بانوان بسیاری پا به عرصه هنر میناکاری گذاشته‌اند

یک هنرمند میناکار گفت: هم اکنون بانوان بسیاری پا به عرصه میناکاری گذاشته‌اند به گونه‌ای که اکثر ظروف و نقوش میناکاری موجود در بازار حاصل کار دستان هنرمند زنان اصفهانی است .

نسیم سوفسطایی در حاشیه سومین نشست از اقتصاد فرهنگ که در حمام دردشت برگزار شد پس از رونمایی از بشقاب میناکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: این بشقاب دارای سطح ۲۵ سانتی‌متر و جنس آن مس است. نقش مرکزی آن ترنج کثیرالاضلاع است.
این هنرمند ادامه داد: درون تقسیمات، نقش های اسلیمی و ختایی، زیبایی کار را چندین برابر کرده است به همین جهت می‌توان هم برای تزیین و هم برای ظرف پذیرایی آن را به کار برد.
وی افزود: بشقاب مینا کاری هفت رنگ طی مراحل تولید همراه با دقت زیاد در کوره حرارت می‌بیند و از این جهت این کار دارای حساسیت زیادی است زیرا با حرارت بیش از حد لازم رنگ ها آب می‌شوند و تمام سطح بشقاب را می پوشانند و اگر حرارت کمتر از میزان لازم باشد رنگ ها خام می مانند. سوفسطایی تصریح کرد: درجه کیفیت و میزان قیمت بشقاب و همچنین زیبایی آن به عوامل مختلفی از جمله وزن مس به کار رفته در تولید بشقاب مینا کاری، نقش پذیری صحیح و کامل سطح بشقاب ، یکدستی و هماهنگی طرح و رعایت فاصله های بین نقوش با نسبت مساوی در سطح بشقاب مینا کاری و همچنین تعداد دفعات لعاب ظرف بستگی دارد.
این هنرمند اظهار کرد: بشقاب مینا کاری طی مراحلی ساخته می‌شود ، به این صورت که ابتدا ورقه مس به شکل بشقاب درآورده می‌شود، بعد از آن بشقاب توسط استادان، قلم زنی میشود تا شکل و طرح مورد نظر از لحاظ تقسیمات ، زوایا، فرورفتگی ها و برجستگی ها روی بشقاب ایجاد شود. سپس بشقاب تاب داده و دوغاب داده می‌شود تا از چربی ها پاک شود. در مرحله بعد روی سطح بشقاب را لعاب سفید می‌ریزند و آن را داخل کوره حرارت می‌دهند.

وی ادامه داد: لعاب سفید بر روی بشقاب مینا کاری، زیرکار بقیه رنگ های استفاده شده برای ایجاد نقش روی بشقاب است و همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ بشقاب و هوازدگی استفاده می شود. وقتی بشقاب از کوره خارج شد آماده نقش پذیری است. در این مرحله بشقاب سفید رنگ آماده است که هنرمند میناکار آن را مزین به نقش های زیبای اسلیمی یا ختایی کند.
 وی خاطر نشان کرد: طرحی را که هنرمند مینا کار آماده کرده معمولا از نقش های گل و مرغ، اسلیمی و ختایی ، صورت سازی و موارد مشابه است که بعد از انتقال بر روی کاغذ، طرح را سمباده یا سوزن کاری می‌کند. یعنی خط های روی طرح را با فاصله نزدیک با سوزن سوراخ می‌کند و بعد با خاکستر و یا دوده نقش را بر روی لعاب می اندازد.
وی تصریح کرد: بیشترین رنگ به کار رفته در بشقاب میناکاری موجود رنگ آبی است. رنگ سفید موجود در بشقاب که بین نقوش دیده می‌شود به دلیل خراشیدگی و تراش دادن رنگ آبی روی بشقاب با جسمی تیز و بیرون زدن لعاب سفید اولیه زیر طرح اصلی است. در انتهای کار بعد از اتمام طرح و نقش روی بشقاب، مجددا بشقاب مینا کاری را در کوره با حرارت مشخص و زمان معین قرار می‌دهند تا رنگ ها پخته شود و بشقاب مینا کاری کامل شود. بشقاب فوق را می‌توان علاوه بر تزیین و زیبایی دکور برای هدیه یا به عنوان ظرف گزخوری یا شیرینی خوری به کار برد.
وی در ادامه گفت: مینا کاری هنری است که طرح‌های متفاوتی که معمولاً با قلم سفید است بر روی ظروف مسی، نقره‌ای و طلایی نقش می‌شود. رنگ زمینهٔ زیر نقوش معمولاً به رنگ‌های آبی، سبز و گاهی قرمز است که اگر به چشم هنر به داخل ظروف نقش‌دار مینا بنگریم یادآور پهنای زیبا آبی آسمان باشد. شاید به همین خاطر است که اسم این هنر را مینا کاری نامیده‌اند.
سوفسطایی گفت: هم اکنون بانوان بسیاری پا به عرصه هنر میناکاری گذاشته‌اند به گونه‌ای که اکثر ظروف و نقوش میناکاری موجود در بازار حاصل کار دستان هنرمند زنان اصفهانی است .

کد خبر 364948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.