۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
هپاتیت‌های خطرناک را بشناسیم

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: هپاتیت B و C می‌تواند خطرناک باشد و کبد افراد را به سمت نارسایی پیش ببرد، با توجه به اینکه این بیماری‌ها درمان پذیر است اما از سویی ممکن است که این بیماری به طور قطعی ریشه کن نشده و نتوان آن را کنترل کرد.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت خطرناک است، اظهار کرد: هپاتیت التهاب کبدی و هپاتیت‌هایی مانند هپاتیت A یک نوع بیماری شبیه سرماخوردگی است و بیشتر در مراکز پرجمعیتی مانند مدارس، پادگان‌ها،خوابگاه‌ها و دیگر مراکز جمعیتی شایع است.

وی در خصوص روش انتقال بیماری هپاتیت اضافه کرد: هپاتیت A مانند سرماخوردگی به واسطه ذرات معلق هوا و به واسطه عطسه و سرفه جابه‌جا می شود و یا از طریق ترشحات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان گفت: هپاتیت A در مسافرت‌ها بسیار شایع است، کودکان در این شرایط بیشتر درگیر بیماری می‌شوند و نشانه‌های آن نیز زردی، بی حالی، بی اشتهایی و تیرگی ادرار است و حال عمومی بیماران نیز خوب نیست.

وی با بیان اینکه بیماران با علایمی که در بالا ذکر شد به متخصص گوارش و کبد ارجاع داده می‌شوند، افزود: مطابق بررسی‌ها با توجه به سن بیمار و اینکه بیماری در چه شرایطی به این بیماری مبتلا شده است، نوع هپاتیت نیز تشخیص داده می‌شود.

شریفی ادامه داد: هپاتیت A درمانی ندارد و بیمار خود به خود درمان می‌شود ضمن اینکه این نوع هپاتیت به کبد آسیب جدی وارد نمی‌کند.

به گفته این فوق تخصص؛ هپاتیت A حتی بدون درمان هم خوب می شود، بنابراین اگر پزشکی به بیمار از وجود هپاتیت  A در بدن او خبر داد جای نگرانی نیست. بیمار مبتلا به هپاتیت A بعد از چهار روز تا یک هفته به صورت کامل درمان می‌شود و به مرور اشتهای فرد به حالت اولیه برگشته و تیرگی ادرار هم از بین می‌رود.

وی در خصوص دیگر انواع بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت B و C می‌توانند خطرناک باشند، باید عوامل مولد این هپاتیت ها و چگونگی ابتلا به آن را بشناسیم، هپاتیت B و C می‌توانند از راه جنسی یا از راه خون منتقل شود.

شریفی با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز هپاتیت C به خصوص بین افرادی که اعتیاد دارند، بیشتر دیده می‌شود، افزود: این بیماری بیشتر در اثر استفاده از سرنگ مشترک یا ابزاری که تیز و برنده هستند، ایجاد می‌شود. باید اشخاص از بروز رفتارهای پرخطر و بی‌بند و باری‌های جنسی پرهیز کنند. رفتارهای پرخطر مثل استفاده از سرنگ‌ و تیغ مشترک، مراجعه به آرایشگاه‌ها و دندانپزشکی‌های نامطمئن پرهیز کنند و مراکزی که تاتو و خالکوبی و حجامت می‌کنند و از وسایل یک بار مصرف استفاده نمی‌کنند، نیز نا مطمئن هستند.

شریفی یادآور شد: هپاتیت B و C می‌تواند خطرناک باشد و کبد  افراد را به سمت نارسایی پیش ببرد با توجه به اینکه هپاتیت B و C درمان دارد، اما از سویی هم ممکن است که این بیماری به طور قطعی ریشه کن نشده و نتوان آن را کنترل کرد.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: برای کسانی که در معرض خطر هستند مثل افرادی که در زنجیره‌های غذایی و  پزشکی کار می‌کنند، انجام واکسیناسیون هپاتیت توصیه می‌شود. متاسفانه تا کنون واکسن هپاتیت C کشف نشده است و در مورد این بیماری ضروری است که از انجام رفتارهای پرخطر پرهیز  شود.

کد خبر 368803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.