پیشگیری از بروز بیماری‌های مغزی با مصرف ادویه‌ای خوش‌بو

یکی از ادویه های خوشبو که در کنار طعم دهندگی به غذا به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارچین است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دارچین گیاه بومی سریلانکا است و از پوسته درختی کوچک با گل‌های منظم و سفید که بیشتر در چین و هندوستان می‌روید، به دست می‌آید. این ادویه کم نظیر دارای خواص گوناگونی است که آن را برای سالیان طولانی در زمره گیاهان دارویی بسیار پر کاربرد قرار داده است.

از جمله مهم‌ترین خواص دارچین می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد که به سبب وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، پیشگیری از انواع بیماری‌های مغزی، قلبی و سرطان با مصرف این ادویه میسر می‌شود. دارچین همچنین مسکنی قوی برای دردهای عضلانی و مفصلی است، خواص ضد دیابتی دارد و از بالارفتن قند خون پیشگیری می‌کند. از طرفی با بهبود وضعیت گردش خون در بدن، می‌تواند به افزایش توانایی بدن در ترمیم بافت‌های آسیب دیده بسیار کمک کند. این ادویه با پیشگیری از ایجاد چروک در پوست در کاهش روند پیری نیز نقش به سزایی دارد. 

تأثیر بر قلب

دارچین با کاهش میزان تری گلیسیرید و کلسترول بد خون از ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی و به واسطه کاهش فشار خون از امکان بروز حمله قبلی پیشگیری می‌کند.

تأثیر بر مغز

حفاظت از سلول‌های عصبی مغز، از بین بردن فشارهای عصبی، افزایش فعالیت‌های مغزی و کاستن از اثرات اکسیداتیو با کمک خاصیت آنتی‌اکسیدانی، امکان پیشگیری از بروز بیماری‌های مغزی همچون آلزایمر و پارکینسون را به مصرف کنندگان دارچین می‌دهد و همچنین از پیری زودهنگام سلول‌های مغزی پیشگیری می‌کند. 

تأثیر بر انواع سرطان

افزایش توانایی بدن در برابر جهش‌های سلولی و ژنتیکی و همچنین بالا بردن توان مقابله با رشد تومورهای سرطانی از دیگر خواصی است که در نتیجه آنتی‌اکسیدان بودن دارچین حاصل می‌شود. این ادویه همچنین می‌تواند با افزایش خودنابودی سلول‌های سرطانی نقشی مؤثر در سلامت دستگاه گوارش خصوصا روده بزرگ ایفا کند. 

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده که به سبب خواص آنتی‌اکسیدانی این ادویه به دست می‌آید، دارچین همچنین آنتی‌بیوتیکی بسیار قوی در مقابله با انواع قارچ‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها محسوب ‌می‌شود و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مؤثری دارد. این ادویه به حفظ سلامت پوست در برابر تورم کمک می‌کند و ماسک آن نیز از بروز آکنه و جوش جلوگیری می‌کند.

استفاده از دارچین به‌عنوان ماسک مو در ترکیب با عسل و روغن زیتون گرم به مدت ۱۵ دقیقه نیز در رویش و رشد مو بسیار تأثیرگذار است. قرقره کردن این ادویه با از بین بردن باکتری‌های مضر دهان، علاوه بر حفظ سلامت لثه و دندان تا حد مؤثری بوی بد دهان و همچنین برفک‌های آن را نیز از بین ببرد. البته باید گفت که مصرف بیش از حد این ادویه منجر به بروز آسیب‌ها و مشکلات کبدی می‌گردد لذا تعدیل در مصرف آن بسیار توصیه می‌شود.

کد خبر 367753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.