روستاهای بزرگ نیازمند ناحیه کارگاهی هستند

نماینده شورای روستاهای خوانسار و گلپایگان گفت: در روستاهای بزرگ شرکت شهرک‌های صنعتی برای ایجاد ناحیه صنعتی اقدامی نمی‌کند که بهتر است بنیاد مسکن برای ایجاد منطقه کارگاهی اقدامات لازم را انجام دهد.

مهدی فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: جمله خوشا به حالت ای روستایی نه تنها از کتاب‌ها حذف شده بلکه امروز دیگر این جمله، طنزی بیش نیست.

وی با ابراز تاسف از عدم وجود تحرک و پویایی در روستاها افزود: متاسفانه دستورات امام راحل مبنی بر وجود تحرک و پویایی در روستاها همواره نادیده گرفته شده و روستاها را روبه به انفعال برده است.

نماینده شورای روستاهای خوانسار، گلپایگان با تاکید بر اینکه جمعیت روستاها رو به زوال است، تصریح کرد: با حذف جهادسازندگی به عنوان یک نهاد فعال در روستاها و پس از شروع انتخابات شوراها از سال ۷۷ متاسفانه کوچکترین بخش حاکمیتی روستاها از دهیار به بخشدار ارتقا یافت و با توجه به پیش‌بینی قانون باید دهیاران به عنوان نیروهای اجرایی روستاها در قالب یک شهرداری کوچک کار می‌کردند که هنوز این قانون اجرایی نشده است.

فروغی با بیان اینکه بازنگری طرح‌های هادی در بسیاری از روستاها هنوز شکل نگرفته است، افزود: اختلافاتی بین بنیاد مسکن و منابع طبیعی وجود دارد و هنوز زمینی که تداخلات آن مشخص نشده یا زمینی که در اختیار منابع طبیعی قرار نگرفته و در دادگستری پرونده دارد به بنیادمسکن واگذار می‌شود که بنیادمسکن در واگذاری این زمین‌ها در موضوع تفکیک آنها مشکلات بسیاری دارد.

وی با تاکید بر اینکه برخی روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد دهیار و شورا هستند، گفت: هنوز طرح هادی روستایی برای این روستاها انجام نشده است و روستاها درگیر معضلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری هستند.

نماینده شورای روستاهای خوانسار و گلپایگان در خصوص شفاف نبودن قوانین گفت: با توجه به استناد ماده ۶۹ قانون اصلاح تشکیلات و وظایف شوراهای کشور، انتخابات شهرداران به منظور تفکیک اراضی در محدوده روستا بر عهده دهیاران و صدور مجوز تفکیک اراضی بر عهده بخشداری است که این قانون به اندازه لازم مشخص و شفاف نیست.

فروغی با اشاره به واگذاری برخی زمین‌های بنیادمسکن به افراد غیربومی، تصریح کرد: در پروانه‌های واگذاری زمان ساخت را یک‌سال عنوان کرده که افراد دریافت‌کننده زمین اقدام به ساخت‌وساز نمی‌کنند و بنیادمسکن هم در بسیاری روستاها زمینی برای الحاق در مجدد به روستا ندارد.

وی با تاکید بر عدم توجه به بافت قدیمی روستاها توسط بنیاد مسکن اظهار کرد: متاسفانه بنیاد مسکن تنها با الحاق زمین و فروش آنها در بافت‌های جدید کار می‌کند و این در حالی است که بافت قدیمی روستاها در حال تخریب شدن است و کل مساحت روستا با گسترش بیش از اندازه روبه‌رو شده است.

نماینده شورای روستاهای خوانسار و گلپایگان با بیان اینکه پاسخ به استعلامات در بنیاد مسکن زمان‌بر است، افزود: طولانی بودن پاسخ به استعلامات این بنیاد به دلیل کمبود نیروی انسانی است و طولانی بودن روند صدور پروانه باعث افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستاها شده است.

فروغی با تاکید بر لزوم تعیین منطقه کارگاهی روستاهای بزرگ، اظهار کرد: در روستاهای بزرگ شرکت شهرک‌های صنعتی برای ایجاد ناحیه صنعتی اقدامی نمی‌کند در حالی که روستاهای بزرگ نیازمند منطقه کارگاهی هستند که متاسفانه این کار توسط بنیادمسکن هنوز انجام نشده است.

وی در خصوص لزوم بیمه اعضای شورای روستایی گفت: شوراهای روستایی حقوق اندکی دارند و اکثرا هم بیمه نیستند اگرچه عضو شورا بودن به عنوان یک شغل شناخته نشده اما دفتر امور روستایی استانداری به عنوان بیمه‌گذار می‌تواند بیمه کردن اعضای شوراهای روستایی را در بیمه‌های حوادث لحاظ کند.

کد خبر 367322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    0 0
    ایا بنیاد مسکن در تقسیم اراضی عادلانه این کار انجام داده ؟