سرریز جمعیت کشور به سمت غرب/روش‌های سنتی جوابگوی اداره شهرها نیست

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت: سرریز جمعیتی شرق کشور به سمت غرب حرکت می‌کنند، این افراد ثروتمند نیستند و این امر منجر به ایجاد حاشیه نشینی و آسیب‌هایی از این دست شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید روستا در همایش مدیریت شهری و روستایی در تالار شهید آوینی بندرعباس با بیان اینکه در حال حاضر در کشور با پدیده‌ها و چالشهای نوظهوری رو به رو هستیم که در یک دهه اخیر وجود نداشتند، اظهار کرد: بحران ریزگردها، توالی خشکسالی که منجر به جابه جایی عظیم جمعیتی شده و شهرهای غرب ایران میزبان سرمایه‌های اجتماعی شرق ایران شده‌اند را میتوان از جمله این چالش‌ها اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۸ درصد از خدمات ایران در غرب کشور متمرکز شده است، ادامه داد: این در حالی است که سرریز جمعیتی که به غرب کشور حرکت می‌کنند، ثروتمند نیستند و این امر منجر به ایجاد حاشیه نشینی و آسیب‌های از این دست شده است.

دو هزار و ۷۰۰ محله در شهرهای ایران وجود دارد

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ محله در شهرهای کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۱۰۰ محله در بافت ناکارآمد میانی، یک هزار محله در بافت تاریخی و ۶۰۰ محله در سکونتگاه‌های غیر رسمی است.

وی با بیان اینکه با سیاست‌گذاریهای سنتی شهری نمی‌توان شهرها را اداره کرد، اضافه کرد: ضروری است که در این زمینه به سمت استفاده از فناوری‌های نوین برای توسعه و مدیریت شهرها حرکت کنیم.

روستا با بیان اینکه امروز رویکردهایی را برای بازآفرینی شهرها در دستور کار قرار داده‌ایم، ادامه داد: قانونگذار تدوین سند راهبردی را تکلیف کرد، این سند در مهر ۹۳ تصویب و توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی بر اساس تقاضا تدوین شود، گفت: قرار نیست که از بالا تصمیمات اتخاذ و در بخش‌های پایینی اجرا شود.

تنها راه نجات شهرها توجه به نقاط خرد در محلات و توسعه سرمایه اجتماعی است

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه در ایران تنها راه نجات شهرها توجه به نقاط خرد در محلات و توسعه سرمایه اجتماعی است، اضافه کرد: این امر نیاز به آموزش، ظرفیت سازی و نهادینه سازی دارد که در اقدامات عمرانی باید این امر را نیز در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یک هزار میلیارد تومان برای ارتقای کیفیت زندگی و ایجاد دسترسی‌ها در محلات کشور نیاز است، تصریح کرد: این بودجه یک  سوم بودجه عمرانی کشور را شامل میشود.

روستا در خصوص محورهای اصلی اقدامات بازآفرینی شهری گفت: توسعه تجهیزات و امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای، بهسازی و نوسازی بافتهای ناکارآمد و توسعه توانمندی‌های اجتماعی، اقتصادی و نهادی را از جمله این محورها اعلام کرد.

وی با بیان اینکه باید استانداردهای طرح‌های توسعه شهری را بازنگری کنیم، گفت: نمیتوان استانداردهای نقاط برخوردار را در مناطق غیر برخوردار پیاده کرد و از این رو باید بازنگری انجام شود.

یک میلیون دلار برای بازآفرینی بافت‌های شهری تخصیص یافت

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه دولت نقش تسهیل‌گری دارد، ادامه داد: دولت و شهرداری‌ها در این زمینه تغییر نقش دادهاند، بیش از یک میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است اما باید نسبت به استفاده از این ظرفیت، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی توسعه محلی را باید به صورت محلی تدوین کرد، افزود: باید ذی نفعان، مردم و تشکل‌های غیر دولتی در این برنامه ریزی همکاری داشته باشند.

روستا در خصوص توسعه خدمات روبنایی در محلات شهری و روستایی اظهار کرد: توجه به مراکز عمومی خیلی کوچک، استفاده از فضاهای بی دفاع شهری و احداث خانه‌های محله از جمله فعالیت‌های قابل اجرا در این زمینه است.

وی پیاده‌راه سازی چهارباغ را یک پروژه موفق در کشور دانست و گفت: این پروژه در راستای استفاده از سرمایههای اجتماعی و توسعه مشارکت شهروندان در این محور موفق عمل کرده است.

توانمندسازی شهرداری‌ها در دستور کار است

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری استفاده از خدمات سیار و خانه‌های چند کاربردی را در دستور کار سازمان همیاری شهرداری و دهیاریهای کشور دانست و افزود: این طرح در حال حاضر در ۱۰ شهر کشور در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه توانمند کردن شهرداری به لحاظ مالی و تخصصی در دستور کار است، ادامه داد: البته باید ظرفیت‌های لازم در شهرداریها در این زمینه موجود باشد تا بتوانیم تمام قد به آنها کمک کنیم.

کد خبر 368236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.