با سبک "چانگ چوان" ووشو آشنا شوید

دبیر هیئت ووشو استان اصفهان گفت: بخش تالو در رشته ورزشی ووشو دارای سبک‌های زیادی است که سبک‌های چانگ چوان، نان چوان و تایچی چوان از مهم‌ترین آن هستند.

عبدالواحد احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایمنا، با بیان اینکه رشته ورزشی ووشو از دو بخش تالو و ساندا تشکیل‌شده است، اظهار کرد: در بخش تالو ۱۲ سبک رزمی وجود دارد که اصلی‌ترین آنها "چانگ چوان"، "نان چوان" و "تایچی چوان" است؛ سبک "چانگ چوان" به مشت بلند معروف است و بیشتر در شمال چین کار می‌شود. در شمال چین به خاطر شرایط شغلی که وجود داشته است، بیشتر از سیستم چانگ چوان برای مبارزات خود استفاده می‌کردند؛ سلاح‌هایی که در چانگ چوان استفاده می‌شود با دیگر سبک‌های تالو متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه اصولا در بخش "تالوی ووشو" از حرکات نمایشی استفاده می‌شود، ادامه داد: در سبک "چانگ چوان" از پرش‌های بلند استفاده می‌شود و بیشتر حرکت‌ها از سطح زمین بالاتر است. در سبک "نان چوان" تمرکز بیشتر روی زمین است، قدرت در این سبک بیشتر است، اما در سبک‌های چانگ چوان و تایچی چوان ظرافت بیشتری به کار می‌رود.

دبیر هیئت ووشو استان اصفهان افزود: سبک "چانگ چوان" در سال ۶۴ توسط استاد بزرگ ووشو محمد پورغلامی به کشور وارد شد. اصفهان یکی از استان‌های کشور بود که از همان اوایل این رشته ورزشی را دنبال کرد.

احمدیان با بیان اینکه امروزه از فرم‌های سنتی سبک‌های مختلف تالو استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: تعدادی از فرم‌های نانچوان، تایچی چوان و چانگ چوان توسط فدراسیون جهانی ووشو استاندارد سازی شد تا در مسابقات جهانی ورزشکاران این فرم‌ها را اجرا کنند و در حال حاضر ورزشکاران در هر سبک از فرم‌های خاص و مخصوص خودشان استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر هنرجویان با توجه به شرایط بدنی که دارند بیشتر به سه سبک "تایچی چوان" یا سبک مرکزی، "نان چوان" یا سبک جنوبی و یا "چانگ چوان" یا سبک شمالی گرایش پیدا می‌کنند. مربی‌ها تشخیص می‌دهند که تیپ بدنی هنرجویان بیشتر به کدام سبک‌ها نزدیک‌تر است تا در آن سبک رشد کنند.

مسئول کمیته چانگ چوان استان اصفهان اظهارکرد: ووشوی اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است، اما تنها یک سالن مخصوص ووشو در اصفهان داریم که از استانداردهای لازم برخوردار نیست. متاسفانه در خانه ووشو نمی‌توان یک مسابقه مناسب برگزار کرد چرا که پتانسیل‌های لازم را ندارد. به عنوان مثال سالن برگزاری مسابقات خانه ووشو از کیفیت پایینی برخوردار است و حتی ۲۰۰ نفر تماشاگر  نمی‌توانند بیایند و از نزدیک مسابقات را تماشا کنند.

احمدیان با بیان اینکه استان اصفهان بهترین مربیان ایران را در اختیار دارد، گفت: متاسفانه تنها مشکل ووشو سخت‌افزار است. استان اصفهان یک کلان‌شهر بزرگ است و فکر نمی‌کنم اداره کل ورزش و جوانان این استان برای فراهم کردن سخت افزارها در مضیقه باشد.

کد خبر 365765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.