اولین تلسکوپ ایرانی مهمان شبکه بین المللی تلسکوپ های اروپایی

خبرگزاری ایمنا: اولین تلسکوپ ملی ایران که در آینده ای نزدیک در رصدخانه ملی واقع در قله گرگش کاشان نصب می شود، در شبکه بین المللی تلسکوپ های دو تا چهار متری اروپایی حضور یافت.

به گزارش ایمنا، مجری طرح رصدخانه ملی ایران شب گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اعلام این خبر گفت: این تلسکوپ اپتیکی توانایی دریافت با کیفیت ترین تصاویر را از اعماق آسمان ها دارد و پس از نصب آن در رصدخانه ملی تمامی افراد از سراسر دنیا می تواننداز آن استفاده نمایند.
دکتر رضا منصوری در خصوص ادامه فعالیت بر روی ساخت رصدخانه ملی و نصب اولین تلسکوپ ملی بر قله گرگش کاشان اظهار داشت: خوشبختانه مشکلی که تا چند ماه پیش در خصوص جاده منتهی به رصدخانه داشتیم با کمک پژوهشگاه و فرمانداری کل کاشان مرتفع شد و هفت کیلومتر جاده قابل دسترسی شده است که ماشین های حمل بار و جیپ ها می توانند به راحتی برای رسیدن به قله بالا بروند و تنها چهار کیلومتر دیگر تا محلی که سرویس های رصد در آنجا ساخته خواهد شد، باقی مانده است.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در مرداد ماه سال جاری جاده در شرایطی که ماشین ها بتوانند تا محل مربوطه بالا بروند آماده شود، گرچه با تاخیر همراه است اما در حال پیشرفت است.
دکتر منصوری با بیان این مطلب که بودجه مورد نیاز برای انجام فعالیت در خصوص ساخت رصدخانه ملی و نصب اولین تلسکوپ ملی بر قله گرگش کاشان با کاهش اندکی تصویب شده است و هنوز جزئیات آن برای مجریان طرح مشخص نیست، افزود: ما نگران هستیم زیرا بودجه مجلس ۱۰۰ درصد ارائه نمی شود و تنها ۶۰ درصد آن که یک چهارم نیاز طرح را در سال جاری برطرف می کند، در اختیار ما قرار خواهد گرفت، بنابراین امیدواریم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این کمبود بودجه را حداکثر تا دو ماه آینده تامین کند و ما نیز در جریان جزئیات تخصیص اعتبار قرار بگیریم.
وی با اشاره به اینکه نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از محل رصدخانه بازدید کرده اند و از جریان پیشرفت مراحل انجام کار مطلع هستند، بیان کرد: انجام این طرح برای همه مسوولین اهمیت ویژه ای دارد و به دنبال پیگیری آن هستند که امیدواریم قول آنها نیز برای کمک و مساعدت برای انجام این طرح محقق شود.
مجری طرح رصدخانه ملی ایران به وجود پیشرفته ترین مراکز نجومی کشور در هزار سال پیش اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور پس از گذشت سال های بسیار به تازگی وارد انجام چنین طرح هایی شده که با دقت در حال پیشرفت است.
وی با اعلام این نکته که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته انتظار داریم که طی چهار سال و نیم آینده اولین تلسکوپ ملی در بالای قله گرگش کاشان نصب شود و اولین نورگیری به وسیله آن اتفاق بیفتد.
منصوری تاکید کرد: این تلسکوپ با فناوری بسیار عالی کار خواهد کرد و دارای با کیفیت ترین تصاویر از اعماق آسمان ها خواهد بود.
وی با اعلام این نکته که این تلسکوپ اپتیکی قطعا متقاضیان بسیاری برای استفاده از سراسر جهان خواهد داشت، بیان داشت: در حال حاضر این تلسکوپ در شبکه بین المللی تلسکوپ های دو تا چهار متری اروپایی حضور یافته و از جایگاه خوبی برخوردار شده است.
مجری طرح رصدخانه ملی ایران با اشاره به این مطلب که در طراحی تلسکوپ ملی عرف ساخت تجهیزات پیچیده مرسوم در دنیا رعایت شده است، عنوان کرد: از متخصصان، تلسکوپ سازها و منجمان سرشناس بین المللی نیز دعوت می کنیم تا در نشست بررسی تلسکوپ که در نیمه دوم سال جاری برگزار خواهیم کرد شرکت و از رصدخانه بازدید کرده و در خصوص طراحی تلسکوپ نظر داده و فعالیت های انجام شده را نقد و بررسی کنند.








کد خبر 36487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.