به گل نشستن صنعت دیرینه اصفهان در تلاطم ارز

پایین آمدن قدرت خرید مردم، گرانی ارز، افزایش نرخ مواد اولیه، واردات بی‌رویه اجناس چینی و ده‌ها دلیل دیگر باعث آن شده که این روزها سودآورترین بازار کشورمان با کسادی فراوانی دست‌به‌گریبان شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مبل اصفهان که دارای جایگاه و قدمتی طولانی است جدای از مشکلات معمول این صنعت، از نبود برندی معتبر نیز آسیب می‌بیند، به‌طوری‌که گفته می‌شود؛ برند شاخصی از صنعت مبل اصفهان در کشور مطرح نیست و این نشان‌دهنده ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این صنعت است. وجود چنین ضعفی در این شرایط که رکود داخلی حاکم است، توان نمایان شدن در بازارهای خارجی را نیز از این صنعت گرفته است. باوجوداین شرایط ناخوشایند در صنعت مبل کشور، فعالیت نزدیک به دو هزار واحد صنفی صنعت مبل در استان اصفهان، نشان‌دهنده این حقیقت است که برخلاف مشکلات فراوان، ظرفیت‌های بالایی در این صنعت وجود دارد به‌طوری‌که می‌تواند سطح بالایی از اشتغال را ایجاد کرده و سهم زیادی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد.

بنا به گفته رییس اتحادیه مبل اصفهان، مبل از آن دسته کالاهایی است که در سبد کالای خانوارها جای دارد اما متاسفانه در شرایط فعلی اقتصادی در اولویت آخر قرارگرفته است زیرا شرایط اقتصادی مردم به‌گونه‌ای شده که از عهده مخارج اولیه و اصلی خود هم برنمی‌آیند، چه برسد به ...، به‌این‌ترتیب خرید مبل به صفر رسیده است.

حجت‌الله پورحقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا خاطرنشان کرد: تا تیرماه فروش مبل تقریباً روال معمول را داشت ولی از مردادماه به بعد بازار به‌شدت راکد شده است.

وی افزود: در این چند ماه گذشته با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مانند چوب، رنگ، فوم، پارچه و... رشد سه برابری داشت و این مهم بر نرخ نهایی مبل تأثیرگذار بود، اگرچه تولیدکننده به‌اندازه افزایش قیمت مواد اولیه نرخ نهایی را گران نکرد ولی باز هم بازار بدون مشتری ماند.

رییس اتحادیه مبل اصفهان بیان کرد: قابل‌تأمل است که با کاهش نسبی نرخ ارز هنوز قیمت مواد اولیه وارداتی کاهش نیافته و هیچ قانونی هم پاسخگوی این موضوع نیست اینکه چرا نرخ مواد اولیه‌ای که با ارز ۱۹ هزار توانی وارد می‌شد اکنون نیز با همان قیمت به دست تولیدکننده می‌رسد.

وی تصریح کرد: با وضعیت کنونی بسیاری از تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند چون علاوه بر نبود مشتری، مسائلی همچون مالیات و افزایش دستمزدها از مواردی است که باوجود این شرایط ، تولیدکننده توان رو به‌رو شدن با آن‌ها را ندارد.

 پورحقانی اظهار کرد: رکود به میزانی عمیق است که از نمایشگاه مبل امسال باوجود عرضه محصولات باکیفیت، متنوع و با نرخ مناسب استقبال بسیار اندکی صورت گرفت تا جایی که هزینه‌های غرفه‌داران نیز در این نمایشگاه تأمین نشد.

وی گفت: نه‌تنها بازار داخلی دچار رکود شده است بلکه صادراتی نیز انجام نمی‌گیرد و بازارهای خارجی را نیز ازدست‌داده‌ایم. درکل هیچ صادراتی انجام نمی‌شود زیرا تولیدکننده قادر به تأمین هزینه‌های بازاریابی و معرفی مبل اصفهان به دیگر کشورها نیست این اقدامی است که باید دولت حمایت کند تا حداقل در شرایط رکود فعلی، بازارهای خارجی را به دست آوریم.

رییس اتحادیه مبل اصفهان درباره چشم‌انداز بازار مبل در هفته‌های پایانی سال، گفت: شاید در آن زمان بازار تکانی بخورد اما این جوابگوی تولیدکننده نیست زیرا این میزان از فروش در زمان‌هایی خاص به‌عنوان یک مُسکن مقطعی محسوب می‌شود و از بین برنده رکود نیست.

بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه مبل سوال‌کننده بودند تا خریدار ...!

همچنین مهدی حقیقت که از فعالان قدیمی این صنعت در اصفهان است با اشاره به برگزاری نمایشگاه اخیر مبل امسال، گفت: بسیاری از جمعیت بازدیدکننده، فقط سؤال‌کننده بودند و به‌ندرت خرید یا سفارشی انجام می‌گرفت.

این فعال صنعت مبل افزود: در حال حاضر در استان اصفهان حدود ۱۸۰۰ واحد صنفی در این حرفه مشغول به فعالیت‌ هستند. حال اگر به‌طور متوسط در هر واحد حداقل چهار نفر مشغول به کار باشند، رقم بالایی اشتغال‌زایی شده است به‌غیر از آنکه مشاغل وابسته به این صنعت مانند فروشندگان چوب، پارچه و ... خود نیز سهم بالایی در اشتغال‌زایی دارند و البته این در صورتی امکان‌پذیر است که خطوط تولید این صنعت فعال باشد.

وی تصریح کرد: تا قبل از افزایش نرخ ارز، صنعت مبل نسبت به صنایع دیگر استان، از شرایط نسبتاً خوبی برخوردار بود زیرا مبلمان مورد درخواست بسیاری از خانواده‌ها است به‌ویژه که مبل تولید داخل از نظر کیفیت و ظاهر با محصولات خارجی قابل ‌رقابت و حتی در بسیاری از موارد برتر است اما گرانی این کالا باعث شده که این صنعت نیز دوره‌ای از رکود سخت را تجربه کند.

وی بیان کرد: فروش بیشتر هر کالایی، تولیدات فراوان و نیروی انسانی بیشتری می‌طلبد اما با شرایط کنونی قیمت‌ها، خرید داخلی کاهش‌یافته و صادراتی نیز انجام نمی‌گیرد. بنابراین می‌توان با راهکارهایی همچون کاهش مالیات بر ارزش‌افزوده، قیمت نهایی مبل را کاهش داد تا این محصول مصرف‌کننده بیشتری را به‌سوی خود جذب کند. از طرفی با حمایت‌های مسئولان، تشویق تولیدکنندگان و معرفی برند مبل اصفهان در بازارهای جهانی می‌توان اقدام به صادرات کرد زیرا بهترین راهکار برای فروش بیشتر، به دست آوردن بازارهای خارجی است.

کد خبر 365750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.