مسئولان برای محله اندوان و جاده مرگ چه کردند؟

تا شهریورماه امسال نام "اندوان" و "جاده خاتون آبادی" برای مسئولان غریبه بود و صدای اهالی این منطقه به گوش هیچ کسی نمی‌رسید، اما با رسانه‌ای شدن مشکل؛ "اندوان" هر چند دیر اما سرانجام دیده شد؛ اما سوال اینجاست که بعد از حدود پنج ماه مسئولان برای اندوان چه کردند؟

به گزارش ایمنا، نیمه شهریورماه سال‌جاری با رسانه‌ای شدن مشکلات جاده خاتون آبادی و محله اندوان جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر، نماینده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون عمران شهری شهردار، مدیرعامل سازمان طراحی شهرداری و مدیر مهندسی ترافیک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار و مقرر شد ظرف یک هفته نقشه اجرایی ورودی اندوان به صورت ویژه آماده شود و برای رفع مشکلات گجاده خاتون‌آبادی" طرحی آماده شود، اما بعد از گذشت چند ماه هنوز جاده خاتون آبادی، جان می‌گیرد...

«تا حالا چندین بار با دوربین از صدا و سیما، روزنامه‌ها و جاهای مختلف به اینجا آمدند، از ما درباره وضعیت جاده سؤال کردند و رفتند، اما آب از آب تکان نخورد، هر روز بچه‌های ما با ترس و دلهره به مدرسه می‌روند، با اضطراب به خانه بر میگردند، تا حالا تصادفات زیادی در این جاده به خاطر باریکی جاده و نبود روشنایی اتفاق افتاده و تعداد زیادی کشته شدند، اما مسئولان خم به ابرو نیاوردند، اگر دغدغه داشتند تا حالا حداقل یک قدم برای ما برمی داشتند؛ اطراف این جاده باریک خرابه است، چاله چوله‌ زیاد دارد، خسته شدیم از بس که گفتیم و شنیده نشدیم... تو را به خدا به داد بچه‌های ما برسید!!»؛ اینها تنها بخشی از صحبت های اهالی محله اندوان است که هر روز با نگرانی فرزندان خود را راهی مدرسه می‌کنند.

برای خدمت‌رسانی دریغ نمی‌کنیم

«مسعود قاسمی» مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: پیرو برگزاری جلسات مختلف، طرح هندسی آماده شد و در ۲۱ مهرماه سال‌جاری آن را به اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ارائه کردیم، اما هنوز جوابی از مسئولان این دستگاه‌ها دریافت نکرده‌ایم.

وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه اندوان جزء محله‌های منفصل به منطقه ۱۵ بوده و راه‌های مواصلاتی آن در حریم قرار گرفته است، قاعدتا هر مدل فعالیتی باید تحت نظر اداره کل راه و شهرسازی انجام شود، اما با توجه به اینکه وظیفه شهرداری خدمت‌رسانی به شهروندان است، هر کاری در این رابطه بتوانیم با هماهنگی راه و شهرسازی انجام خواهیم داد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه بر اساس صورتجلسه، جدول گذاری جاده خاتون آبادی با منطقه ۱۵ است که پس از تعریض و آسفالت جاده به سرعت انجام خواهیم داد، خاطرنشان می‌کند: ما به مردم حق می‌دهیم که ناراضی باشند، اما به محض تایید مصوبات، عملیات اجرایی را در اسرع وقت انجام خواهیم داد، البته هم اکنون در داخل محله اندوان نیز در صدد تملک زمین و احداث پارک محلی هستیم.

نهایی‌شدن طرح جاده خاتون‌آبادی در هفته جاری

«مهدی فقهی» رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در این باره اظهار می‌کند: طرح ارائه شده، مشکلاتی داشت که قرار بود اصلاح و دوباره ارسال شود؛ در این طرح علی‌رغم محدودیت‌های جاده، برخی از مشکلات ترافیکی جاده در نظر گرفته نشده بود.

وی با بیان اینکه در جاده خاتون‌آبادی تداخل شهری و ارتباط عابران زیاد است و از این رو باید اصلاحاتی انجام شود که امیدواریم تا پایان هفته‌جاری طرح آن نهایی شود، اظهار می‌کند: طرح نهایی باید در کمیته ایمنی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان تصویب شود، البته در حال حاضر اقدامات کارشناسی آن انجام شده و در صورت تصویب، اجرایی خواهد شد.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه می‌دهد: برای اجرای طرح ساماندهی جاده خاتون آبادی قرادادی با پیمانکار منعقد شده تا بلافاصله پس از تصویب، بر اساس ابلاغ و تعهدی که داریم، آسفالت جاده را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این طرح چه زمانی اجرایی می‌شود؟ می‌گوید: قول می دهیم در صورتی که شهرداری با توجه به مصوبات قبلی مسیر را آماده کند، تا ۱۰ روز بعد اکیپ آسفالت را اعزام کنیم؛ البته با توجه به تردد زیاد خودروهای سبک و سنگین، بخشی از جاده خاتون‌آبادی حدفاصل میدان شش راه تا محله اندوان به طول یک و نیم کیلومتر باید تعریض و ادامه آن به سمت کارخانه قند طرح بهسازی انجام شود.

فقهی خاطرنشان می‌کند: تعریض جاده خاتون‌آبادی باید از دو طرف انجام و لاین های رفت و برگشت تعریف شود تا ایمن‌سازی جاده به خوبی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تردد کامیون‌ها با توجه به شرایط فعلی جاده خاتون آبادی باید در این محور ممنوع اعلام شود، می‌گوید: از سمت جاده فرودگاه مسیر جایگزین و میان‌بر برای تردد خوردوهای سنگین وجود دارد.

رییس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان اضافه می‌کند: پنجشنبه‌ها با توجه به زیارت اهل قبور و مراجعه شهروندان به آرامستان باغ رضوان، میزان ترددها افزایش پیدا می‌کند، از این رو اگر تردد کامیون‌ها ممنوع اعلام شود، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

اندوان از وضعیت کنونی خارج می‌شود

«سیداحمد حسینی‌نیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح تفصیلی، سرانه‌ها، گذربندی، کاربری‌ها و ارتفاع‌پذیری محله الحاق شده اندوان در کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده و نقشه‌های مربوطه توسط شهرداری به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال شده تا پس از مُهر دبیرخانه، جهت ابلاغ و اجرا به شهرداری ارسال شود.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص مشکلاتی که در ورودی محله اندوان وجود داشت، محله اندوان به صورت گسسته به شهرداری اصفهان الحاق شده و ساماندهی محورهای جاده آن در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان است؛ ولیکن با توجه به اینکه قصد ایمن‌سازی ورودی اندوان را داشتیم، در سازمان طراحی شهرداری طرح ایمن‌سازی آن را تهیه و به معاونت عمران و حمل نقل و ترافیک شهرداری ارائه کردیم تا پس از کنترل و تایید، در دستور کار منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار می‌کند: کلیات محور جاده خاتون‌آبادی از نظر تعریض، زیرساخت و آسفالت باید از سوی مسئولان اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان همچنین اداره کل راه و شهرسازی دنبال شود.

خاتون‌آبادی، جاده‌ای پُر حادثه

«سرهنگ رضا رضایی» رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه جاده خاتون‌آبادی یکی از محورهای پُر حادثه و پُر تصادف در حوزه جان باختگان درون و برون شهری است، ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های انجام شده در معاونت عمرانی استانداری و شورای ترافیک ، این موضوعات طی هفته‌جاری در جلسه شورای ترافیک طرح موضوع می‌شود تا با هم‌افزایی دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد آغاز اقدامات عملیاتی باشیم و دیگر شاهد حوادث ناگوار در این مسیر نباشیم.

وی تاکید می‌کند: با توجه به عرض کم جاده خاتون‌آبادی رانندگان هنگام تردد در این مسیر باید بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده، با سرعت مجاز حرکت کنند، به هیچ عنوان سبقت نداشته باشند و با رعایت فاصله طولی از وقوع حوادث ناگوار بپرهیزند.

رییس پلیس راهور استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که از منظر پلیس راهور نقایص جاده خاتون‌آبادی چیست و چه اصلاحاتی باید در این مسیر انجام شود؟ می‌گوید: با توجه به اینکه نوع دسترسی این محور و سطح ترافیکی آن با شرایط جاده همخوانی ندارد و ترددهای برون شهری و درون شهری توأم انجام می‌شود، قطعاً این محور پاسخگوی این حجم از ترافیک نخواهد بود، بارها در جلسات متعدد تاکید داشتیم که این مسیرحادثه‌خیز است و باید طرح‌های اصلاحی هر چه سریعتر عملیاتی شود تا مردم شاهد باشند که مسئولان در عمل دغدغه‌ رفع مشکلات شهر و شهروندان را دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تردد کامیون‌ها از جاده خاتون‌آبادی ممنوع نیست، می‌گوید: پس از اجرای رینگ چهارم قطعاً  ورود کامیون‌ها به این مسیر ممنوع می‌شود.

دریافت مصوبه شورای ترافیک نخستین گام برای تعریض

«آخوندی» مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان بر این باور است که اولین گام برای تعریض جاده خاتون‌آبادی دریافت مصوبه شورای ترافیک و تایید کارگروه امور زیربنایی استان است، پس از آن مراتب برای تصویب تبصره یک ماده یک قانون کاربری به اداره امور اراضی ارجاع می‌شود تا مراحل بعدی انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح میدان شش راه به عنوان حلقه ورود به جاده خاتون‌آبادی نیز مصوبه شورای ترافیکی را دارد، اظهارمی‌کند: این موضوع در کارگروه امور زیربنایی نیز مصوب شده و سپس در کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون کاربری، طرح مطرح و مورد موافقت قرار گرفت و مراتب برای طرح موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان به اداره کل راه و شهرسازی اعلام شد، البته مصوبه شورای برنامه‌ریزی را گرفته و آماده اجرا توسط شهرداری است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایمنا که چرا تاکنون تنها ۳۰ درصد آزادسازی میدان شش راه انجام شده است؟، می‌گوید: با توجه به دریافت مصوبه تبصره یک ماده یک قانون کاربری اراضی و شورای برنامه ریزی، از نظر ما طرح میدان شش راه یک طرح تمام شده است و شهرداری باید سرعت آزادسازی مسیر را  افزایش دهد.

رونوشت نامه‌ها را نداشتیم!

«علیرضا حسینی» بخشدار بخش مرکزی اصفهان در پاسخ به این سؤال که «به نظر می‌رسد خارج از محدوده قرار گرفتن جاده خاتون‌آبادی و مجاورت آن با اصفهان باعث شده مسئولان دستگاه‌های مختلف توپ اصلاح این جاده را به زمین همدیگر پاس دهند، در این بین چرا بخشداری برای رفع مشکلات مردم متولی نشده است؟»، تاکید می‌کند: باید از نامه‌هایی که برای وضعیت جاده خاتون‌آبادی به دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال می‌شد، یک رونوشت نیز برای بخشداری بخش مرکزی ارسال می شد تا جلسات هماهنگی را برگزار کنیم؛ با این وجود در هفته جاری جلساتی را با محوریت فرمانداری اصفهان برگزار می‌کنیم تا تصمیمات لازم گرفته شود.

بخشدار بخش مرکزی اصفهان ادامه می‌دهد: میدان شش راه و جاده خاتون‌آبادی در حوزه اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قرار گرفته، در واقع ساخت با اداره کل راه و شهرسازی و نگهداری با راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، البته باید هماهنگی بین این دستگاه‌ها برای تسریع در اجرای طرح‌ها انجام شود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 365094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • از اهالی اندوان IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    2 0
    حتی اگه به محله ما رسیدگی نشده آنقدر ناراحت نیستیم چون یه جاده ای داریم که هر روز به خاطرش تن زن و بچه هامون می لرزه
  • عمادی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    2 0
    سلام جاده جلوان هم با توجه به قول مسئولین هنوز دچار مشکلات است ماشین های سنگین از راه فرعی هنوز وارد این جاده می شوند حتی جداول که اداره راه گذاشته است با چرخ های خود شکسته اند تا بتوانند در جاده تردد نمایند .
  • یک همکار رسانه ای IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    0 0
    ممنون که پیگیری می کنید، رسالت خبری یعنی این
  • سرپرست یکی از روزنامه های استان هستم IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    0 0
    خواستم اعلام و تاکید کنم که خبرنگار شما راه درستی رو در پیش گرفته و آن راه رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است، مدیران خبرگزاری هم الحق و الانصاف خوب حمایت کردند. آنچه که باقیات و صالحات داره، باز کردن گره از کار مردم هست چرا که دعای خیر آنها همیشه بدرقه راهتان خواهد بود «خانم کشاورز عزیز و خبرگزاری ایمنا»در پناه حق باشید و سرافراز تر از قبل باشید