۴ پرده با ۴ تایی‌ها

استقلال تهران و ذوب آهن در دیداری معوقه از هفته هفدهم مسابقات لیگ برتر امروز از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه آزادی به مصف هم می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازی استقلال و ذوب آهن را اگر از حیث تقابل استقلال با منصوریان نگاه کنیم، یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته نوزدهم (البته این بازی معوقه از هفته هفدهم لیگ است)   به شمار می‌آید؛ تقابلی که اگر روند همیشگی‌اش را در پیش بگیرد به سود منصوریانی است که از چهار رویارویی‌اش با استقلال، سه بازی را برده و هرگز در این بازی‌ها اجازه کلین‌شیت به استقلال را نداده است.

پرده نخست: منصوریان

امروز -یکشنبه ۵ اسفند ماه- استقلال در شرایطی به مصاف ذوب‌آهن می‌رود که هم رکورددار کلین‌شیت در لیگ هجدهم است و حفظ این رکورد برایش از اهمیت زیادی برخوردار است و هم شفر برای بهبود شرایط تیمش به پیروزی در این مسابقه نیاز دارد و برای رسیدن به هدف خود مانع بزرگی چون علیرضا منصوریان را پیش‌رو دارد.

امروز نخستین‌بار است که علیرضا منصوریان بعد از جدایی از استقلال، با تیم سابق خود بازی می‌کند ولی این‌ بار در قامت سرمربی ذوب‌آهنی که، برخلاف نتایج نه چندان جالبش در لیگ برتر فوتبال ایران، چند شب گذشته با یک کامبک رویایی، الغرافه را در خاک خودش شکست داد تا راهی مرحله گروهی جام قهرمانان باشگاه‌های آسیا شود.

استقلالی‌ها هم که هفته‌ گذشته موفق شدند با نتیجه‌ی دو بر صفر از سد میهمان خود پارس جنوبی جم بگذرند در حالی میزبان ذوب‌آهن هستند که در لیگ هجدهم فقط یکبار در ورزشگاه آزادی شکست خورده‌اند؛ تنها باخت آبی‌پوشان پایتخت در لیگ هجدهم در ورزشگاه آزادی مقابل تیمی بوده که سرمربی آن تیم در گذشته سابقه‌ هدایت استقلال را بر عهده داشته است؛ سپاهان همراه با امیر قلعه‌نویی در هفته‌ی دهم لیگ موفق شد با تک گل کی‌روش استنلی، آقای گل فعلی لیگ برتر، از سد استقلال در ورزشگاه آزادی بگذرد.

در چنین شرایطی استقلال بار دیگر باید به مصاف تیمی برود که هدایتش را سرمربی سابق آبی‌ها برعهده دارد و تکرار خاطره تلخ شکست برابر سپاهان، این بیم را در آبی‌پوش‌های تهران پدید می‌آورد که بار دیگر گرفتار انگیزه یک استقلالی کهنه کار شوند.

علیرضا منصوریان البته پیش از اینکه سرمربی تیم فوتبال استقلال باشد، در قامت یک استقلالی روی نیمکت حریفان استقلال نشسته است.

نخستین‌بار که علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی مقابل استقلالی روی نیمکت نشست که سال‌ها بازوبند کاپیتانی‌اش را به بازو می‌بسته، لیگ چهاردهم بود؛ منصوریان همراه با نفت تهران مقابل استقلال قرار گرفت؛ بعد از تجربه‌ ناموفق همراه با پاس همدان، نفت تهران نخستین تیمی بود که منصوریان توانست با آن در لیگ برتر ایران نتایج قابل قبولی بگیرد .

در لیگ چهاردهم منصوریان همراه با نفت از همان هفته‌ی نخست و متوقف کردن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، نشان داد که تیم او حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ منصوریان در آن فصل هر دو بازی رفت و برگشت را از استقلالِ امیر قلعه‌نویی برد.

منصوریان در نخستین تقابلش با استقلال، این تیم را با نتیجه‌ی دو بر صفر شکست داد؛ در بازی برگشت همان فصل نیز منصوریان موفق شد با نتیجه‌ یک بر صفر از سد استقلال در ورزشگاه آزادی بگذرد.

در لیگ چهاردهم تا روز پایانی نفت تهران شانس قهرمانی داشت و در نهایت با تساوی سه بر سه هفته‌ پایانی مقابل تراکتورسازی در تبریز، با کسب ۵۸ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به این تیم تبریزی، به مقام سوم لیگ برتر رسید.

نفت تهران همراه با منصوریان بیشترین امتیاز خود در یک فصل را در لیگ چهاردهم به دست آورد؛ نفتی‌ها آن فصل با کمترین اختلاف نسبت به تیم قهرمان، لیگ را به پایان رساندند؛ در آن فصل سپاهان اصفهان همراه با حسین فرکی با یک امتیاز بیشتر نسبت به نفتِ علیرضا منصوریان، قهرمان لیگ چهاردهم شد.

بعد از دو مسابقه‌ای که علیرضا منصوریان در لیگ چهاردهم مقابل استقلال با پیروزی پشت‌سر گذاشت، در لیگ پانزدهم نیز منصوریان برای استقلال دردسرساز شد؛ این آخرین تقابل علیرضا منصوریان و استقلال بود.

در فصل پانزدهم لیگ برتر فوتبال استقلال در کورس قهرمانی قرار داشت و در هفته‌ی بیستم به مصاف نفت تهران رفت؛ شاگردان علیرضا منصوریان در تیم نفت موفق شدند آن بازی را با یک گل از میهمان خود استقلال ببرند.

نفت تهران در هفته‌ بیست و هشتم همان فصل در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس رفت و موفق شد این تیم را با دو گل شکست دهد تا در نیم فصل‌دوم دو تیم پرطرفدار پایتخت‌نشین را شکست داده باشد؛ در نهایت در پایان آن فصل، پرسپولیس با تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان نایب قهرمان شد تا ارزش بُرد نفت تهران مقابل این تیم، در پایان فصل مشخص شود.

در چهار تقابلی که منصوریان با استقلال داشته، آمار به سود منصوریان بوده است. او موفق شده سه بار استقلال را شکست دهد.

فارغ از تمام فراز و نشیب‌هایی که علیرضا منصوریان در دوران مربی‌گری‌اش داشته اما در تقابل با استقلال آمار خوبی از خود به جای گذاشته است؛ او همراه با استقلال به عنوان سرمربی، نایب قهرمان لیگ برتر شده، چهار بار مقابل این تیم قرار گرفته است؛ در این چهار بازی آمار به سود منصوریان بوده است؛ او موفق شده سه بار استقلال را شکست دهد و فقط یکبار مقابل این تیم متحمل شکست شده است.

تنها پیروزی استقلال مقابل منصوریان به هفته‌ پنجم لیگ پانزدهم برمی‌گردد که در آن بازی منصوریان همراه با نفت در ورزشگاه آزادی بازی را با نتیجه‌ی دو بر یک به استقلال باخت.

استقلالی‌ها که در لیگ هجدهم رکورددار کلین‌شیت هستند، تا به حال موفق نشده‌اند مقابل تیم‌های علیرضا منصوریان کلین‌شیت کنند.

پرده دوم: منصوریان - رحمتی

شاید خیلی‌ها کش و قوس‌های زیاد مهدی رحمتی با منصوریان در زمان حضورش در استقلال را فراموش نکرده‌اند اما رحمتی در یک سال اخیر با اهدای دسته گل برای قلعه‌نویی و نکونام نشان داده دیگر نشانی از آن چهره قدیمی خود ندارد و متعادل‌تر از گذشته شده اما به نظر می‌رسد امروز خبری از دسته گل در آزادی نیست و اتفاقا دو طرف برای خواباندن مچ دیگری در آزادی حاضر می شوند.

منصوریان قطعا به دنبال شکست استقلال است و از سوی دیگر رحمتی می‌خواهد با کلین شیتی دوباره، سرمربی سابق خود را شکست دهد تا انگیزه‌های شخصی این دو در اوج باشد.

شاید اگر چهره‌ای مصلحت‌گرا مانند منصوریان روی نیمکت استقلال بود، حسین حسینی این دیدار شانس بیشتری برای رسیدن به ترکیب داشت تا رحمتی با انگیزه‌های شخصی نیمکت‌نشین شود اما به نظر می‌رسد شفر، ترسی از حضور رحمتی ندارد تا این دوگانه جذاب، دوباره در آزادی شکل بگیرد.

پرده سوم: منصوریان - تبریزی

داستان دیگری که این بازی را جالب می‌کند تقابل علیرضا منصوریان و مرتضی تبریزی است؛ علی منصور پس از شکست سنگین با استقلال مقابل العین، شرایط نامناسبی را در استقلال تجربه کرد؛ تبریزی ۲۸ ساله از ۲۳ سالگی در ذوب آهن حضور داشت و بیش از ۲۰۰ بار برای این تیم به میدان رفت و تبدیل به یکی از گلزنان برتر این تیم در تاریخ شد اما در ابتدای لیگ هفدهم تصمیم گرفت، پیراهن سبز اصفهانی‌ها را با لباس آبی استقلال عوض کند و حالا در یک تقابل احساسی با ذوب آهن، ملزم به درخششی است که تاکنون در استقلال از خود نشان نداده است؛ البته بستگی دارد شفر امروز از او در ترکیبش استفاده کند یا خیر.

پرده چهارم: آذری - فتحی

شاید تقابل مدیر عامل‌ها نیز در این بازی جالب باشد؛ کمتر طرفداری هست که از پاس نشدن چک انتقال مرتضی تبریزی را که در ابتدای لیگ هفدهم از ذوب آهن به استقلال کوچ کرد، مطلع نباشد؛ تبریزی رفت اما هنوز که هنوز است داستان این پاس نشدن چک‌های استقلال ادامه دارد.

اینطور که مشخص است داستان این چک‌ها تمامی ندارد تا جایی که روز گذشته سعید آذری، مدیر عامل باشگاه ذوب آهن در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفت: «آقای فتحی کاش به جای صحبت درباره بقیه، در خصوص عملکرد خودش در استقلال توضیح بدهد. کسی که زیر قولش می‌زند بهتر است حرف نزند؛ در فوتبال رزومه‌ها زیر بغل افراد است. همه در مورد ما قضاوت می‌کنند. به قول معروف «شب دراز است و قلندر بیدار». فتحی به جای حرف زدن، دنبال پاس کردن چک تبریزی باشد.»

کد خبر 368587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.