"کایزن" روشی برای تفکر و نظم بخشیدن به همه چیز است

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه واسدای ژاپن گفت: "کایزن" روشی برای تفکر و نظم بخشیدن به همه چیز است، از روش کاری‌ِ خودتان گرفته تا روشی که تیم‌تان برای فعالیت به کار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا دکتر سیچی فوجیتا استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه واسدای ژاپن شامگاه سه‌شنبه در همایش مدیریت بهبود مستمر ، "کایزن" ؛ در اتاق بازرگانی اصفهان، اظهار کرد: "کایزن" بیشتر تفکری فلسفی است نه صرفا روشی برای بهبود بهره‌وری که معمولا برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی کارهای روزمره‌تان به‌کار می‌گیرید. برخلاف روش‌هایی که برای انجام دادن و تکمیل کارها تمرکز نیاز دارند، "کایزن" ، روشی برای تفکر و نظم بخشیدن به همه چیز است، از روش کاری‌ِ خودتان گرفته تا روشی که تیم‌تان برای فعالیت به کار می‌گیرد.

فوجیتا با بیان اینکه این فلسفه برای اولین بار زمانی شکل گرفت که بعد از جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی از شرکت‌های ژاپنی به این نتیجه رسیدند که انجام کارها به روش‌های پیشین، خصوصا وقتی گزینه‌های بهتری وجود دارد که امکان انجام کارها به روش‌های رقابتی‌تر را فراهم می‌کند ، فکر خوبی نیست ؛ گفت:خیلی از افراد سیستم تولیدی تویوتا را سیستمی می‌دانند که از "کایزن" به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین اصول کسب‌وکار استفاده می‌کند.

وی افزود: داستان معروفی درباره‌ی تویوتا وجود دارد که می‌گوید "تویوتا به‌حدی به پیشرفت مداوم متعهد است که هر کارگری در خط‌ تولید تویوتا هر زمانی که به مشکلی در تولید برمی‌خورد، اجازه دارد تولید را متوقف کند، مشکل را حل کند و راه‌های بهتری برای انجام کارها و بهبود بازدهی به مدیر بخش ارائه دهد."

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اجرای "کایزن" آسان است. از آنجا که بیشتر فلسفه‌ای ذهنی است تا روشی عملی، نیازی به خرید یا نصب ابزار خاصی نیست. در اصل، اگر می‌خواهید "کایزن" برای‌تان مفید باشد باید رویکردتان به کار را تغییر دهید. یکی از فوایدی که "کایزن" دارد حس مالکیت و اختیار به کاری است که انجام می‌دهیم.

فوجیتا ادامه داد: حالت ایده‌آل این است که همه نسبت به کاری که انجام می‌دهند، از ابتدا تا انتها اشتیاق داشته باشند و همه نهایت تلاش‌شان را انجام دهند تا محصول نهایی به بهترین شکل ممکن تولید شود. فرقی نمی‌کند در خط تولید آینه‌ بغل کار می‌کنید یا لاستیک، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که تمام تلاش‌تان را انجام دهید تا اتومبیل بدون نقص تولید شود. در ژاپن "فلسفه کایزن" با صنعت خودرو گره خورد و حالا به یک فلسفه و سبک مدیریت تبدیل شده که همچنان در تولیدات این روزهای صنعت خودرو می‌توان استانداردها و قوانین آن را دید. این فلسفه و شیوه مدیریت بیش از هر جایی در تویوتا دیده می‌شود.

پیشرفت صنعتی ژاپن به‌طورکلی مرهون خودروسازی آن است

وی تصریح کرد: در کل هیچ چیز عجیب یا معجزه‌آسایی در "کایزن" ژاپنی‌ها وجود ندارد اما یک برگ برنده مهم در این فلسفه نمود دارد که آن‌هم توجه به از بین بردن زوائد و در نتیجه رسیدن به تولید ناب است. "کایزن" پس از سال‌ها آزمون و خطا و اصلاحات به شکل فعلی درآمده و یک تئوری مدیریتی شده است. این نوع مدیریت تویوتایی که بر پایه بهبود مستمر بهره‌وری استوار است، نشان داده تمامی قوانین خشک، دست‌وپاگیر و کسل‌کننده‌ای که سایر خودروسازان به گروه‌های کارگری خود ابلاغ می‌کنند به این اندازه اثرگذار نیست.


فوجیتا اظهار کرد: در "کایزن" نگاه از پایین به بالا و نه از بالا به پایین است. از این‌رو همه تلاش می‌کنند خود و کارشان را بهبود دهند. درواقع تولید لحظه‌ای و نه انبارداری همان چیزی است که کایزن را محبوب کرده و به آن اعتبار داده است. "کایزن" آنقدر برای صنعت خودروی ژاپن مفید بوده که می‌توان پیشرفت صنعتی ژاپن را به‌طورکلی مرهون خودروسازی این کشور دانست.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه واسدای ژاپن گفت: تویوتا همواره به نقش کارکنان خود در ارتقای سازمان تاکید دارد. در تویوتا ، کارمندان به راحتی می‌توانند از روند کاری انتقاد کنند و نظرات خود را راجع به بهبود سیستم به مافوق خود ارائه دهند. با این کار از میان کارمندان تویوتا رهبران قابلی برای سازمان تربیت می شود. در حالی که برخی سازمان ها از ارتباط اعضای بخش های مختلف خود با هم جلوگیری می کنند، تویوتا تاکید دارد همه کارمندان همه چیز را بلد باشند در این شرکت کارمندان در گروه‌هایی براساس بخش کاری، سال ورود و تخصص تقسیم بندی می شوند و همواره بر اشتراک تجارب میان کارمندان تاکید می شود. بدین ترتیب دانش و مهارت کارکنان ارتقا می یابد.

به گزارش ایمنا به نقل از سایت ویکی پدیا، "کایزن" (به ژاپنی: 改善)، به معنای بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر است و به فلسفه‌ای اشاره دارد که در آن تمرکز بر روی بهبود مستمر فرایند تولید، مهندسی یا مدیریت کسب و کار است.

کد خبر 364713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.