رکود صنعت افراد را به سمت کشاورزی سوق داده است

گلپایگان- مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان گفت: در گذشته کشاورزی شغلی پایدار بود و افراد در یک خانواده به کار زراعت و پرورش دام و طیور مشغول بودند که به مرور زمان بسیاری از کشاورزان به سمت صنعت روی آوردند، اما امروزه دوباره به دلیل رکود صنعت به سمت کشاورزی سوق داده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، حیدرعلی گل‌محمدی امروز (چهارشنبه) در کارگروه صادرات شهرستان با اشاره بیان اینکه گلپایگان قطب پرورش دام است، اظهار کرد: نژاد دام‌های گلپایگان در گذشته یکی از پنج نژاد دام ثبت شده کشور بود که نسل آن منقرض و دام خارجی جایگزین شد.

وی افزود: انقراض نسل دام گلپایگانی به دلیل نبود اعتبارات در تهیه بانک ژن بود البته اکنون نیز اعتباری برای بانک ژن در اختیار نداریم.

بلااستفاده ماندن ۱۰ هزار هکتار از اراضی

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی کشت محصولاتی است که نیاز کمتری به آبیاری دارد، گفت: از ۳۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت شهرستان ۱۰ هزار هکتار آن به دلیل خشکسالی بلااستفاده مانده است البته با مدیریت در منابع آبی امکان کشت محصول در این اراضی وجود دارد.

وی با بیان اینکه گل و عرقیجات جزء صادرات شهرستان است، افزود: در راستای مقابله با کم آبی سطح باغات گل محمدی به ۲۱ هکتار رسیده است و در زمینه گیاهان دارویی مزارعی نمونه‌ای داریم که به طور مثال امسال ۳۰۰ کیلو زعفران از این مزارع برداشت شده است.

گلپایگان شهر چهار اقلیم ایران

گل‌محمدی با بیان اینکه گلپایگان دارای چهار اقلیم فصلی شامل منطقه کوهستانی، دشت، بیابانی و کویری است و تنوع زراعی زیادی دارد، گفت: زمانی ۶۰ هزار رأس گاو در گلپایگان پرورش داده می‌شد، اما به مرور زمان این تعداد کاهش یافت چرا که مردم به سمت مشاغل صنعتی روی آوردند.

وی با بیان اینکه برخی هشدارهای آمایش سرزمینی جدی گرفته نشده است، افزود: در آمایش سرزمینی سرمایه گذاری بر صنعت به خصوص در بخش خودروسازی زیاد شد و در مقابل کاهش نیروی کار کشاورزی را همراه داشت.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان افزود: در گذشته کشاورزی اشتغال پایدار داشت و افراد در یک خانواده به کار زراعت و پرورش دام و طیور مشغول بودند، اما به مرور زمان افراد به سمت صنعت روی آوردند، اما امروز مجدداً به دلیل رکود صنعت به سمت کشاورزی کشیده شده‌اند.

تولید روزانه ۱۹۰ تن شیر

وی با بیان اینکه افزایش واحدهای لبنی به دلیل تولید فراوان شیر در شهرستان بوده است، افزود: با وجود اینکه روزانه ۱۹۰ تن شیر تولید می‌شود، ۴۰ درصد از واحدهای لبنی از خارج شهرستان شیر وارد می‌کنند.

گل‌محمدی گفت: ایران باید همچون کشورهای دیگر برای تدوام در بازار جهانی تلاش کند چرا که کشورهایی چون ترکیه حاضر هستند محصولات لبنی خود را زیر قیمت به فروش برسانند تا بازار را از دست ایرانیان بگیرند و مسلط بر بازار شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ واحد سنتی داریم که ۲۰ واحد بدون کد بهداشتی کار می‌کنند، افزود: هفت هزار هکتار اراضی شهرستان زیر کشت یونجه است که به خاطر کاهش دام در شهرستان علوفه کشت شده به شهرهای همجوار صادر می‌شود.

رشد گیاهان دارویی در ایران به دلیل تابش خورشید

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان تصریح کرد: بسیاری از کشورها از موقعیت اقلیمی ایران در زمینه پرورش گیاهان دارویی برخوردار نیست، گیاهان دارویی نیاز به آب و هوای خشک دارد و با توجه به اینکه میانگین تابش آفتاب در ایران ۷۰ روز است عرقیجات گیاهی کیفیت خوبی دارد.

وی افزود: کشور هند با ادعای تولید ۹۰ درصد گیاهان دارویی، اما اعتراف می‌کند که ۶۰ درصد گیاهان دارویی را از ایران وارد می‌کنند، البته متاسفانه به دلیل نبود فرآوری تولید گیاهان دارویی کشور، این گیاهان به صورت خام صادر می‌شود و اگر در زمینه فرآوری گیاهان دارویی ورود پیدا کنیم بازار صادرات را دست خواهیم گرفت.

گل‌محمدی ادامه داد: قدمت نژاد مرغ رنگی در گلپایگان به سال ۵۳ می‌رسد که در گذشته سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون تن مرغ رنگی تولید می‌شد که با بروز بیماری آنفولانزای پرندگان این تعداد کاهش یافت.

تولید آبزیان به ۷۵۰ تن رسید

وی با بیان اینکه در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی جای کار بیشتری وجود دارد، افزود: برداشت محصولات با کمباین‌ پنج درصد پرت دارد و همین موضوع باعث ضرر است، در زمینه فرَآوری ضعیف هستیم تا جایی که در زمینه تولید ادویه‌جات خانگی حتی کد بهداشتی صادر نمی‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان با اشاره به تولید آبزیان در شهرستان خاطرنشان کرد: اکنون تولید ماهی سردآبی به ۷۵۰ تن رسیده است و ماهی خاویار تا دو سال آینده در شهرستان تولید می‌شود.

کد خبر 368967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.