بهار ۹۸ میزان بارش‌ها بیش از متوسط ۳۰ سال اخیر خواهد بود

یک جغرافیدان اقلیم شناس گفت:با توجه به وجود پدیده ال نینو بارش برف و باران در ایران نسبت به میانگین ۳۰ سال گذشته بالاتر خواهد بود.

امیر گندمکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص پیش‌بینی‌های صورت  گرفته در خصوص بارش ها در کشور در بهار سال آینده اظهار کرد: این پیش بینی‌ها براساس مطالعه داده‌های  گردش عمومی جو انجام می‌شود زیرا لازمه بارندگی ایجاد تغییراتی در سیستم جوی است.

وی با بیان اینکه گردش عمومی جو تحت تاثیر برخی از پدیده ها بر روی کره زمین است و یکی از این پدیده های معروف ال نینو است، ادامه داد: پدیده ال نینو در اقیانوس آرام و به ویژه کره جنوبی اتفاق می‌افتد و موجب تغییر در سیستم بادهای سیاره‌ای و دمای آب اقیانوس‌ها می‌شود، در نتیجه میزان بارندگی در برخی نقاط کم و در برخی نقاط بیشتر خواهد بود.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس تصریح کرد: مطالعات انجام شده براساس مکان قرارگیری ایران ثابت کرده، در سال‌های ایجاد پدیده ال نینو میزان بارندگی در ایران و به ویژه جنوب و جنوب غرب آن  از حد نرمال بیشتر می‌شود.

وی درباره علت وقوع این پدیده گفت: سیستم‌های سودانی شکل گرفته بر روی کشور سودان، رطوبت لازم را از دریای سرخ با خود به سمت ایران می‌آورد، این رطوبت با  گذر از خلیج فارس تقویت شده و بارش خود را بر روی ایران انجام می‌دهد.

گندمکار افزود: بنابراین امسال به دلیل ایجاد پدیده ال نینو بارندگی به ویژه استان‌های غربی، جنوب غربی و حتی در استان‌های مرکزی از حد نرمال بیشتر بود.

این جغرافیدان اقلیم‌شناس تاکید کرد: براساس پیش‌بینی انجام شده، پدیده ال نینو تا تابستان سال آینده ادامه دارد و با توجه به وجود بارش‌های بهاری تاثیرات خوبی را در منطقه خواهد داشت.

وی ادامه داد: به دلیل نبود بارش در تابستان، پدیده ال نینو  در ایران و در این فصل از سال تفاوت چندانی بر میزان بارش نخواهد داشت.

این جغرافیدان اقلیم شناس با اشاره به ترسیم دیاگرام  و پیش بینی بارش پاییزه امسال در زمستان سال گذشته افزود: پیش بینی بارش براساس ایجاد پدیده ال نینو در بازه زمانی شش تا هشت ماهه امکانپذیر است و معمولا پیش بینی انجام شده براساس دریافت گزارش های ماهانه درست خواهد بود.

وی گفت: منظور از نرمال، متوسط یا میانگین ۲۰ تا ۳۰ ساله بارش است و براساس پیش بینی‌ها بارندگی فصل بهار در سال آینده از میانگین نرمال در طی سی سال گذشته بیشتر است.

کد خبر 368639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    2 0
    خداکنه فقط بباره
  • محسن IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    2 0
    خدا رو شکر تا الان که باریده