اِلن جانسون؛ از ریاست جمهوری تا جایزه نوبل

در طول تاریخ چند هزار ساله تمدن بشری، عادت معهود بر این بوده که نقشی نیمی از افراد جامعه یعنی زنان در تحولات مهم اجتماعی، سیاسی، علمی، هنری و دیگر شاخه های اندیشه بشری نادیده گرفته شده و در خوش بینانه‌ترین حالت، نقشی فرعی و در حاشیه برای آنان منظور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حاشیه ای کردن نقش زنان در حالی است که بسیاری از جنبش های مهم اجتماعی و سیاسی در نقاط مختلف جهان اساساً با رهبری و هدایت برخی زنان شاخص شکل گرفته، پیش رفته و حتی به تحولی عظیم در جامعه محل رخ دادن آن انجامیده است.

بر این اساس، خبرگزاری ایمنا می‌کوشد در سلسله گزارش هایی به معرفی برخی از این زنان تاثیرگذار بپردازد و نگاهی به حرکت های جسورانه این نخبگان مؤنث داشته باشد تا الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز کسانی باشد که هنوز به توانایی های بانوان با دید تردید می نگرند.

زندگی و تحصیلات

اِلن جانسون در روز بیست و نهم اکتبر سال ۱۹۳۸ میلادی در ایالت مونروویا کشور لیبریا در یک خانواده سطح بالا از نظر اقتصادی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در یک مدرسه تازه تاسیس در لیبریا گذراند. وی از کودکی علاقه زیادی به ریاضی و فیزیک داشت و بارها از سوی کشورش در مسابقات جهانی مربوط به این رشته ها شرکت کرد و مدال‌های زیادی گرفت.

وی اقتصاد را به عنوان رشته دبیرستانی خود انتخاب کرد و یک سال پیش از موعد وارد دبیرستان تجارت ایالت ویسکانسین شد و مدت چهار سال به تحصیل این رشته در این دبیرستان پرداخت و در این مدت بارها با راه اندازی جنبش های دانش آموزی از سوی وزارت آموزش و خدمات اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفت.

جانسون که پیرو مذهب متدیست است، در سال ۱۹۵۶ میلادی وارد دانشگاه کندی هاروارد آمریکا شد به تحصیل علوم سیاسی و اقتصاد در این دانشگاه معتبر پرداخت، در دوران دانشجویی فعالیت سیاسی و خارج از تحصیلات خود نداشت و تنها در زمینه رشد تحصیلی تلاش و کوشش کرد.

وی پس از دریافت مدرک تحصیلی دکترا در هر دو رشته از سوی دانشگاه کندی هاروارد ایالات متحده، به کشور خود بازگشت و بلافاصله وارد وزارت دارایی شد تا به فعالیت اقتصادی کشورش کمک کند و فعالیت اقتصادی اش در این وزارت به شکلی نتیجه بخش بود که پس از مدتی توسط رییس جمهور وقت، «جود بریانت» مورد توجه قرار گرفت و مدتی به عنوان مشاور وزیر دارایی فعالیت کرد.

الن جانسون در سال ۱۹۷۹ میلادی و در پی مرگ ناگهانی وزیر وقت دارایی لیبریا دو ماه به عنوان جایگزین او فعالیت کرد و پس از ماه دوم از سوی رییس جمهور به عنوان وزیر دارایی دائم این کشور منصوب شد و البته مدت تصدی او بر این جایگاه محدود بود وتنها یک سال در وزارت دارایی لیبریا ماند.

ورود به دنیای سیاست

الن جانسون در سال ۱۹۹۷ میلادی و پس از کودتایی که در سال ۱۹۸۰ در لیبریا صورت گرفت برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد و بسیاری از مردم لیبریا او را به علت اینکه عضو هیچ حزبی نبود و هدف مشخصی نداشت درست نمی شناختند و هنوز برای اعتماد کردن به زنان در عرصه سیاست آماده نبودند.

جانسون در سال ۱۹۹۹ میلادی حزب «یونیتی پارتی» را در لیبریا تاسیس کرد و پس از یک سال فعالیت هایش به شکلی سرعت گرفت که این حزب توسط همه مردم لیبریا شناخته شد و توجه فراوانی از سوی مردم به آن شد.

وی در سال ۲۰۰۵ میلادی شانس خود را برای بار دوم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کرد و این بار برخلاف گذشته بیش از هفتاد درصد از آرا ماخوذه را بدست آورد و به عنوان نخستین زن رییس جمهور در آفریقا شناخته شد. او هم اکنون در سن ۸۱ سالگی تنها رییس جمهور زن در قاره آفریقا است.

دریافت جایزه نوبل

فعالیت های بشر دوستانه و تلاش برای از بین بردن تبعیض جنسیتی توسط جانسون باعث شد که در سال ۲۰۱۱ میلادی به همراه توکل عبدالسلام خالد کَرمان و لیما گبووی برنده جایزه صلح نوبل شود. کمیته‌ نوبل علت انتخاب جانسون را نقش مهم وی در پایان دادن به جنگ‌های داخلی ۱۳ ساله در لیبریا و فعالیت‌هایی که برای تحکیم صلح و حمایت از حقوق زنان داشته‌است عنوان کرد. الن جانسون سیرلیف ۷۲ ساله پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۶ میلادی بر اساس الگوی جنبش مدنی در آفریقای جنوبی کمیته‌ای تشکیل داد که محور اصلی فعالیتش بازیافتن حقیقت و فراهم ساختن زمینه‌ آشتی ملی بود.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 367576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.