وظایف بنیاد مسکن در روستاها کاهش یابد

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها گفت: با کم کردن وظایف بنیاد مسکن در روستاها به دهیاری‌ها اختیارات بیشتری داده شود و به آنها به عنوان یک نهاد مستقل توجه شود.

حسنعلی مبینی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیش از ۱۶ سال از عمر نهاد دهیاری‌ها می‌گذرد و در حقیقت نهادی است که به بلوغ رسیده است و دولت و مسئولان لازم است مسئولیت‌های بیشتری به این نهاد واگذار کنند.

وی با تاکید بر اینکه وظایف بنیاد مسکن در روستاها باید تا حدودی کمرنگ‌تر شود، افزود: این کمرنگ شدن مسئولیت به این دلیل است که به دهیاری‌ها اختیارات بیشتری داده شود و باید در جهتی حرکت کنیم که به دهیاری‌ها به عنوان یک نهاد مستقل توجه شود.

مبینی‌نژاد در خصوص تعیین حریم روستاها تصریح کرد: تعیین محدود حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را بنیاد مسکن، وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی تصویب کرده‌اند و بر اساس این مصوبه‌،  اندازه و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها را از یک برابر محدوده روستا بیشتر ندانسته‌اند که اگر چنین روندی در کشور ادامه پیدا کند ، به از بین بردن هویت روستاها کمک کرده‌ایم.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه روستا تا زمانی که روستاست باید دارای هویت مستقل و حریم باشد، اظهار کرد: در قانون قبل حریم روستا پنج برابر محدوده بوده اما متاسفانه در قانون جدیدی که هنوز قطعی نشده ، اگر در آینده تصویب شود و بنیاد مسکن در این زمینه کوتاه بیاید ضرر بزرگی به روستاها وارد می‌شود.

مبینی‌نژاد با اشاره به لزوم توجه بیشتر به دهیاران و شوراها در تصویب طرح‌های هادی روستایی گفت: در شیوه‌نامه بررسی طرح‌های هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها طبق بند ۱ ماده ۲۶ قانون برنامه ششم که تصویب شده فقط رییس شورای یک روستا به عنوان ناظر در طرح هادی نقش دارد که به نظر می‌رسد بهتر است رییس شورا و دهیار روستا در این کمیته حضور داشته باشند و صاحب رای باشند که به این موضوع توجهی نشده است.

وی با انتقاد به طرح‌های هادی روستایی افزود: طرح هادی روستایی را بیشتر باید طرح شهری دانست و نقشه این طرح‌ها اصلا برای بافت روستایی نیست.

مبینی‌نژاد با بیان اینکه روستاها باید محور تولید و اشتغال قرار بگیرد، تصریح کرد: اگر الگویی برای مسکن روستایی قرار می‌دهیم، نباید شبیه به مسکن شهری باشد باید در طرح‌های روستا فضای کافی برای دامداری، دامپروری، صنعت و کشاورزی پیش‌بینی شود تا روستا به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کند.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها در خصوص کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی اظهار کرد: وقتی بنیاد مسکن در طرح هادی نظارت کافی داشته باشد ، برای صدور پروانه ساختمانی لازم نیست بازدیدهای مجدد انجام شود و حضور کارشناس برای صدور پروانه هزینه دارد که این بر دوش فرد روستایی می‌افتد و لازم است بنیاد مسکن با کاهش بازدیدها هزینه را هم کاهش دهد.

تغییر کاربری‌ها به شهرستان‌ها و مناطق واگذار شود

وی در خصوص زمین‌های الحاقی به طرح هادی گفت: زمین‌هایی که به محدوده طرح هادی الحاق می‌شود سند می‌خواهد و بسیاری از شهرها هنوز سند ندارند هرچند بنیاد مسکن برای سنددار کردن زمین‌های روستایی اقدامات خوبی کرده اما بهتر است شرط سنددار بودن در الحاق مناطق روستایی حذف شود.

مبینی‌نژاد با بیان اینکه بهتر است حداقل هزینه تفکیک در روستاها گرفته شود، افزود: کاهش حق تفکیک در ساختمان‌های روستایی که تخریب و نوسازی می‌شوند به تشویق بیشتر روستاییان برای این کار منجر می‌شود همچنین استحکام بنا برای بناهای یک یا دوطبقه در موضعات بنیاد مسکن قرار بگیرد.

وی با انتقاد به طولانی شدن زمان دریافت استعلامات گفت: استعلامات بنیاد مسکن بعضا بیش از دو ماه طول می‌کشد که در قانون هم صراحتا آمده که اگر بیشتر از ۲۰ روز شد دهیار خودش می‌تواند اقدام کند؛ همچنین برخی دریافتی‌های بنیاد مسکن در مورد استعلامات بالاست.

وی با ابراز امیدورای از تداوم دریافت قیر رایگان در سال ۹۸ اظهار کرد: امیدواریم قیر یارانه‌ای برای معابر بخش جلگه تخصیص یابد و در آزادسازی معابر و تسریع در صدور پروانه‌های ساختمانی اقدامات خوبی در بخش جلگه انجام شود.

کد خبر 366124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.