هدف ظریف حفظ منزلت وزرات خارجه بود

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: ظریف نشان داد برای سیاست خارجی ارزش و منزلت قائل است؛ زیرا حاضر شد خودش قدرت نداشته باشد، اما منزلت و شان وزرات خارجه را حفظ کند.

علی امیدی، در مورد اهداف استعفای ظریف و پذیرفته نشدن آن از سوی رییس جمهور به خبرنگار ایمنا گفت: بعد از اینکه خبر استعفای دکتر ظریف در اینستا پیچید و از مردم ایران به خاطر کاستیها و کوتاهی ها عذرخواهی کرد، این خبر با سرعت تیتر یک رسانه های جهان شد. وی در این استعفا ضمن عذرخواهی از کاستی‌ها اعلام کرد که از این به بعد وی را در کرسی وزرات خارجه نمی بینید؛ هرچند که در مورد دلایل استعفای خودش چیزی نگفت.

امیدی افزود: اگر پیامی که در صفحه اینستاگرام ظریف پخش شد و پاسخ‌های وی به سوالات روزنامه انتخاب را کنار هم بگذاریم، می شود فهمید جرقه‌ای که باعث استعفای ناگهانی وزیر امور خارجه کشورمان شد، رعایت نشدن شأن وزرات امور خارجه در جریان سفر بشار اسد به ایران و دیدار وی با مقامات کشورمان بود.

ارتباط دادن استعفای ظریف به برجام

وی خاطر نشان کرد: حضور نداشتن ظریف در این مراسم باعث شده که احساس کند جایگاه وزیر امور خارجه در ملاقاتها و دیدارها مهم و  مورد توجه نبوده و حضورش در دیدارهای مربوط به سیاست خارجی مورد توجه و احترام  نیست؛ در حالی که ظریف سکاندار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است و همواره نقشی اساسی در عرصه سیاستهای منطقه ای بر عهده داشته است.

امیدی گفت: احتمالا از دیدگاه ظریف، دعوت نشدن وزیر امور خارجه برای حضور در این ملاقاتها اهانتی بزرگ به دستگاه وزرات خارجه تلقی  و باعث استعفای وی شده است.

این استاد روابط بین الملل تأکید کرد: البته برخی گمان می کردند دلیل استعفای آقای وزیر به بن بست رسیدن برجام است و از آنجا که برجام خوب پیش نرفته، ظریف به این نتیجه رسیده که استعفا در اوج افتخار بهتر از کنار رفتن در موضع ضعف است؛ هر چند پذیرفته نشدن استعفای ظریف از سوی روحانی و بازگشت وی به وزارت امور خارجه به این شائبه ها پایان داد.

ظریف همچنان مناسب‌ترین فرد برای وزارت خارجه است

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: ظریف با اقدام خود نشان داد برای سیاست خارجه منزلت، ارزش و اعتبار قائل است و در این راه حاضر است خودش قدرت نداشته باشد، اما دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه منزلت و شان خود را حفظ نماید. او اعتقاد دارد حرف اول در روابط خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور را باید وزارت خارجه بزند.

امیدی با ابراز خرسندی از بازگشت ظریف به ریاست دستگاه دیپلماسی کشور گفت: رسانه های غربی و محافل بین المللی دکتر ظریف را یک شخصیت معتدل، حرفه ای، منطقی و یک دیپلمات واقعی می دانند که برای منافع کشورش کارهای زیادی انجام داده است و این موضوع اهمیت بسیاری دارد که دیگران چه برداشتی از مقامات ارشد یک کشور و وزیر امور خارجه‌اش داشته باشند.

  وی افزود: ظریف به اصول دیپلماتیک و سیاست خارجی آشنا است. او فعالانه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و در محافل بین المللی تحلیل‌های معقول، منطقی و مورد پسند افکار عمومی جهانی ارائه می دهد و همه اینها نشان می دهد که در شرایط کنونی همچنان ظریف مناسب ترین فرد برای ادامه پست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر 368898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • یاسین IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
    0 0
    خوب بود