آجیل‌هایی با طعم رنگ/ چگونه از سفید شدن موها جلوگیری کنیم

آشنایی با بیماری‌های خطرناک مردان، تهدیدات زمستانه برای سلامتی گوش کودکان، آشنایی با سبزی‌های زمستانی و روش‎های مقابله با سفیدی موها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سودجویان برای رنگ کردن و ترش‌مزه کردن آجیل‌ها به آنها مواد افزودنی غیرمجاز اضافه می‌کنند. گاهی هم آجیل‌ها در مکان‌های نامناسب تولید یا نگهداری می‌شوند.

وحید مفید، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در این رابطه اظهار کرد: آجیل‌های فله‌ای مورد تایید وزارت بهداشت نیستند، برخی از آنها در فرایند تولید دچار آلودگی میکروبی، قارچی، شیمیایی یا انگلی می‌شوند. اگر مردم درخواست آجیل بهداشتی و بسته‌بندی داشته باشند طبعاً تعداد واحدهای تولیدی هم در این زمینه افزایش خواهد یافت.

وی افزود:با توجه به اینکه مردم آجیل‌ها را در خانه بدون فرآیند مستقیمی مصرف می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود که مردم از آجیل‌های دارای پروانه ساخت و مجوز بهداشت استفاده کنند.

مفید به مردم توصیه کرد به‌هیچ‌وجه از آجیل‌های فله‌ای و آجیل‌های عرضه شده از سوی دست‌فروشان استفاده نکنند و گفت: اینگونه آجیل‌ها آلوده به انگل، میکروب، مایکوتوکسین و دیگر آلودگی‌های قارچی و شیمیایی هستند.

وی گفت: با صنف فروشندگان مذاکراتی نداشتیم اما برخی واحدهای تولیدکننده برای عرضه آجیل، پروانه گرفته‌اند که مخاطرات آجیل‌های آنها تحت کنترل زیاد است.

۷ بیماری خطرناک در مردان

 ثابت شده که مرگ و میر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بین مردان دو برابر بیشتر از زنان است. یک دلیل شاید این باشد که بسیاری از مردان از علائمی چشم پوشی می‌کنند که شاید رسیدگی به موقع به آن‌ها از بسیاری از مرگ و میرها و صدمات مزمن پیشگیری کند.

درد ناگهانی کشاله ران: این درد ممکن است در اثر پیچش بیضه ایجاد شود. تشخیص قطعی با سونوگرافی است و به دلیل انسداد عروق بیضه و نرسیدن خون به آن درمان سریع که اغلب جراحی است ضروری است وگرنه خطر عقیمی وجود دارد.

درد شدید کمر: درد ناگهانی و شدید در پشت اگر مربوط به ورزش نباشد،  نشانه‌ای از ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی باشد. این عارضه در جریان پارگی لایه داخلی آئورت شکمی ایجاد می‌شود.

درد مداوم در ساق پا: درد آزاردهنده در بالای پا و یا جلوی ساق پا اگر با ورزش بدتر شود، با مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و یا استفامینوفن بهبود می‌یابد. در غیر این صورت این درد شاید مرتبط با شکستگی استرسی استخوان باشد.

درد شکمی شدید: این درد که با احساس شیء تیز در معده یا گلوله‌ای در شکم همراه است، در ناحیه دنده‌ها نیز گسترش می‌یابد و می‌تواند نشانه‌ای از آپاندیسیت، پانکراتیت و یا التهاب کیسه صفرا باشد. .

درد گذرای قفسه سینه: درد سنگین که به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و به سرعت از بین می‌رود، می‌تواند نشان دهنده سوء هاضمه یا خطر حمله قلبی باشد.

درد ساق پا همراه با تورم: ساق پای متورم حساس به لمس می‌تواند نشان دهنده ترومبوز وریدهای عمقی باشد. ماساژناحیه دردناک خطرناک است و می‌تواند باعث گسترش لخته به ریه‌ها شود.

ادرار کردن دردناک: این عارضه ممکن است در بدترین حالت نشان دهنده ابتلا به  سرطان مثانه باشد. درد و خون در ادرار از نشانه‌های ابتلا به این سرطان یعنی چهارمین سرطان شایع در مردان است.

عفونت گوش کودکان را تهدید می‌کند

بدترین دردی که کودکان را آزار می دهد عفونت در ناحیه گوش است. هر کسی ممکن است دچار عفونت گوش شود، اما بچه‌ها خیلی بیشتر از بزرگ‌ترها دچارش می‌شوند. از هر شش کودک، پنج کودک دست کم یک بار طی سه سال اولیه‌ی زندگی خود دچار عفونت گوش می‌شوند.

در بسیاری از موارد گوش درد بچه‌ها می‌توانند علامتی از یک عفونت باکتریایی باشد اما گوش درد به دلیل گرفتگی بینی، تغییر فشار، عفونت سینوسی، جرم گوش و التهاب لوزه‌ها نیز ایجاد شود. علائم گوش درد در بچه‌ها کوچک‌تر علاوه بر کشیدن گوش می‌تواند بیقراری، گریه، مشکل در خوابیدن و تب خفیف و ترشح مایعات از گوش باشد.

اگر کودک علائمی چون مشکلات تعادلی، شنوایی یا واکنش به صداها، تب و یا تورم داشت ممکن است مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد که حتما و فورا باید به پزشک مراجعه کنید.

می‌توانید برای تسکین گوش درد به کودک‌تان مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید اما از آنتی بیوتیک بیش از حد استفاده نکنید بعد از حمام کردن کودک، از باد گرم سشوار از راه دور برای خشک کردن گوش استفاده کنید تا آب در گوش کودک نماند.

راه حل پیشگیری از سفید شدن موها

صرف نظر از ژنتیک برخی موارد دیگر از جمله تغذیه نقش مهمی در سفیدی مو دارند .اگر چه وراثت و افزایش سن، غیر قابل اجتناب هستند اما مصرف برخی ویتامین ها و مواد معدنی منجر به کاهش سرعت سفید شدن موها می شوند.

ماھی سالمون:ماھی سالمون حاوی اسید چرب امگا ٣، پروتئین و سلنیوم است. سلنیوم از بدن در برابر رادیکال ھای آزاد مضر که مسئول بسیاری از بیماری ھای خطرناک و نیز پیری زودرس ھستند، محافظت می کند.

شکلات:شکلات و مخصوصا شکلات نیمه شیرین، دارای ماده معدنی مس است. این ماده معدنی تولید ملانین را افزایش می دھد.

  توت‌ھا:یکی از دلایل شھرت توت ھا، مقدار زیاد ویتامین ث موجود در آنهاست. ویتامین C تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و رادیکال ھای آزاد مضر را که در پیری زودرس نقش دارند، خنثی می کند.

سبزیجات برگ سبز:حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر غذایی ھستند. از مھمترین روش ھای جلوگیری از بروز مشکلات مو مثل سفید شدن مو است.

بادام:بادام ھم مانند شکلات، حاوی ماده معدنی مس است. در ھر واحد از بادام، ویتامین E و سایر مواد مغذی است که به سلامت پوست، مو و ناخن، کمک می کنند.

پنج سبزی زمستانی معجزه گر

سبزی زمستانی را در لیست غذایی تان قرار دهید در طول ماه های زمستان بدن شما برای مبارزه با بیماریهای ناشی از آب و هوای سرد نیاز به تامین ویتامین ها و مواد معدنی اضافه دارد.

کنگر فرنگی: برگ ‌های کنگر فرنگی دارای اینولین و ماده‌ای تلخ بنام سینارین بوده و حاوی پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم، کلسیم، ویتامین A و B است.

کلم پیچ: سرشار از بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین K و کلسیم است. این ویتامین ها و املاح معدنی در کنترل فرایندهای التهابی بدن و تقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارند و حتی با سرطان مبارزه می کنند.

کلم: در انواع و اشکال مختلف وجود دارد مانند کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل و ...این سبزی حاوی ویتامینB، ویتامین C،  کلسیم، منیزیم، فسفر، پروتئین و روی است.

منداب: یک سبزی برگ سبز از خانواده کلم بروکلی و گل کلم است آن‌جا که گیاه منداب دارای مقدار کمی کالری بوده و نیز سرشار از مواد مغذی است گزینه خوبی برای کاهش وزن محسوب می‌ شود.

کدو تنبل: کدو حلوایی منبع آنتی اکسیدان‌ ها است و به خوبی از عهده‌ تقویت سیستم ایمنی بدنتان برمی ‌آید. بتاکاروتن موجود در آن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌ شود.

کد خبر 365856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.