قصد نداریم در همت آباد زمین بخریم و بسازیم/ بازآفرینی همت آباد تا ۴ سال آینده

"همت آباد" محله‌ای ناهمگون است که در میان محله های برخوردار منطقه شش شهرداری اصفهان رشد کرده است.

به گزارش ایمنا، محله "همت آباد"  ، مفت آباد قدیم است که در گذشته به دلیل اسکان غیررسمی  در کنار محلات برخوردار شهر شکل گرفته و امروز فرسودگی آن چنان است که همه مدیران شهری و دولتی را برآن داشته تا مرهمی بر زخم کهنه بافت همت آباد گذارند.

سال گذشته بود که کلنگ نوسازی و بازآفرینی بافت همت آباد با حضور مدیران شهری و استانی در قالب یک طرح ملی بر زمین زده شد؛ برای آگاهی بیشتر از روند پیشرفت این طرح، همچنین پیشرفت پروژه سالن اجلاس و دیگر طرح‌های منطقه گفت و گویی را با «محمدرضا برکت» مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

برای معضلات اجتماعی که در محله همت آباد وجود دارد، چه برنامه‌ای دارند؟

یکی از مباحث مهم منطقه شش، احیاء بافت فرسوده و بازآفرینی شهری است؛ حدود دو درصد از مجموع کل بافت فرسوده اصفهان در منطقه شش شهرداری اصفهان قرار دارد که ۶۵ درصد از این بافت فرسوده در محله همت آباد واقع شده است.

اجرای فاز اول طرح بازآفرینی محله همت آباد جهت اصلاح ۱۳ درصد از بافت فرسوده منطقه شروع شده است، طی هفته گذشته با معاون وزیر راه و شهرسازی در محل اداره کل راه و شهرسازی جلسه‌ای برگزار شد و به توافقات خوبی دست یافتیم، به طوری که قرار شد یک کار مشارکتی مابین شهرداری و راه و شهرسازی انجام شود. برای ایجاد فضای سبز در همت آباد برای سال آینده، یکی از پهنه‌های فضای سبز که بالغ بر هشت میلیارد تومان هزینه تملک آن بود، در بودجه سال ۹۸ قرار گرفت. اجرای نخست طرح بازآفرینی محله همت آباد کلید خورده، البته ما در اینجا قصد نداریم زمینی را تملک کنیم و خودمان بسازیم.

یکی از محسنات طرح باز آفرینی این است که خود اهالی مشارکت دارند، اگر کسی ۱۰۰ مترمربع زمین دارد، این زمین را به صورت مشارکتی در اختیار مجموعه‌ای که قرار است بلندمرتبه سازی کند، قرار می‌دهد و به ازای هر یک متر ۵۰ یا ۶۰ سانت آپارتمان تحویل می‌گیرد؛ به عنوان مثال برای مالک یک زمین ۱۵۰ متری واقع شده در بافت فرسوده، یک آپارتمان ۷۰، ۸۰ متری به صورت تازه ساخت تحویل می‌دهند.

با همکاری مردم تا سه الی چهار سال آینده محله همت آباد یکی از محلههای نوسازی شده و بازآفرینی شده خواهد شد. قطعاً معضلات اجتماعی نیز زمانی کاهش پیدا می‌کند که این ریزدانگی و بافت فرسوده‌ای که در این محل وجود دارد، نوسازی شود و امکانات و خدمات شایسته در آن ارائه شود. جزء سیاست‌های اول شهرداری اصفهان و شهرداری منطقه شش اصلاح بافت فرسوده همت آباد است. البته در مجموعه تخت فولاد نیز که یک مجموعه گران بها و افتخار دنیا و مسلمان است، پروژه های بسیار خوبی تعریف شده است.

محله احمدیه نیز جزء بافت هایی هست که در بودجه امسال ردیف کمی داشت، اما در اصلاح بودجه رقمی برای سال آینده اضافه کردیم، در واقع حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه آزادسازی برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

استفاده از بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده چقدر تاثیرگذار بوده است؟

این بسته‌ها برای احیاء بافت‌های فرسوده بسیار خوب بوده است، با این روند اگر پیش برویم و با مبالغی که دولت برای این مهم در نظر گرفته ، فکر می‌کنم طی سه چهار سال آینده بافت فرسوده همت آباد را بتوانیم به صورت کلی و یک بازآفرینی شهری در بیاوریم.

امسال چه طرح‌ها و پروژه‌هایی در این منطقه اجرا شد؟

در حال حاضر همه در جریان رکود اقتصادی موجود قرار گرفته‌اند، ولی با همت و تلاش کارکنان در منطقه شش همچنین همراهی و همکاری شهروندان  عملیات اجرایی۹۰ درصد پروژه‌های این منطقه آغاز شده است. تعدادی از پروژه‌ها را حدود یک ماه قبل افتتاح و در اختیار شهروندان منطقه قرار دادیم؛ از جمله این پروژه‌ها پارک شهید روح‌الامین به وسعت بیش از ۷۰ هزار مترمربع در شهرک شهید کشوری بود؛ از شاخصه‌های مهم پارک روح الامین احداث حدود دو کیلومتر پیست دوچرخه سواری و برخی دیگر از امکانات است تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

 شهرک شهید کشوری جزء شهرک‌های منطقه با سرانه های جمعیتی بسیار زیاد است، اما متأسفانه سرانه های خدماتی آن کم بود، از این رو با رویکرد جدیدی که در پیش گرفتیم به دنبال افزایش سرانه فضای سبز و سایر سرانه‌ها در این شهرک هستیم.

پروژه دوربرگردان پل شهید بالایی از دیگر پروژه‌های افتتاح شده این منطقه است؛ به همراه چند پروژه کوچک که مجموع تمام پروژه‌ها با صرف اعتباری افزون بر ۲۸ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.

آیا تا اواخر امسال پروژه‌ای برای افتتاح دارید؟

بله، یکی از پروژه‌های فرامنطقه‌ای و شاخص شهر اصفهان که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از سال ۹۵ کلنگ آن به زمین زده شده و در طی هشت ماه گذشته سرعت بیشتری گرفته، پروژه «پردیس هنر» در حاشیه زاینده رود محل قبلی شهربازی است که یک پروژه منحصر به فرد در شهر اصفهان به شمار می‌رود. تاکنون بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای این پروژه که حدود ۷۰ هزار مترمربع وسعت دارد، هزینه شده است.

در پروژه پردیس هنر ویژگی‌های خاصی وجود دارد، یکی از شاخص های خیلی خوبی آن احداث یک سالن آمفی تئاتر روباز با گنجایش حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر جمعیت است که می‌توان از آن برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی، جشن‌ها و ... استفاده کرد. امیدواریم طی یک ماه آینده برای افتتاح این پروژه بسیار شاخص شهر اصفهان در خدمت مسئولان کشوری، استانی و مردم شهید پرور شهرمان باشیم.

قطعاً در دهه اول اسفند ماه سال جاری این پروژه را افتتاح خواهیم کرد چرا که قصد داریم سلسله برنامه‌هایی را در اسفندماه برای پیشواز نوروز و برخی برنامه‌ها را در ایام نوروز در محل آمفی تئاتر روباز برای مردم برگزار کنیم؛ در خصوص عناوین برنامه‌هایی که برای استقبال از نوروز است، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد تا شهروندان بتوانند در اسفند ماه و نوروز ۹۸ از آنها استفاده کنند.

یکی از پروژه‌های مهم این منطقه سالن اجلاس است، در حال حاضر پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

یکی از پروژه‌های شاخص ملی که افتتاح آن جزء افتخارات نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، پروژه اجلاس و یا سالن همایش‌های حضرت امام خامنه‌ای است؛ اجرای این پروژه تا حدودی زمان‌بر شد، زیرا از ابتدا قرار بود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط دولت برای این پروژه پرداخت شود، در حالی که دولت تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان از تعهدات خود را پرداخت کرده است. بخش دیگری از مشکلات مربوط به نوسانات دلار و ارز بوده که باعث شده سالن اجلاس به حالت نیمه تعطیل تبدیل شود؛ در این راستا در مدیریت جدید با دستور ویژه شهردار اصفهان و البته حمایت‌های اعضاء شورای اسلامی شهر پیگیری لازم برای اتمام این پروژه نیمه تمام از سر گرفته شد.

تاکنون ۹۰ درصد بدهی‌های قبلی پروژه اجلاس به پیمانکاران پرداخت شده است و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان نیز در بودجه امسال اصلاح بودجه لحاظ کردیم تا بتوانیم برخی از کارهای اجلاس را پیش ببریم؛ از همه مهمتر اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای سال ۹۸ از محل بودجه شهرداری منطقه شش برای این پروژه برآورد شده که اگر مشکلی پیش نیاید، قول می‌دهیم تا پایان سال آینده این پروژه را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

چشم‌انداز این پروژه برای سال آینده چگونه است؟ آیا به صورت فاز بندی اقدام می‌شود؟

تقریباً تمام پروژه‌های سالن اجلاس را به صورت توأم پیش می‌بریم، فقط موضوع تجاری‌ها و هتل آن که برای تسریع در روند احداث ، برنامه ریزی شده تا در اختیار سرمایه گذار و بخش خصوصی قرار گیرد؛ در حال حاضر در حدود بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر روزانه طی دو شیفت کاری در محل پروژه مشغول کار هستند و با جدیت پروژه را پیش می‌برند.

روند پیشرفت احداث پروژه سالن گلستان شهدا به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص منطقه شش چگونه بوده است؟

یکی از پروژه‌هایی که قرار بود بودجه آن به صورت مشارکتی توسط شهرداری اصفهان، بنیاد شهید و استانداری تأمین شود، پروژه سالن گلستان شهدا است؛ بنیاد شهید بخشی از سهم خود را پرداخت کرده است، شهرداری بیش از سهم خود پرداخت کرده، اما هنوز استانداری مبلغی بابت این پروژه پرداخت نکرده است، اما به دلیل حساسیتی که این پروژه دارد و با توجه به اینکه احداث این پروژه کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای خانواده شهدا انجام دهیم، شهردار اصفهان دستور ویژه دادند اجرای سالن همچنان در دستور کار شهرداری باقی بماند.

تاکنون بابت اجرای این پروژه شش میلیارد تومان و بابت آزاد سازی و تملک آن نیز حدود ۸.۵ میلیارد تومان هزینه شده است و حدود ۱۲میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز برای تملک، اعتبار نیاز دارد.

سرعت تملک مغازه‌هایی که در جلوی سالن گلستان شهدا قرار دارد، مطلوب بوده و تاکنون یکی از آنها آزادسازی شده و توافقات سه پلاک باقی مانده نیز انجام شده است که امیدواریم تا پایان امسال مابقی تملک نیز انجام شود. علیرغم اینکه بودجه نازک‌کاری پروژه سالن گلستان شهدا تأمین نشده بود، اما به دستور شهردار اصفهان در اصلاح بودجه رقم ریالی ردیف جدید آن لحاظ شد و در حال حاضر حوزه معاونت عمران برای گرفتن پیمانکار برای مراحل نازک کاری اقدام کرده است؛ امیدواریم این پروژه را نیز در نیمه نخست سال ۹۸ تقدیم مردم شهر شهید پرور اصفهان کنیم.

پروژه‌های تخت فولاد کدامند؟

پروژه‌هایی که ما امسال برای تخت فولاد داریم، ساماندهی و تکمیل مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد، ساماندهی تکیه سید العراقین، محدوده باغ طوبی،  تکیه و آب انبار کازرونی و تکیه خاتون آبادی، خیابان باغ طوبی، تکیه میرفندرسکی و ... شروع شده و البته تعدادی از آنها نیز رو به اتمام است و امیدواریم این پروژه‌ها را نیز تا پایان امسال ظرف ۵۰ روز باقی مانده تکمیل کنیم؛ پروژه‌هایی هم در امتداد این موارد برای سال ۹۸ در مجموعه تخت فولاد مد نظر داریم.

ما به سمتی می‌رویم که گردشگران بتوانند در آنجا استفاده خوبی از این مجموعه فرهنگی مذهبی داشته باشند. البته در حال حاضر نیز هر هفته مراسم‌ مختلف فرهنگی و مذهبی در مجموعه تخت فولاد برگزار می‌شود.

اصلی‌ترین طرح های پیش رو برای سال آینده چیست؟

چند اتفاق خوب در بودجه ۹۸ افتاده است. یکی اینکه بودجه ۲۳۳ میلیاردی سال‌جاری در سال ۹۸ به ۴۳۶ میلیارد افزایش یافته یعنی در حدود ۸۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش نشان دهنده این است که ما در سال آینده کارهای عمرانی بیشتری را می‌توانیم انجام دهیم. با این افزایش بودجه سرانه سهم عمرانی هر نفر شهروند ساکن در این منطقه تقریباً دو برابر شده است.

حدود ۲۵۰ پروژه برای سال ۹۸ در منطقه شش شهرداری اصفهان تعریف کرده‌ایم که این پروژه‌ها منطقه را متحول خواهد کرد. از محسناتی که بودجه ۹۸ دارد این است که بخش جاری حدود هشت درصد از بودجه را در برگرفته است یعنی بین ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان منطقه شش، کمترین میزان بودجه جاری را دارد، سعی کردیم پروژه‌هایی تعریف کنیم که عملیاتی باشند و درگیری‌های مربوط به آزادسازی و مباحث دیگر را نداشته باشند.

از پروژه های شاخص سال آینده که می‌توان به آن اشاره کرد تکمیل سالن اجلاس است که ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای آن اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

ادامه فاز دوم پارک شهید روح الامین در شهرک شهید کشوری را در دستور کار داریم، همچنین در سال آینده با توجه به اینکه معابر منطقه شش علی رغم اینکه به عنوان یک منطقه برخوردار و بالاشهر از آن نام برده می شود، متأسفانه معابر خوبی ندارد و معابر آن شاید از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین معابر در سطح ۱۵ منطقه است، بنابراین حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای آسفالت گذاشته‌ایم که از همین الان، اقدامات مقدماتی آن انجام می‌شود تا بتوانیم از سال آینده با آغاز فصل گرما اقدامات لازم را انجام بدهیم. پروژه های بسیار خوب و بزرگی که امیدواریم عملیاتی شود و بتوانیم در سال ۹۸ تحول بسیار بزرگی را در منطقه شش برای شهروندان رقم بزنیم.

به مردم منطقه شش نوید می‌دهم که تحولات خوبی در این منطقه رقم می‌خورد، از سرمایه گذاران نیز دعوت می‌کنم تا به صورت بُرد- بُرد اقدامات مشترکی انجام دهیم، زیرا پتانسیل‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه وجود دارد.

کد خبر 365405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.