۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
گرمخانه‌ای که گرم نیست....

در تنها گرمخانه اصفهان که از سال ۹۵ فعالیت خود را با کمک‌های مردمی آغاز کرد؛ کارتن‌خواب‌هایی را که تختی جز کارتن ندارند و سقفی جز آسمان را بالای سر خود تجربه نکرده‌اند پس از پذیرش حمام می‌کنند، لباس تمیز می‌پوشانند و معاینه می‌شوند، بعد یک جای تمیز و گرم برای استراحت به آنها داده می‌شود.

به گزارش ایمنا، "گرمخانه‌ها" مکان‌هایی هستند برای اسکان شبانه افراد بی‌خانمان تا علاوه بر اینکه از تلفات انسانی در سرمای زمستان جلوگیری شود، این افراد کارتن خواب کنترل و ساماندهی شوند.

با فعالیت تنها گرمخانه شهر آمار تلفات انسانی در فصل سرد سال به صفر رسیده، اما این روزها با افزایش هر روزه قیمت‌ها گرمخانه که بدون حمایت ارگان‌های مسئول اداره می‌شود، سردتر از سال‌های قبل شده و چراغ آن برای روشن‌شدن شب‌ها کم نورتر شده است.

کاروانسرای ۴۰۰ ساله، تنها گرمخانه کارتن خواب‌های اصفهان​

«محسن انصاری» مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها زیر نظر انجمن پایان کارتن خوابی امید در این باره اظهار می‌کند: بعد از چند سال اطعام شبانه نیازمندان، نیاز اسکان افراد بی‌خانمانی که به حاشیه شهرها کشیده شده بودند، ما را بر آن داشت تا نخستین گرمخانه مردمی ایران را در اصفهان را احداث کنیم.

وی تصریح می‌کند: در طول سه سالی که از فعالیت این گرمخانه مردمی می‌گذرد، بیش از ۱۰۰۰ نفر از افراد کارتن خواب و بی‌خانمان را به صورت ۲۴ ساعته اسکان، اطعام، درمان، آموزش و توانمندسازی کاملا مردمی و رایگان دادیم، البته نیازهای زیادی داریم که امیدواریم مدیران دستگاه‌های مختلف همکاری بیشتری با این مرکز داشته باشند.

مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها با بیان اینکه برای پایان‌دادن به معضلات آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و اعتیاد، به مدیریت جهادی نیاز است، می‌گوید: تا چند سال برای فعالیت در مکان‌های مختلفی به صورت استیجاری بودیم و هر بار برای اجاره هر مکان با توجه به اعتراض اهالی محل از اینکه افراد نگهداری شده در این مکان از افراد آسیب دیده جامعه بودند، با مشکلات زیادی مواجه می‌شدیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یک ساختمان تاریخی واقع در میدان استقلال که متعلق به استانداری است و قبلا اردوگاه اتباع بیگانه بوده، در اختیار ما قرار داده شده که از نظر امکانات استاندارد نیست و امکان ایجاد تغییرات برای تجهیز سیستم گرمایش و سرمایش در آن را نداریم، از این رو امیدوارم با حمایت سازمان ها به یک مکان دایمی برای گرمخانه دست پیدا کنیم.

انصاری اظهار می‌کند: مشکل دیگر این است که به دستور استانداری اصفهان ما باید به اجبار افراد متکدی هدایت شده از سطح شهر را نیز در این گرمخانه پذیرش کنیم که این موضوع مشکلات ما را چند برابر کرده است.

وی با بیان اینکه از یک سو اداره کل میراث فرهنگی نیز اجازه تغییرات کلی ساختمان برای نصب وسایل گرمایشی و سرمایشی در گرمخانه را نمی‌دهد؛ چرا که این مکان، یک کاروانسرای قدیمی ۴۰۰ ساله و تحت نظارت اداره میراث فرهنگی است و از سوی دیگر اداره اوقاف هم مدعی وقف بودن این مکان بوده و اجاره‌بها مطالبه کرده است، تاکید می‌کند: گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها که در حال حاضر در یک ساختمانی قدیمی با سقف‌های بلند و گنبدی شکل واقع شده، امکان اینکه تبدیل به محل مناسب برای گرمخانه شود را ندارد، زیرا اگر در این ساختمان ده‌ها بخاری نیز نصب شود، تأثیری نخواهد داشت.

مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها تاکید می‌کند: معتقدم همان‌گونه که در اداره اوقاف برخی وقفیات برای مستمندان، در راه ماندگان، نیازمندان، معلولان و بیماران در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند یکی از ساختمان‌های وقف شده که برای فعالیت گرمخانه مناسب باشد را نیز به این امر خداپسندانه اختصاص دهد.

وی ادامه می‌دهد: خیّرانی که می‌توانند زمین برای احداث گرمخانه مردمی وقف کنند و افراد جهت اهدا نذورات، صدقات، کفاره و غیره با شماره تلفن ۰۹۹۰۳۳۸۱۲۶۸ تماس بگیرند.

هر گونه مداخلات با نظر میراث!

«فریدون الهیاری» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بر این باور است که انجام اقدامات انسان‌دوستانه کاری با ارزش و قابل تقدیر است، زیرا عده‌ای از افراد کم‌توان مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما کاربری تعریف شده برای بناهای تاریخی به لحاظ ویژگی‌هایی که دارند باید متناسب با ساخت بنا باشد.

وی با بیان اینکه در مورد فعالیت گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها چون یک اقدام اجتماعی است، اینگونه نیست که میراث فرهنگی اجازه تاسیسات را در بنا ندهد، اضافه می‌کند: به هر حال وقتی کاربری برای بنا تعریف می‌شود، برخی الزامات برای گرمایش، سرمایش و سایر نیازها باید پیش‌بینی شود، اما در نحوه اجرا نباید تغییری در ماهیت بنا ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید می‌کند: قوانین میراث باید بر تمام اموال و املاک حاکمیت داشته باشد، چنان‌که گاهی مالکیت یک ملک تاریخی در اختیار شخص است، اما انجام هر گونه مداخلات باید با نظر میراث باشد و این موضوع خللی در مباحث مالکیتی به وجود نمی‌آورد.

تایید وقفی بودن محل گرمخانه امید

مشکل دیگر ساختمان فعلی گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها این است که اداره اوقاف ادعا دارد که این ملک وقفی است و باید اجاره پرداخت شود؛ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که وقفی بودن محل گرمخانه امید را تایید کرده، می‌گوید: مکانی که برای گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته شده، یک کاروانسرا به نام «انوشیروان» است که در سنه ۱۳۰۷ به عنوان موقوفه ثبت می‌شود، اما در سال‌های پس از انقلاب این واقعیت نادیده گرفته شده و اجاره بهایی برای آن پرداخت نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی اظهار می‌کند: با این موضوع که ساختمان در خدمت کارتن خواب‌ها باشد مشکلی نداریم تا به نیت واقف نیز جامه عمل پوشانده باشیم، اما باید در این راستا قراردادی منعقد و اجاره اندکی تعیین شود.

وی با بیان اینکه اوقاف هرگز به دنبال بیرون کردن کارتن خواب‌ها از مکان فعلی نیست و نخواهد بود، تصریح می‌کند: آمادگی داریم در مناسبت‌های مختلف تبلیغاتی برای حمایت از کارتن خواب‌ها و افراد بی‌سرپناه تبلیغ و واقفان و خیّران را جذب کنیم، اما مدیر مجموعه نیز باید همت کنند.

شهرداری تا حد توان کمک کرد

«مرتضی رشیدی»  معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این باره تاکید می‌کند: خلق یک رویداد بزرگ و دست یافتن به اتفاقات خوب نیاز به همت جمعی و  هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، نیروی انتظامی خیریه‌ها و سمن‌ها دارد.

وی اظهار می‌کند: در دوره جدید مدیریت شهری، مباحث مربوط به رفع آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید و دغدغه شهرداری و شورای شهر است.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری به توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی نگاه می کند نه به نگهداری افراد، ادامه می‌دهد: یک اشتباه عُرفی که وجود دارد اینکه بسیاری بر این باور هستند شهرداری همه کاره شهر است، در حالی که در شهرهای دنیا که مدیریت واحد شهری محقق شده، مدیریت شهرها نیز به صورت کامل در دست شهرداری است، اما ما مدیریت واحد شهری نداریم.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان تا حد توان به گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌ها کمک کرده است، می‌گوید: شهرداری پیگیری تحویل این ساختمان را انجام داده و بخشی از تجهیز گرمخانه توسط معاونت خدمات شهری و مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان انجام شده است؛ در واقع تلاش کردیم بخشی از وظایف که بر عهده شهرداری بوده را به کامل‌ترین وجه ممکن انجام دهیم، اما برای رفع تمام مشکلات گرمخانه هم‌افزایی بین بخشی نیاز است.

رشیدی تصریح می‌کند: شورای اسلامی شهر اصفهان پنج میلیارد تومان بودجه برای کمک به احداث مرکز آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته تا بخشی از افراد آسیب دیده اجتماعی از جمله بی‌خانمان‌ها، افراد نیاز به توانمندسازی که گرمخانه در حال حاضر پذیرای آنها است، تحت پوشش این مرکز قرار گیرند.

وی ادامه می‌دهد: زمین مورد نیاز برای احداث مرکز آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری اصفهان واگذار شده تا سال آینده با همت شهرداری منطقه هفت مورد بهره برداری قرار گیرد.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 368757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.