استعفای معمار برجام

شامگاه دوشنبه انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی به مثابه شوکی بزرگ بود: «ظریف استعفا کرد» استعفای وزیر امور خارجه در شرایطی که کشور دوران مهم و حساسی را طی می‌کند عجیب و غیرقابل باور بود اما این خبر تایید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظریف در پیام اینستاگرام خود نوشت: «با عرض تبریک به مناسبت میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز مادر و روز زن، از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولان محترم در ۶۷ ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم. شاد و سربلند باشید.»

سیدعباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه در گفت وگو با ایرنا، خبر استعفای ظریف را تایید کرد.

پس از اعلام استعفای وزیر خارجه، خبرنگار «انتخاب» بصورت پیامکی صحت و سقم این خبر را از او جویا شد که ظریف در پاسخ این پیامک را ارسال کرد: «بعد از عکس‌های ملاقات‌های امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.»

به نظر می‌رسد مقصود او از «ملاقات‌های امروز»، دیدار دوشنبه  بشار اسد با رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری باشد؛ دیدارهایی که در تصاویر منتشرشده از آنها ظریف به چشم نمی‌خورد. این استعفا با واکنش‌های زیادی مواجه شد که محوریت اکثر آنها یادآوری تلاش های آن در روزهای سخت مذاکرات بود.

خرسندی دشمن از این کنارگیری

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایلات متحده آمریکا پیرامون خبر استعفای وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: با توجه به استعفای ظریف، باید دید آیا قطعی میشود. به هر حال او و روحانی تنها مردان جلا داده شده ای هستند برای یک مافیای فاسد مذهبی. ما می دانیم که همه تصمیم های نهایی با رهبر ایران است. سیاست ما تغییری نمی کند - رژیم باید مثل یک کشور نرمال رفتار کند و به مردمش احترام بگذارد.

پشت پرده استعفا

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی ساعاتی بعد از خبر استعفای محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: ظریف، دومی ندارد. جانشین او یا با کرنش مدیریتی خسارت ساز خواهد شد و یا به نام انقلابی گری دستاوردهای زیادی را بر باد خواهد داد. اگر استعفای #ظریف جدی و قطعی باشد ثابت میکند خنجر مخالفان داخلی اثرگذار بوده است. فردا قبل از جلسه علنی مجلس پشت پرده های استعفا را بحث خواهیم کرد.

هم نوا با رژیم صهیونیست

فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون خبر کناره گیری وزیر امور خارجه کشورمان در صفجه توییتر خود نوشت: عده‌ای در داخل هم‌نوا با رژیم صهیونیستی مشغول ابراز خوشحالی از استعفای ظریف هستند. دکتر ظریف فردی مومن و متدین و انقلابی است امیدواریم ادامه کار برای وی هموار شود.

غم بارتر از سقوط مصدق

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی پیرامون خبر استعفای محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خود آورده است: استعفای دکتر ظریف ، وزیر خارجه کم نظیر ایران، از سقوط مصدق ، غمبارتر است ، جهان و ایران سیاستمداری با شرافت ، میهن دوست و صلح طلب و مردمی را از دست داد ، تنها گذاشتن دکتر ظریف را تاریخ ایران بر ما نخواهد بخشید
 
استعفای ظریف پایان کار نیست

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: ظریف یک دیپلمات تمام عیار است و ظرایف سیاست را می‌شناسد و پیامدهای هر اقدامی را می‌داند. او بخوبی می‌دانسته است یا نباید استعفا بدهد یا اگر استعفا داد ناگزیر باید پایش بایستد چرا که می‌فهمد استعفا پایان‌کارظریف نیست. بازگشت به کار پس از اعلام کناره‌گیری پایان کار ظریف است.

طاقت بیار رفیق

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، با اشاره به استعفای  محمد جواد ظریف در صفحه توییتر خودنوشت:لحظه لحظه این ماه ها و این هفته ها و این روز ها دکتر ظریف از طرف افراطیون داخلی و خارجی مورد بی رحمانه ترین حملات، تهمتها و تخریبها بود و دوستان همیشه گفتند طاقت بیار رفیق، برای عزت و سربلندی ایران، طاقت بیار....

حمایت از محمد جواد ظریف

محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران ونایب‌رییس کمیسیون اجتماعی  درصفحه توییتر خود نوشت:تلاش‌های رییس دستگاه دیپلماسی در دفاع از ایران و نظام، تحسین مردم، مسئولان و حتی دشمنان را برانگیخت. از رییس جمهور محترم می‌خواهیم ضمن #عدم_پذیرش استعفای وزیر امور خارجه، از دکتر محمدجواد #ظریف به‌صورت جدی حمایت کنند و درباره ماوقع به مردم گزارش دهند.

به ته‌مانده‌ی امیدها به وجود تدبیر در دولتتان هم فکر کنید

سید فرید موسوی، نماینده مردم تهران و رییس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی  در صفحه توییتر خود آورده است: آقای رییس جمهور! وقت تصمیم‌گیری درباره #استعفای_ظریف، به ته‌مانده‌ی امیدها به وجود تدبیر در دولتتان هم فکر کنید.

 دلواپسی از  جنس وطن‌دوستی

نماینده مردم شیراز و سخنگوی فراکسیون امید در صفحه توییتر  خود تصریح کرد:#ظریف بار مسولیتی را به دوش میکشد که تمام اختیاراتش را ندارد.
با استعفایش دشمنان این کشور و دلواپسان دیروز، جشن پیروزی می‌گیرند و ملتی که با افتخار از دیپلماسی عزتمدانه و میهن دوستانه ظریف حمایت کردند ، دلواپسند. اما دلواپسی از  جنس وطن‌دوستی.

مخالفت اکثریت نمایندگان با استعفا ظریف

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: بی شک از استعفای دکتر ظریف در وضعیت کنونی،نه تنها مردم و دولت و نظام نفعی نخواهد برد بلکه دشمنان سرافرازی ملت ایران خرسند خواهند شد البته اکثریت اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس بلکه اکثریت قاطع نمایندگان از رئیس جمهور میخواهند هرگز چنین استعفایی را نپذیرد.

ظریف⁩ ویترین پر افتخار کشور است

حمیده سادات زر آبادی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: ‏امیدوارم با رأی مثبت مجمع به FATF دیپلماسی ⁧ظریف⁩ ایرانی همچنان ویترین پرافتخار کشورمان باشد؛ وگر نه دولت تدبیر و امید از قطار ذهن خیلی از ایرانی ها پیاده می شود!

کاش قدر سرمایه های خود را می دانستیم

مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک در صفحه توییتر خود نوشت: فقط ببینند در خارج از کشور چه کسانی از استعفای ظریف خوشحال هستندظریف کسی است که بالاترین مقامات آمریکا،اسرائیل وسعودی به صورت مستقیم به او حمله کرده اند. او مانعی بزرگ برای آنها بود.کاش قدر سرمایه های خود را می دانستیم. قضاوت تاریخ در مورد فضای سیاسی این روزهای کشور خواندنی خواهد بود.

مخالفان ظریف چه می‌گویند؟ 

اما در جبهه مخالفان هنوز واکنش‌های جدی دیده نشده است. به نظر می‌رسد آن‌ها نیز به شدت غافلگیر شده اند. فعلا بدنه مخالفان داخلی ظریف با به راه اندازی کمپین محاکمه و ممنوع الخروجی ظریف فعالیت خود را آغاز کرده اند.

شاید مهمترین واکنش در این باره از سوی حمید رسایی بوده که در پستی اینستاگرامی نوشت: اکنون دستگاه قضایی باید ظریف را ممنوع الخروج و به نقش وی در تحمیل تحریم‌های جدید و همچنین حضور عناصر جاسوس در تیم وی رسیدگی کند.
 
واکنش منتقدان ظریف بسیار تند و تیز است که اگر تداوم یابد می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کند.

در همین رابطه مخالفان نظام نیز ظریف را به عنوان یک "دروغگو" معرفی می‌کنند و از استعفای او خوشحال به نظر می‌رسند.

کد خبر 368784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.