۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
همسران حامی یکدیگر باشند

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: حمایت دو طرفه همسران از یکدیگر باعث ثبات و رضایت زندگی زناشویی می‌شود و دوام چرخه زندگی زوج را به ارمغان می آورد.

روناک عشقی در گفت گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حمایت های همسران از یکدیگر در زندگی مشترک اظهار کرد: نیاز به حمایت یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است و اشخاص به این علت ازدواج می کنند که علاوه بر قبول مسوولیت در زندگی حمایت گرفتن از همسر و حمایت دادن به او را هم در زندگی مشترک داشته باشند. 

وی با تاکید بر اینکه حفظ روند حمایت دهندگی و حمایت گیرندگی همسران در زندگی زناشویی حایز اهمیت است افزود: گاهی اوقات بیشترین تمرکز زوجین بر روی حمایت دهندگی است و می خواهند فقط حمایت دهنده خوبی باشند. اما برای حفظ یک زندگی زوجی خوب لازم است که همسران هم حمایت دهنده و هم حمایت گیرنده خوبی برای یکدیگر  باشند و این دو نقش مکمل همدیگر هستند.

این مشاوره خانواده تصریح کرد: در واقع یکی از ارزش های مهم در زندگی زوجی دریافت حمایت مثبت از همسر است و اینکه زوجین چطور می توانند این حمایت را به همسرشان برسانند.

وی با تاکید بر انواع حمایت در زندگی زوجی اظهار کرد:حمایت عاطفی، رفتاری، مالی و حمایت کلامی از مهم ترین حمایت هایی هستند که همسران در زندگی مشترک با آن درگیر هستند.

 دکترای مشاوره و زوج درمانی معتقد است اولین حمایت عاطفی است و ازدواج عمیق ترین رابطه دوستانه است و در هر رابطه دوستانه ای حمایت عاطفی نقش اول را دارد. افراد  با ازدواج کردن وارد این رابطه دوستی می شوند تا از نظر عاطفی  همدیگر را حمایت کنند.

عشقی تاکید کرد: بسیار مهم است که همسران از نظر عاطفی عشق شان را به همدیگر نشان داده و این عشق  و امتیاز را به همسر که در زندگی زناشویی در کنار او هستند داشته باشند تا این ابراز عشق را کامل کنند.

وی با بیان اینکه هدف از ازدواج رسیدن زوجین به اهداف مشترک در زندگی است گفت:  علاوه بر حمایت شدن باید حمایت گیرندگی هم در زندگی اتفاق بیفتد و در حقیقت این اتفاق دو سویه در زندگی زوجی ضروری است تا روند حمایت همسران در زندگی مشترک ادامه پیدا کند.

مشاوره خانواده درباره حمایت رفتاری همسران از یکدیگر  و اهمیت تبادل این حمایت دو طرفه اظهار کرد: در حمایت رفتاری همسران بایستی هنگام نیاز در هر کاری به یکدیگر کمک کرده و در جهت رفع نیازهای همدیگر تلاش کنند. زوج ها نباید فقط حمایت گیرنده باشند پر رنگ بودن نقش حمایت دهنده بودن آنها هم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: همین تبادل حمایت دو طرفه همسران باعث دوام زندگی مشترک، ثبات و رضایت زندگی زناشویی شده و چرخه زندگی زوجی نیز تدوام پیدا می کند.

 عشقی درباره ضرورت همدلی همسران برای حمایت از یکدیگر خاطرنشان کرد: همسر حامی به معنای وکیل بودن او نیست. در حقیقت همدلی همسران با یکدیگر برای حمایت حائز اهمیت بالایی است و در رفع مشکلات زندگی زوجی بسیار کمک کننده خواهد بود و علاوه بر ایجاد آرامش زوجین  باعث می شود که آنها برای حمایت کردن حالت دفاعی به خود نگیرند.

وی یادآور شد: در حقیقت  همدلی کردن و انعکاس احساس می تواند در جهت رفع مشکلات زندگی زوجی راهگشا باشد و یک حمایت کلامی بهنگام می تواند از بروز مشکلات بعدی در زندگی همسران جلوگیری کند.

دکترای مشاوره و زوج درمانی درباره حمایت مالی زوجین از یکدیگر گفت: امروزه در جامعه حمایت مالی بیشتر بر عهده مردان است اما خانم ها هم می توانند با قناعت در زندگی حمایت مالی از همسر داشته باشند. مهم این است که بعد از حمایت مالی از همسر منتی گذاشته نشود و یکی از حمایت های رفتاری مهم همسران در این مواقع به خصوص در مقابل دیگران اجتناب از منت گذاری است.

وی تاکید کرد: زوج‌ها نباید حمایت مالی از همسر را بازگو کنند تا این حمایت جنبه منفی پیدا نکند و همسران در این صورت می توانند حمایت دهندگان و حمایت گیرندگان خوبی برای هم باشند که تدوام زندگی مشترک را برای آنها به ارمغان می آورد.

کد خبر 365906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.