طرح هندسی محله اندوان آماده است/ هنوز جوابی از مسئولان دریافت نکرده‌ایم

امروزه یکی از راهکارهای بازآفرینی بافت های قدیمی و فرسوده شهر تعریف و اجرای پروژه‌های محرک توسعه در این بافت‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری اصفهان شیوه‌نامه طراحی پروژه‌های محرک توسعه را در سند ۱۵ صفحه‌ای مطابق با تعاریف استاندارد روز دنیا تعریف و به مناطق ۱۵ گانه ابلاغ کرده است؛ در این راستا هر منطقه موظف به تعریف یک پروژه محرک توسعه است.

در منطقه ۱۵ حمام تاریخی «نقاشی» کاندیدای جدی برای محرک توسعه است، اما علاوه بر این به گفته مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با توجه به اینکه خوراسگان پایتخت خاتم ایران است؛ خاتم کاری آن می‌تواند باعث رشد و رونق آن منطقه شود؛ بنابراین تبدیل یک باغ به کارگاه خاتم یک طرح پیشنهادی است که در صورت تحقق این اقدام می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد.

توضیحات بیشتر در این باره همچنین در خصوص پتانسیل های سرمایه گذاری منطقه، بافت فرسوده، عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند، مشکلات محله های الحاقی به منطقه ۱۵ و موارد دیگر را از زبان «مسعود قاسمی» مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در ادامه می‌خوانید:

از موقعیت و شرایط کنونی منطقه ۱۵ بگویید!

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان شش هزار و ۸۹۶ هکتار مساحت دارد که از این میزان یک هزار و ۷۱۸ هکتار مساحت محدوده قانونی و پنج هزار و ۱۷۸ هکتار آن در حریم واقع شده است.

این منطقه دارای ۲۳ محله شامل سفلی، بوزان، ابر، جی شیر، درب‌سیبه، ستار، خیادان، پزوه، گورت، کنگاز، گیان، اندوان، راران، هیستان، خاتون‌آباد، قلعه نو، ارغوانیه، دهنو، ارداجی، سنجوان‌مره، سلطان آباد شهید رجایی و برتیانچی است که ۱۱ محله آن الحاقی است.

این منطقه ۱۴۱ هکتار بافت فرسوده دارد که بیشترین درصد آن در محله‌های سفلی با ۱۸ درصد و پزوه با ۱۵ درصد است.

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان ۶۷ هکتار فضای سبز دارد و سرانه هر شهروند ساکن در این منطقه ۴.۵ متر مربع است.

پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری منطقه کدامند؟

خوراسگان پایتخت خاتم ایران است و خاتم کاری آن می‌تواند باعث رشد و رونق آن منطقه شود، یکی از ایده‌هایی که مطرح کردیم تبدیل یک باغ به کارگاه خاتم است که در صورت تحقق این اقدام می‌تواند محرک توسعه منطقه باشد، در این راستا دو باغ را یکی در خیابان معراج و دیگری در ارغوانیه پیشنهاد کرده‌ایم تا هر کدام از این دو مکان مورد موافقت قرار گرفت اقدامات لازم انجام شود.

حمام تاریخی «نقاشی» نیز کاندیدای جدی منطقه ۱۵ برای محرک توسعه است. این حمام با قدمت بیش از ۶۰۰ سال در محله علیا واقع شده و مهمترین و زیباترین جاذبه خوراسگان محسوب می‌شود.

از دیگر پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه احداث پارکینگ در میدان خوراسگان و در مجاورت ساختمان شهرداری منطقه ۱۵، برج‌های کبوتر گورت، انتهای پارک کوثر خیابان مسجدعلی، خیابان معراج و گلخانه شهرداری به شمار می‌رود.

پروژه خورشید شهر(خان) از جمله پروژه‌های مشارکتی در حال انجام است که به عنوان محرک توسعه مطرح شده؛ این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در شش طبقه به مساحت چهار هزار و ۴۸ مترمربع با زیربنای ۲۲ هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است.

حمام تاریخی «نقاشی» نیز یک پروژه محرک توسعه در این منطقه به شمار می‌رود که می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی احیا و گردشگران زیادی را جذب کند.

از مشکلات منطقه بگویید!

بزرگترین مشکل در منطقه ۱۵ این است که ۱۱ محله الحاقی منفصل به منطقه داریم؛ یعنی محله های همچون گیان، اندوان، راران و چند محله دیگر در محدوده شهرداری منطقه قرار دارد، اما راه‌های مواصلاتی آنها در حوزه اختیارات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان است و همین موضوع باعث وجود مشکلات زیادی برای مردم شده است.

در جاده های دسترسی به این محله‌های الحاقی تصادفات زیادی اتفاق می‌افتد و به همین سبب تا کنون مکاتبات زیادی را با اداره کل راهداری و راه و شهرسازی انجام داده‌ایم تا راههای دسترسی محله‌ها را نیز در حوزه اختیارات شهرداری قرار دهند و خدمات خوبی به مردم ساکن در محله های الحاق شده ارایه شود ولی این اقدامات بی نتیجه بوده است.

حتی برخی محله‌های الحاقی هنوز فاقد شبکه فاضلاب هستند و به همین دلیل امکان آسفالت کوچه‌ها و معابر آن را نداریم. ساکنان این محله‌ها نیز دچار سردرگمی شده‌اند.

نبود وجود منابع آبی، مشکل اسناد مالکیتی، وجود گلوگاه‌های ترافیکی، گسستگی بافت مسکونی سطح منطقه، وجود مشاغل مزاحم، مشکل فاضلاب منطقه، عدم توجه به کاربری‌های طرح تفصیلی بازنگری شده، ورود خودروهای سنگین به منطقه، پایین بودن ارتفاع مصوب، عدم ممیزی املاک منطقه وجود سکونت‌گاه‌های غیر رسمی واقع در حریم منطقه از جمله مشکلات منطقه ۱۵ است.

از دیگر مشکلات موجود می‌توان به گُسستگی بافت مسکونی به سبب وجود زمین‌های کشاورزی و بایر در سطح منطقه و پیامدهای ناشی از آن، عدم شکل‌گیری بافت مسکونی،  درخواست‌های انفرادی برای دریافت پروانه برای اراضی بدون مراجعه مالک و بدون تهیه و ارایه طرح‌های تفکیکی اصولی و یکپارچه، محدود شدن ارایه خدمات شهری به مردم ساکن در این مناطق و نارضایتی مردم اشاره کرد.

برای پیگیری مشکلات جاده دسترسی به محله اندوان چه اقداماتی انجام شد؟

پیرو برگزاری جلسات مختلف، طرح هندسی آماده و به اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ارائه کردیم، اما هنوز جوابی از مسئولان این دستگاه‌ها دریافت نکرده‌ایم.

با توجه به اینکه اندوان جزء محله‌های منفصل به منطقه ۱۵ بوده و راه‌های مواصلاتی آن در حریم قرار گرفته است، قاعدتا هر مدل فعالیتی باید تحت نظر اداره کل راه و شهرسازی انجام شود، اما با توجه به اینکه وظیفه شهرداری خدمت‌رسانی به شهروندان است، هر کاری در این رابطه بتوانیم با هماهنگی راه و شهرسازی انجام خواهیم داد.

بر اساس صورتجلسه، جدول گذاری جاده خاتون آبادی با منطقه ۱۵ است که پس از تعریض و آسفالت جاده به سرعت انجام خواهیم داد.

ما به مردم حق می‌دهیم که ناراضی باشند، اما به محض تایید مصوبات، عملیات اجرایی را در اسرع وقت انجام خواهیم داد، البته هم اکنون در داخل محله اندوان نیز در صدد تملک زمین و احداث پارک محلی هستیم.

در این منطقه با پدیده حاشیه‌نشینی هم رو به رو هستید؟

بله، متأسفانه سکونتگاه‌های غیر رسمی مثل محله قصر سمت راست خیابان مقداد شکل گرفته که البته زمانی این قسمت جزء محدوده شهر محسوب می‌شده، اما در حال حاضر در محدوده نیست و شهرداری نیز امکان ارایه امکانات و خدمات به ساکنان این محله را ندارد.

گویا احداث تقاطع غیرهمسطح کارخانه قند در دستور کار این منطقه قرار گرفته است؟

بله، اجرای این پروژه با پنج تقاطع غیر همسطح جنب کارخانه قند یکی از ضروریات این منطقه و یکی از تقاطع‌های مهم حلقه حفاظتی شهر است که به لحاظ قرار گرفتن در ورودی شرق، تاثیر زیادی در افزایش ایمنی، کاهش تصادفات جاده‌ای و همچنین زیبایی چشم‌انداز و منظر ورودی شهر تاریخی اصفهان خواهد داشت که به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

هزینه اجرایی تقاطع غیر همسطح جنب کارخانه قند طبق برآورد انجام شده در سال‌جاری حدود ۸۰۰ میلیارد ریال و هزینه آزادسازی آن نیز اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

طول پل شماره یک ۴۹۵ متر، طول پل های دو، سه و چهار ۵۰۰ متر و پل پنجم ۱۳۰ متر است، ارتفاع آن نیز از ۱۴ متر تا منهای هفت متر پیش بینی شده که در چهار سطح احداث و همزمان با این پروژه یک المان بسیار زیبا در ورودی شرق اصفهان اجرا می‌شود.

رویکرد ما بر این است که تمام نقاط شهر از پروژه‌های توسعه‌ای برخوردار باشد، البته در شرایط اقتصادی فعلی، برداشتن گام‌های اساسی کار دشواری است و برای دست‌یابی به این مهم، مشارکت مردم و همدلی و همراهی تمام دستگاه‌ها در راستای توسعه شهر مورد نیاز است.

هر چند طرح تقاطع کارخانه قند از چند سال پیش تصویب شده بود، اما به دلیل مسائل و مشکلات عدیده از قبیل مذاکرات و نشست‌های متعدد با کارخانه قند، موارد مربوط به آزادسازی املاک در مسیر پروژه و موارد دیگر، تاکنون اجرایی نشده که همت مسئولان و تاکید شهردار اصفهان پس از نشست‌های فراوان، هماهنگی و تمهیدات لازم برای انجام عملیات اجرایی این پروژه صورت گرفته است.

به زودی کلنگ این پروژه بزرگ به زمین زده خواهد شد، البته بدون مشارکت شهروندان و همدلی و همراهی تمامی دستگاه‌ها نمی‌توانیم به موفقیت مورد نظر دست یابیم.

ما به دنبال انتفاع از اجرای پروژه‌ها نیستیم بلکه به دنبال ارتقای تعاملات اجتماعی مردم هستیم.

امسال چه پروژه‌هایی در منطقه به نتیجه رسید؟

از آنجایی که برای حفظ و دوام شهر باید از ظرفیت و کمک تمام دستگاه‌های ذی‌ربط استفاده کرد، در برخی از پروژه‌های انجام شده نیز از سرمایه‌گذاری، ظرفیت و حمایت‌های بخش خصوصی برای دسترسی به کیفیت مطلوب‌تر، رضایتمندی و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر جهت آبادانی شهر استفاده شد که قطعاً تحول عظیمی در انجام زیرساخت‌های فرهنگی، رفاهی، گردشگری، تجاری و غیره به وجود خواهد آورد.

البته در انجام و توسعه تک‌تک پروژه‌ها، تعامل و مشارکت شهروندان با شهرداری که خود یک نهاد مردمی است، جهت ارایه خدمات مطلوب‌تر بسیار مؤثر خواهد بود.

یکی از پروژه‌های مشارکتی مجتمع تجاری و مسکونی شریعتی است که با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال احداث شده است.

تکمیل و تجهیز سینما بهمن خوراسگان به عنوان نخستین سینمای شرق اصفهان نیز با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال احداث شده که ظرفیت گنجایش ۳۲۰ نفر را دارد؛ این سینما که با تلاش سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان و مدیریت مؤسسه بهمن سبز در کمتر از سه ماه احداث و آماده بهره برداری شد، با تجهیزات مدرن و به روز در اختیار شهروندان قرار گرفته، یک پروژه شاخص در توسعه فرهنگی در شرق اصفهان است.

همچنین پروژه آبیاری قطره‌ای رفیوژ فضای سبز خیابان‌های سطح منطقه، خیابان‌سازی خیابان رضوی، بهسازی و روشنایی معابر پارک‌های سطح منطقه، اصلاح هندسی، ایمن‌سازی و خط‌کشی معابر سطح منطقه، احداث پل هوایی عابر پیاده واقع در بلوار ارغوانیه (میلاد نور) و پیاده روسازی ضلع جنوبی خیابان جی غربی (حد فاصل خیابان همدانیان تا خیابان توحید) از دیگر پروژه‌های بهره‌برداری شده در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان است.

احداث پل بتنی و اصلاح هندسی تقاطع بلوار مالک اشتر، خیابان جی و مقداد اول با اعتباری بالغ بر شش میلیارد ریال انجام و در اختیار شهروندان منطقه قرار گرفت.

در زمینه آسفالت معابر چه اقداماتی انجام شده است؟

نامناسب بودن خیابان‌ها و معابر اصلی، یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است و لذا در جهت تسهیل در تردد مردم و وسایل نقلیه و همچنین کاهش حجم ترافیک و سهولت راه‌های دسترسی، داشتن آسفالت مناسب برای افزایش ایمنی جاده ها، ایجاد زیبایی بصری و ... شهرداری علاوه بر تحقق وعده ارایه خدمات حداکثری به شهروندان، زمینه را برای رفاه و تغییر سیمای شهری و رفع مشکلات موجود در کوتاهترین بازه زمانی ممکن به وجود آورده است.

همچنین توجه به بحث سیمای شهری و زیباسازی آن، نکته بسیار مهمی است که خود در جذب گردشگران و مسافران و ایجاد نشاط و پویایی، کاهش آلودگی هوا، حفظ سلامتی شهروندان و جلوگیری از یک جامعه افسرده در شهر بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل شهرداری‌ها هر ساله توجه به بحث پارک‌ها و فضای سبز شهری را در دستور کار خود قرار می دهد.

کد خبر 367226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.