استخوان ۱۴ ساله تونل چشمه لنگان در زخم مزارع

فریدونشهر- مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: تکمیل طرح انتقال آب و سایر مزارعی که از تونل چشمه لنگان خسارت دیده‌اند ۱۴ سال مانند استخوان درون زخم مانده است.

علیرضا اصلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدونشهر با بیان اینکه ۱۹ هکتاز زمین زراعی قابل کشت در شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: سیب زمینی، جو و حبوبات عمده محصولات فریدونشهر است، اما کاشت سیب زمینی در این شهرستان به ۱۵۰ سال می‌رسد.

وی با بیان اینکه دامداری یکی از شغل‌های مهم مردم منطقه است، افزود: در سال‌های اخیر پرورش ماهی رونق یافته است تا جایی که دومین تولید کننده ماهی‌های سردآبی در استان هستیم، در سال ۹۳ و ۹۷ فریدونشهر به عنوان شهرستان نمونه در زمینه پرورش آبزیان انتخاب شده در این راستا نخستین واحد تکثیر ماده قزل آلا با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر با اشاره به این‌که اجرای آبیاری نوین از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، افزود: در سال جاری ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در شهرستان برای اجرای طرح آبیاری نوین هزینه شده است.

اصلانی افزود: ۱۱ طرح آبیاری بارانی در ۵۳۸ هکتار از اراضی با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار و ۲۱۸ میلیون ریال، ۱۲ طرح آبیاری کم فشار در ۵۰۸ هکتار با اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار و ۳۲۱ میلیون ریال، ۶ طرح آبیاری قطره ای در ۶.۵ هکتار زمین کشاورزی با اعتبار ۵۸۸ میلیون ریال اجرا شده است.

وی گفت: در ۴۷ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان طرح آبیاری نوین با اعتبار ۴۲۹ میلیون تومان به صورت بلاعوض در حال اجرا است، همچنین ۸۳۳.۵ هکتار طرح مصوب در شهرستان وجود دارد که با ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر افزود: برای لایروبی سه کانال به طول سه هزار متر و سه رشته قنات با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به این‌که ۲۱ واحد پرورش ماهی در شهرستان وجود دارد، افزود: به دلیل برخورداری از منابع آب‌های کلان در شهرستان که عمدتأ در حوزه‌های دز و کارون واقع شدند می‌توانیم واحدهای جدید آبزی پروری ایجاد کنیم، اما به دلیل ممنوعیت برای بارگذاری برای متقاضیان جدید در پرورش ماهی این امکان میسر نیست.

اصلانی تأکید کرد: علی رغم استعداد ویژه و بالقوه ای که در زمینه طیور است آمار واحدهای پرورش طیور در شهرستان کم است، بنابراین انتظار داریم در بحث آمایش سرزمینی، صدور مجوز برای این شهرستان کم ظرفیت لحاظ شود.

وی گفت: تکمیل طرح انتقال آب و سایر مزارعی که از تونل چشمه لنگان خسارت دیده‌اند ۱۴ سال مانند استخوان درون زخم مانده است به خصوص در روستای نهضت آباد که این مشکل لاینحل باقی مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: استمهال وام بخش کشاورزی با سقف ۱۶ میلیون تومان برای کشاورزانی که خشکسالی شدیدی را متحمل شدند کفایت نمی‌کند، باید طرحی تصویب شود که شامل همه بدهکاران بخش کشاورزی شود.

 وی افزود: طرح سیلوی ۵۰ هزار تنی در دهه فجر امسال کلنگ زنی شد  و یک واحد اصلاح نژاد ۵۰۰ رأس دام سبک افتتاح شده است که شاهد تحولی عظیم در شهرستان خواهیم بود.

کد خبر 368107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.