مرگ آهوها در استخر/ منشا بوی تهران پیدا نشد

توجه نکردن به گونه نادر آهو انقراض آن را در پی دارد بر اساس گزارشات بدست آمده تلفات جاده ای و سقوط در استخرهای بدون حصار مهمترین عوامل مرگ اهو در مهریز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  نیره پور ملائی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اظهار کرد:  ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کالمند جان این گونه را تهدید کرده است

وی  با اشاره به این که سقوط در استخرهای بدون حصار از دیگر عوامل تلف شدن این گونه جانوری در استان است، گفت: در مواردی ماموران اجرایی متوجه تلف شدن آهو داخل استخر مزارع شدند..

این مسئول  با بیان این که اخیرا مامورین پاسگاه محیط بانی مهدی آباد در منطقه حفاظت شده آثار خون، موی آهو و یک تکه آرم پراید مشاهده کردند، خاطرنشان کرد: تحقیقات جهت شناسایی وسیله نقلیه با هماهنگی نیروی انتظامی در حال انجام است.

شمع‌ها یکی از عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای هستند

رییس محیط زیست شهر تهران با اشاره به آسیب‌های جبران ناپذیر مواد حاصل از سوزاندن شمع در طبیعت، اظهار کرد: رهاسازی موادی از جنس نایلون، پلاستیک و پلیمر در طبیعت موجب نابودی بافت و ترکیب خاک و آلودگی آب شده و همچنین زندگی زیستمندان آن منطقه را به خطر می‌اندازد.

محمدحسین بازگیر گفت: ترکیبات پلیمری زمانی که احتراق کاملی نداشته باشند، گازها و ترکیبات پایداری تولید می‌کنند که سال‌های سال در طبیعت باقی می‌مانند و حتی می‌توانند به لایه ازون نیز آسیب برسانند.

وی اضافه کرد: شمع‌ها به دلیل داشتن برخی ترکیبات خاص می‌توانند یکی از عوامل ایجاد گازهای گلخانه‌ای باشند

بازگیر با بیان اینکه ترکیبات شمع اگر وارد خاک شوند، هزاران سال در آن باقی می‌مانند و تجزیه ناپذیر هستند ، ادامه داد:  برای ساخت شمع از ترکیباتی مثل سرب استفاده می شود که ترکیب ان با اکسیژن در زمان سختن برای سلامتی انسان مضر است .

عاصی شدن یوزپلنگ‌ها از سگ‌های خراسان‌شمالی

علی اصغر، مطهری مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه  پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی در ایران است،  گفت:  حضور سگ های گله در این منطقه تهدیدی مهم برای این گونه در آستانه انقراض به شمار می رود. استرسی که سگ های گله بر روی یوزپلنگ وارد می کند بر روی باروری آن ها تاثیرگذار خواهد بود. .

وی تصریح کرد: کاهش جمعیت دام در منطقه میاندشت، سبب بهبود وضعیت مراتع و کمک به افزایش جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوز می‌شود. برای حل این مشکل تاکنون یک هزار و ۵۰۰ حقوق عرفی دامداران خریداری شده است که در این مکان ها دیگر دام ها حق ورود و چرا ندارند. خرید حقوق عرفی یکی از اقدامات بسیار موثر در زمینه حفاظت از این گونه در حال انقراض در منطقه میاندشت جاجرم است

گِل افشان تنگ کنارک فعال شد

پس از چند سال خاموشی، گِل افشان روستای تنگ سیستان و بلوچستان مجددا فعال و خروج گاز و پرتاب گِل از دهانه آن مشاهده شد.

گِل افشان تنگ در ۹۵ کیلومتری غرب بندر کنارک در دشت کهیر روستای تنگ واقع شده و به عنوان اثر طبیعی ملی جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده است.

گِل افشان تنگ بر روی سه تپه واقع شده که شبیه به آتشفشان بوده و گاز و گِل و لای از دهانه آن خارج و به بیرون پرتاب می شود.

گِل افشان (Mud volcano) پدیده طبیعی زمین شناسی است که در آن گاز و گل و لای به شکل آتشفشان از زمین خارج می شود.

تولید سیمان از لجن‌های نفتی پالایشگاه اصفهان کلید خورد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از رونمایی طرح استفاده از لجن‌های نفتی برای تولید سیمان برای نخستین بار در کشور خبر داد.

سید رحمان دانیالی با اشاره به اینکه خاک‌های آلوده و ضایعات نفتی برجامانده از حدود ۴۰ سال پیش در اطراف پالایشگاه معضلی لاینحل قلمداد می‌شد، اظهار کرد: یک طرح پژوهشی دوساله از سوی اساتید دانشگاه پیام نور اصفهان برای بازیابی ضایغات نفتی ارائه شد، پس از دوسال تحقیقات، اجرای این طرح به صورت پایلوت اثربخش بود.

وی ادامه داد: در نتیجه این طرح پژوهشی از ضایعات نفتی به عنوان خوراک اولیه تولید سیمان استفاده می شود که در صرفه جویی انرژی اثرگذار است و همچنین  اطراف پالایشگاه با اجرای این طرح تقریبا پاکسازی شده است.

درگیری محیط بانان فیروزکوه با شکارچیان غیرمجاز/۴ شکارچی گریختند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه از درگیری محیط بانان فیروزکوه با شکارچیان غیرمجاز خبر داد و گفت: یک شکارچی دستگیر شده و ۴ نفر دیگر گریختند

فرشاد فیروزنیا افزود: پنج شنبه شب محیط بانان فیروزکوه در حین گشت زنی در ارتفاعات «شادمهن» با یک گروه شکارچی غیرمجاز مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شکارچیان دستگیر و ۴ نفر متواری شده اند اضافه کرد:از این شکارچیان غیرمجاز لاشه ۲ راس میش، یک راس قوچ وحشی، یک قبضه اسلحه غیرمجاز، تیر فشنگ ساچمه زنی و ۲ تیر چارپاره و دوربین شکاری کشف و ضبط شد

تالاب کجی به  کانون گرد و غبار تبدیل می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ‌تالاب کجی نمکزار نهبندان در فصل پاییز امسال حدود ۵۰ درصد آبگیری شد اما با توجه به برداشت آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی‌ها در زمستان میزان آبگیری تالاب به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

اکبری با بیان اینکه از ظرفیت‌های تنوع زیستی و تالاب‌ها در کشور به درستی استفاده نشده است، افزود: یکی از کانون‌های فرسایش بادی در استان،  تالاب کجی نمکزار نهبندان است و در صورت عدم توجه به این تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در این تالاب وجود دارد،  گفت: تالاب‌ها در خط مقدم آسیب‌ها هستند، بنابراین هنرمندان می‌توانند با خلق اثر و انتشار پیام به این مهم بپردازند و به حفظ ‌یا پیشگیری از نابودی تالاب‌ها کمک کنند.

تردد ۱۱ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور

 رییس اداره حقوقی پلیس راه گفت : یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد. بنابراین روی هم رفته ۱۱ میلیون وسیله نقلیه ثبت شده در کشور در حال تردد است و جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر با این تعداد وسیله نقلیه فرسوده درگیر هستند.

ترحمی با بیان اینکه ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد، گفت: میزان تردد این تاکسی‌ها هشت برابر خودروهای عادی است. متاسفانه موضوع وسایل نقلیه فرسوده تا کنون مسکوت مانده است و انتظار داریم که در جلسات آینده کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این موضوع در اولویت قرار گیرد.

احتمال هدایت آب تالاب هورالعظیم به سمت بخش عراقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود آب حاصل از بارندگی‌ها به تالاب هورالعظیم، از احتمال گشودن دریچه‌های مرزی تالاب جهت هدایت آب به سمت بخش عراقی خبر داد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده  اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌ها از اواخر مهرماه تاکنون، به جز دو روز گذشته که گرد و غبار خارجی خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، تقریبا هیچ مشکلی از بابت گرد و غبار نداشته‌ایم و هوای اکثر روزها سالم یا پاک بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در دو سال اخیر روند تعداد روزهای خاکی نزولی بوده است و تعداد روزهای سالم روند افزایشی داشته است. امسال به علت بارندگی کانون‌های داخلی ریزگرد مهار شده است و تالاب‌ها پرآب هستند  که این امر موجب شرایط مطلوب‌تر شده است.

وی در خصوص حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: امسال میزان ورودی به تالاب‌ها به حدی رسیده است که در چند روز گذشته با تشکیل جلسات مدیریت بحران بررسی شد که در صورت ادامه این روند، دریچه‌های بین ایران و عراق در تالاب هورالعظیم باز شود و بخشی از آب را به سمت عراق هدایت کنیم زیرا تالاب دیگر ظرفیت پذیرش آب بیشتر را ندارد.

حفظ محیط زیست و کاهش بیماری با حذف رسید کاغذی خرید

یک قانونگذار در مجلس کالیفرنیا لایحه حذف رسید کاغذی خرید را ارائه کرد و با تصویب این لایحه، خرده‌فروشان مجبور به پرداخت قبض دیجیتال به جای قبض کاغذی هستند.

هر سال ۱۰ میلیون درخت در ایالات متحده برای تهیه رسیدهای کاغذی از بین می‌رود و برای تهیه این مواد حدود۲۱ میلیارد گالن آب لازم است البته این مواد حدود یک تن زباله نیز تولید می‌کنند.

با حذف رسیدهای کاغذی میزان زیادی از دی‌اکسیدکربن (CO۲) در جو کاهش می‌یابد که این میزان  معادل حذف یک میلیون اتومبیل در جاده است

لمس این مواد شیمیایی از طریق دست‌ها حتی به مدت چند ثانیه این مواد شیمیایی وارد بدن می‌شوند و تاثیرات این مواد بر بدن،  ایجاد مشکلات مربوط به رشد و اعصاب است.

تصویب این لایحه از قطع میلیون‌ها درخت و آلودگی ناشی از این رسیدها پیشگیری خواهد کرد

منشا بوی نامطبوع تهران پیدا نشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که بوی نامطبوع متصاعد شده در تهران مرتبط با پسامدهای آراد کوه، فاضلاب و گاز نبود، گفت: در نهایت نتوانستیم برای این بو منبع مشخصی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری شرکت آب وفاضلاب نیز سیستم فاضلاب شهر تهران چک شد وبه این نتیجه رسیدیم که مشکل از سیستم فاضلاب نیست. شرگت گاز و آتش نشانی نیز بعد از بررسی  خود اعلام کردند در آن بازه زمانی آتش‌سوزی یا اتفاق خاصی دیگری در سطح شهر تهران اتفاق نیفتاده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این که براساس اعلام اورژانس نیز در آن بازه زمانی کسی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از این بو به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده بود ، تصریح کرد: درهمان روز کمیته بحران تشکیل جلسه داد و به این  نتیجه رسیدیم این بو فقط در بخش‌هایی از تهران استمشام شده و در شهرستانهای دیگر این  اتفاق نیفتاده است. طی روزهای بعد نیز فاضلاب ساختمان پلاسکو و پسماندهای آراد کوه را نیز بررسی کردیم و دوباره این نتیجه رسیدم که آن‌ها نیز مشکلی نداشتند.

دغدغه ما مسائل پالایشگاه‌های گاز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه یکی از منابع عمده الایندگی ناشی از فعالیت صنایع است، گفت : یکی از مشکلات این است که صنایع ما نظارت کاملی بر خروجی فعالیت صنعت خود ندارند. برخی از صنایع بدون بررسی مسائل زیست‌محیطی اجرا شده است.

فرهاد قلی‌نژاد افزود:  بیشترین دغدغه ما در این حوزه مسائل پالایشکاه‌های گاز است و در مورد پتروشیمی‌ها نگرانی کمتری داریم و در پارس جنوبی مسائل جدی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. .

وی از ترکیبات سولفور به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا در منطقه پارس جنوبی نام برد و گفت: یکی از مشکلات ما در این منطقه کمبود اطلاعات پایشی است که تلاش داریم اولین مرکز پایش زیست‌محیطی مدرن کشور در عسلویه افتتاح شود..

کد خبر 365466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.