طباطبایی: تحول در هندسه نظام جهانی؛ مهمترین دستاورد انقلاب

یک فعال سیاسی و مدرس حوزه و دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی با ایستادگی در مقابل تمامی زیاده خواهی‌های غرب نشان داد که حتی می توان با ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌ها و تسلیم حرف زور دیگران نشدن نیز پیشرفت کرد و به همین دلیل انقلاب اسلامی در بی اعتبارسازی پایه‌های هندسه کنونی نظام جهانی موفق بوده است.

سید صابر طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تحول در هندسه قدرت نظام جهانی را مهم ترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی اش دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی و در جهت آن جمهوری اسلامی ایران دو پایه اساسی هندسه حاکم بر نظام جهانی یعنی پایه فکری و پایه عملی را دگرگون کرد و این تاثیرات بسیار مشخص است.

وی افزود: پایه اخلاقی و فکری که انقلاب اسلامی آن را متحول کرد، عبارت بود از ادعای برتری فکری و ارزشی غرب و پایه عملی که توسط انقلاب اسلامی دگرگون شد نیز مسئله تاثیر توانایی های سیاسی و نظامی قدرت های استکباری در متقاعد کردن ملل مختلف برای همراهیشان بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: امروزه هر دوی این پایه ها دچار چالش شده اند و انقلاب اسلامی در ایجاد چالش برای این پایه های نظم جهانی بسیار تأثیر گذار بوده است و در حقیقت آنگاه که انقلاب اسلامی در چارچوبی غیر از چارچوب های فکری و ارزشی غرب شکل گرفت و پیروز شد، در برتری ارزشی غرب تردید ایجاد کرد و آن را زیر سؤال برد.

طباطبایی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی با ایستادگی در مقابل تمامی زیاده خواهی‌های غرب نشان داد که حتی می توان با ایستادگی در مقابل زیاده خواهی‌ها و تسلیم حرف زور دیگران نشدن نیز پیشرفت کرد و به همین دلیل انقلاب اسلامی در بی اعتبارسازی پایه‌های هندسه کنونی نظام جهانی موفق بوده است.

وی با اشاره به شکل گیری پایه های انقلاب اسلامی در عصر پست مدرن، تصریح کرد: آن زمان که انقلاب اسلامی در عصر پست مدرن، که عصر مرگ فراروایت ها محسوب می شود، توانست بر مبنای اسلام سیاسی، که از دیدگاه غربی ها یک رویکرد سنتی محسوب می شود، تحول سیاسی اجتماعی ایجاد کند و حتی الهام بخش سایر ملت ها شود، بیشترین ضربه به پایه‌های فکری نظام موجود جهانی وارد آورد و همین بزرگترین دستاورد سیاسی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

بی‌اعتبارسازی نظام دو قطبی حاکم دستاورد های مهم انقلاب

این فعال سیاسی ادامه داد:  وقتی که نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و ساختارهای سیاسی اجتماعی بر مبنای ایده های اصلی و اساسی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد، این نظام با ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های ابرقدرت ها و زیر بار حرف زور آنها نرفتن، نشان داد که پایه ی دوم این نظم جهانی نیز از اعتبار چندانی برخوردار نیست.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود، بی‌اعتبارسازی نظام دو قطبی حاکم بر نظام بین الملل را یکی دیگر از دستاورد های مهم سیاسی انقلاب اسلامی دانست و افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ تحولی در دنیا رخ نمی داد مگر اینکه وابسته به یکی از دو ابرقدرت آمریکا و شوروی می بود.

وی ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی، بدون وابستگی به هیچیک از این دو ابر قدرت، نه تنها این قاعده متعارف در آن زمان را زیر سؤال برد، بلکه با آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله و حمایت هر دو ابر قدرت از عراق متجاوز، نشان داد که تضاد حاکم بر روابط دو ابرقدرت صوری بوده و از ریشه های عمیق برخوردار نیست.

این فعال سیاسی یادآورشد: انقلاب اسلامی به رغم شکست ابرقدرت ها، آنها را تحقیر نیز کرد؛ کارتر، رییس جمهوری وقت آمریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا گفت که ایران ما را تحقیر کرد و امام(ره) در جواب کارتر گفتند: این اول راه است و ایران تا آخر شما را تحقیر می کند.

کد خبر 365460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.