانوادگی، تلفن ثابت و تلفن همراه عکاس به همراه آثار ارسال شده الزامی است؛ اردیبهشت ماه سال آینده پس از داوری آثار عکاسی شهروندان، در باغ گل‌ها مراسمی برگزار و به ۱۰ نفر از آثار برتر جوایز ارزشمندی اهدا خواهد شد.

نحوه استقبال شهروندان از ثبت نام برای دریافت نهال رایگان چگونه بوده است؟

تاکنون حدود ۱۵ هزار شهروند اصفهانی در سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز اصفهان ثبت‌نام کرده اند.

برای استقبال از بهار چه اقداماتی در نقاط مختلف شهر انجام می‌شود؟

علاوه بر فعالیت‌های معمول جهت استقبال از نوروز همچون هرس درختان، کند و کوب، کوددهی و تغذیه گیاهان که پیرو آن انتظار داریم درختان شهر در آستانه بهار سبز شوند، فضاهایی برای گلکاری‌های ویژه در نظر گرفته شده است.

آذرماه سال جاری برای طراحی المان‌های نوروزی فراخوان دادیم که با استقبال گسترده‌ شهروندان رو به رو شد و در نهایت ۷۰ طرح برتر را به نمایش گذاشتیم، البته المان‌های ویژه طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در جای جای شهر اجرا خواهد شد.

در کارگاه‌ها، بخش غیر سبز المانهای نوروزی در حال ساخت است و از ۲۰ اسفندماه شهروندان اجرای این المان‌ها را در نقاط مختلف شهر خواهند دید.

انجام گلکاری در جای جای شهرمان از چه زمانی خواهد بود؟

در اسفندماه هنوز هوا سرد است و احتمال سرمازدگی برای گل‌های فصل وجود دارد، اما از ۱۵ اسفند این گلکاری‌ها آغاز خواهد شد.

همچنین در برخی مناطق «گذر شکوفه» به صورت ویژه طراحی شده است؛ در واقع شکوفه خاص بهاری مثل شکوفه های آلوگل و سیب‌گل با رنگ‌های سفید، صورتی و ارغوانی طراحی شده که نمونه‌های آن را شهروندان در شهر خواهند دید.

چه پروژه‌هایی در اولویت سازمان پارک‌ها است؟

امسال اتمام هفت هکتار فضای سبز پروژه پردیس هنر انجام شد، تعداد ۱۸۲ درخت ۱۵ ساله که باید به لحاظ انجام عملیات عمرانی از پروژه روح‌الامین جا به جا می‌شد، به پردیس هنر انتقال پیدا کرد و فضای سبز این مجموعه بسیار ویژه طراحی شد؛ در سالن اجلاس سران نیز ۱۲ هکتار فضای سبز انجام شده است، همچنین احیای محور چهارباغ یکی دیگر از پروژه‌های سازمان پارک‌هاست.

با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر برای احداث خط یک مترو تعدادی درختان چهارباغ عباسی از بین رفته بود، از این رو در صدد برآمدیم تا چند روز آینده درختانی را با سن بالاتر به چهارباغ انتقال داده و اقدامات دیگری همچون  فرش گل، گل‌آرایی و استفاده از درختچه‌های گل را در این محور انجام دهیم.

طراحی برای احیای فضای سبز بازار گل و گیاه خیابان همدانیان در دست انجام است تا در سال آینده نیز در باغ تندرستی اقدامات لازم برای ایجاد فضای سبز صورت گیرد؛ همچنین از روزهای گذشته عملیات طراحی فضای سبز پروژه محل جدید نمایشگاه بزرگ اصفهان واقع در روشن دشت آغاز شده و تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

با توجه به آغاز عملیات عمرانی احداث حلقه حفاظتی و مترو، درختان این محور به خوبی مدیریت و جابه جا شدند و همه به محل‌هایی همچون «پردیس هنر» و «سالن اجلاس» انتقال پیدا کردند.

کد خبر 368975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شهلا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    3 0
    طرح بسیار خوبی است