راهکارهای جلوگیری از بروز سرطان روده بزرگ در سالمندی

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ ویژه سالمندان ۵۰ تا ۷۰ سال در همه مراکز بهداشت اصفهان برگزار می شود.

زهرا روانخواه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سن بروز سرطان روده بزرگ اظهار کرد: با توجه به اینکه این نوع سرطان در دوره سالمندی شیوع دارد برنامه های غربالگری این سرطان را در مراکز بهداشتی و درمانی از سنین ۵۰ سال به بعد در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه قبل از بروز کامل سرطان روده بزرگ در دوره سالمندی طی سالها قبل یک توده گوشتی خوش خیم در روده شخص وجود دارد افزود: اگر این توده در مراحل اولیه برداشته شود می‌توان از بروز سرطان روده بزرگ طی ۱۰ یا ۱۵ سال آینده پیشگیری کرد.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برنامه های غربالگری سرطان روده بزرگ خاص گروه هدف ۵۰ تا ۷۰ سال که تقریبا جمعیت سالمند استان هستند در همه خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی خاص اجرا می شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای این برنامه بایستی سالمندان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و بعد از انجام آزمایش های لازم و وجود هر نوع خون تیره یا روشن در مدفوع علایم هشدار دهنده احتمال وجود این سرطان به گروهای هدف داده می شود.

به گفته روانخواه؛ تغییر در اجابت مزاج، تغییر در عادت دفع مدفوع از نظم و روال طبیعی خود باید به وسیله پزشک معالج مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل جدی را به دنبال نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش وزن و لاغر شدن بی دلیل بیمار در طی شش ماه قبل از معاینه به وسیله پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی بررسی می شود گفت: علاوه بر این در صورت وجود بیماری سرطان روده بزرگ در خانواده درجه و دو بیمار علامت هشداری برای بروز این نوع سرطان در دوران سالمندی است و در مورد این افراد و سن بروز سرطان آنها و سابقه بیماری های قبلی خود بیمار که با بروز این سرطان مرتبط بوده بررسی های لازم انجام می شود.

روانخواه اضافه کرد: بعد از انجام این نوع بررسی ها تست خون مخفی مدفوع به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی برای گروه های هدف انجام می شود. در این پروسه درمانی در صورتی که بیمار تست خون مخفی و شرح حال مثبتی را داشته باشد برای انجام بررسی های بیشتر ارجاع داده می شود.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برنامه کولونوسکوپی در مرحله نهایی اظهار کرد: در انتها اجرای این برنامه ها با انجام برنامه کولونوسکوپی توده گوشتی "پلی" در بیمار تشخیص داده می شود و چنانچه این "پلی" در کولونوسکوپی مشاهده شود در همان مراحل اولیه این توده به وسیله پزشکان فوق تخصص از بدن بیمار خارج  شده و از بروز سرطان روده بزرگ در سال های آینده برای بیمار جلوگیری می شود و انجام این برنامه ها به کاهش بروز این نوع سرطان در بین سالمندان کمک می کند.

کد خبر 366147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.