اجرای۱۳۶ پروژه محرومیت‌زدایی توسط سپاه اصفهان/مشارکت خیّران در ساخت ۹۶ پروژه

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) اصفهان گفت: ۱۳۶ پروژه محرومیت‌زدایی در اصفهان اجرایی شده و خیّران در ۹۶ پروژه بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ سید حسین انوری امروز چهارشنبه-۱۷ بهمن- در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: حدود دو سال پیش قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سپاه اصفهان شکل گرفت و مصمم شد روی پنج موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب از جمله سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت کار کند تا الگویی از پیشرفت و آبادانی برای مناطق محروم طراحی شود.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان خاطرنشان کرد: یک الگو از پیشرفت و آبادانی در کشور آماده شد، کار تحقیقاتی صورت گرفت و قواره‌ای از پیشرفت و آبادانی تهیه و مقرر شد این قواره در مناطق محروم اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس محرومیتی که وزارت کشور در مناطق مختلف شناسایی کرده بود، یک هزار دهستان انتخاب و به دنبال آن ۱۲۰ دهستان در سال ۹۶ انتخاب شد، اصفهان حدود ۱۲۷ دهستان دارد و حدود ۴۹ دهستان استان اصفهان ضریب ۶، ۷ و ۸ را دارند و بیشترین ضریب محرومیت ما ضریب ۸ است که به معنای محرومیت بسیار بالاست.

سرهنگ انوری بیان کرد: برنامه‌ریزی قرارگاه پیشرفت و آبادانی روی این ۴۹ دهستان است که باید برنامه‌ریزی شود، در سال نخست ۶ دهستان انتخاب شد و در مرحله نخست پشت کوه موگویی، دهستان ییلاق، دهستان پادنا و همه دهستان‌های خور و بیابانک انتخاب شدند و برنامه قرارگاه در آن‌ جا صورت گرفت.

وی گفت: تفاوتی که کار قرارگاه پیشرفت و آبادانی با سایر نهادها دارد این است که در بحث محرومیت دهستان کار کارشناسی کرده و مطالعات چند ماهه‌ای در دهستان انجام می‌دهیم و از نظر علمی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر مسائل دهستان را شناسایی می‌کنیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: نقاط ضعف و قوت دهستان را در مسائل مختلف بررسی می‌کنیم و تهدیدها و فرصت‌ها مشخص شده و برنامه‌ای به نام نقشه راه دهستان برای آن نوشته می‌شود، همه مسائل در این نقشه دیده می‌شود، همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان شرکت می‌کنیم و با کارگروه‌های مختلف موضوع را مورد بررسی قرار داده و پس از آن عملیات را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: در نقشه راه دهستان چند موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم و نقش سپاه و دولت را کامل می‌بینیم، همچنین نقش خیران استان اصفهان، گروه‌های جهادی و مردم را در نظر می‌گیریم و با هماهنگی کامل و با استفاده از همه ظرفیت نهادهای دولتی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

سرهنگ انوری خاطرنشان کرد: در این راستا یک نفر از جوانان شهرستان را آموزش می‌دهیم که اطلاعات کاملی را از دهستان به دست آورد و به عنوان فرمانده در آن منطقه از سوی ما به دنبال اجرای برنامه‌ها در شهرستان است.

وی تصریح کرد: پنج کارگروه در استان اصفهان فعالیت دارند که شامل کارگروه سلامت، زیرساخت و عمرانی، تعلیم و تربیت، اشتغال و کارگروه فرهنگی و اجتماعی است و کارگروه مشارکت‌های مردمی نیز در استان اصفهان اضافه شد که در این بخش نیز اقدامات بسیاری صورت گرفته است.

تاکید بر پروژه های عمرانی اشتغال‌زا

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان بیان کرد: همه عملیات اجرایی کارگروه‌ها بر اساس نقشه راه دهستان‌هاست و برخی از نقشه‌های راه را به مرکزهای پژوهشی دانشگاه‌ها دادیم تا بار علمی آن نیز بالا رود و نقشه راه ضعیفی نباشد، در بخش تعامل با دستگاه‌های استان وظیفه‌ای که بر عهده آن‌هاست را انجام نمی‌دهیم، بلکه تسهیل کننده اقدامات آن‌ها هستیم.

وی گفت: در بخش عمرانی هدف ما این است که پروژه‌های عمرانی در بحث اشتغال مردم موثر باشد و به همین دلیل ۹۰ درصد پروژه‌هایی که سرمایه گذاری می‌کنیم از جمله پروژه اصلاح شبکه آب رسانی، احیای آب کشاورزی، احیای قنات و ایجاد زیرساخت‌های متناسب با اشتغال روستا با این هدف انجام شده است.

سرهنگ انوری گفت: دیگر پروژه‌ها مانند ساخت مساجد با مشارکت خیرانی است که با همین نیت خیر صورت می‌گیرد، اولویت دوم پروژه‌های ما به بخش تعلیم و تربیت باز می‌گردد و اگر زیرساخت مدارس مناسب نباشد در اولویت دوم کار را به بازسازی و زیباسازی مدارس اختصاص می‌دهیم.

وی افزود: پروژه‌های شش دهستان اصفهان در بهسازی چشمه‌ها، احداث و مرمت مخازن آب، تعمیر و مرمت قنات‌ها، احداث و مرمت سیل‌بندها، احداث سیل بندها، احداث و تعمیر مدارس بوده است، همچنین گروهی از خیران را داریم که صرفاً نیتشان مسجدسازی است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به تعریف سه هدف در موضوع اشتغال گفت: ابتدا اصلاح وضعیت اشتغال موجود در شهرستان است که در نخستین کار دوره‌های آموزشی برای مربیان برگزار می‌شود، دومین موضوع توسعه اشتغال موجود بوده و باید ظرفیت‌های شهرستان را توسعه دهیم و در سومین هدف ایجاد اشتغال‌های جدید را مدنظر داریم.

وی ادامه داد: تاکنون به صورت مستقیم برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده و اعتقاد بر این داریم تا توانمندی مردم را پای کار بیاوریم، از این رو تمام زیرساخت‌های اشتغال مردم را بررسی کرده و زیرساخت‌های مورد نیاز را انجام می‌دهیم.

وی افزود: در بحث فرهنگی و اجتماعی کاری که انجام می‌دهیم این است که طلبه‌ای را به عنوان امام جماعت روستا آموزش داده و یک طلبه را در همه روستاهای دارای جمعیت بالای ۵۰۰ نفر مستقر می‌کنیم تا با کارهای آموزشی مردم ظرفیت خود را بشناسند و به واسطه حضور امام جماعت در روستا مردم را پای کار بیاوریم.

پیش بینی ۱۳۳ پروژه برای سال ۹۸

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای برنامه سال آینده ۱۳۳ پروژه را در نظر گرفتیم که این پروژه‌ها اکثرا به اشتغال و معیشت مردم باز می‌گردد و با دولت در تعامل هستیم، حدود ۱۳ میلیارد تومان نیز هزینه پروژه‌ها برای سال آینده است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان خاطرنشان کرد: دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار قرارگاه در ۴۰ پروژه بوده و خیّران در ۹۶ پروژه بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کمک کرده‌اند، البته در مناطق محرومی که توان کمک مالی مردم کم باشد از کمک حضوری آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بخشی از پروژه‌ها نیز توسط گروه‌های جهادی اجرا شده که ۲۰ گروه جهادی متخصص را در تابستان ۹۷ اضافه کردیم و با تخصص این ۲۰ گروه حدود ۲۰ پروژه عمرانی را در سطح استان در سال جاری اجرایی کردیم، حدود ۲۰۰ نفر از گروه‌های جهادی در این پروژه‌ها حضور یافته‌اند و پنج هزار و ۴۵۰ نفر روز از گروه‌های جهادی استفاده کرده‌ایم.

سرهنگ انوری تصریح کرد: در هر روستا ما یک هسته جهادی شکل دادیم که این هسته‌های جهادی روستایی در بخش‌های عمرانی روستا به ما کمک می‌کنند، در بحث فعالیت‌های تعلیم و تربیت در ۶۰ روستا،  ۸۰ واحد آموزشی فعالیت می‌کنند که با تناسب مباحث اقلیمی، سطح علمی دانش‌آموزان و نوع مهارت، تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.

وی گفت: امسال ۳۰ ساعت دوره ضمن خدمت برای فرهنگیان مناطق محروم برگزار کردیم که مباحث علمی، مهارتی و اعتقادی دانش‌آموزان و فرهنگیان را مدنظر قرار دادیم، تا کنون ۲۰۰ جلسه آموزشی در سطح مدارس اجرایی شده است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی، سواد رسانه، آموزش‌های مهارتی دانش‌آموزان و بحث‌های معرفتی در سطح مدارسی که در مناطق محروم تحت پوشش داریم در حال اجرایی شدن است؛ نماز جماعت مدارس مناطق محروم را هم فعال کرده‌ایم، در بحث تعلیم و تربیت ۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر توزیع و اهدا شد.

وی افزود: کارگروه سلامت ما مانند گروه‌های پزشکی کار نمی‌کنند و اساس کار آن‌ها مباحث آموزشی و سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده و چند موضوع در این سبک مورد بحث ماست، ابتدا تغذیه سالم و آشنایی مردم با تراریخته‌ها و نحوه تولید محصولات سالم است و در کنار آن جشنواره‌های غذای سالم در روستا را انجام می‌دهیم.

سرهنگ انوری خاطرنشان کرد: برای هر روستا حداقل پنج نفر از خواهران و برادران را در سه دوره آموزشی به عنوان سفیران سلامت آموزش می‌دهیم که مسئول پیگری امورات سلامت روستا باشند، در برخی شهرستان‌ها بِهورزهای خانه‌های بهداشت در دوره‌های ما شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر ما مردم را در ارتباط با تغذیه سالم آگاه‌ کنیم، ۵۰ درصد بیماری‌های مردم روستا کاهش می‌یابد، در بحث گیاهان دارویی هر منطقه نیز دوره آموزشی داریم، آموزش عمومی نیز در مدارس و خانواده‌های روستاییان صورت می‌پذیرد و حدود ۱۲۴ سفیر را آموزش داده و ۲۰۰ جلسه برگزار شده است.

کد خبر 366934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.