استحصال خاویار پرورشی برای نخستین بار در اصفهان

پرورش ماهیان خاویاری از فعالیت‌های آبزی پروری است که در یک دهه گذشته در کشور در حال انجام است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، فعالیت در زمینه تولید ماهیان خاویاری در استان اصفهان سال ۸۹ در چندین مزرعه با ورود بچه ماهیان خاویاری با وزن متوسط حدود ۸ تا ۱۰ گرم آغاز شد و ضمن پیگیری موضوع پرورش این ماهیان توسط شیلات استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و تلاش‌های بهره‌بردار، بعد از حدود هشت سال در ماه جاری برای اولین بار در شهرستان آران و بیدگل، از یک ماهی خاویاری (فیل ماهی) به وزن حدود ۶۲ کیلو گرم، میزان حدود پنج کیلوگرم خاویار پرورشی توسط متخصصین امر استحصال شد.

امید آنکه با استمرار این فعالیت در استان بتوان در آینده شاهد شکوفایی و گسترش هر چه بیشتر این فعالیت باشیم.

خاویار ایرانی یک برند مهم در دنیا بوده و شهرت جهانی دارد

هر چند که گوشت ماهیان خاویاری جزء ماهیان مطلوب و پر طرفدار در دنیا محسوب می‌شود اما هدف مهم‌تر از پرورش این ماهی تولید " خاویار" است. ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است.

 خاویار از فراورده‌های پر ارزش غذایی در جهان محسوب می شود که با توجه به وفور این ماهی در دریای خزر در سنوات قبل و استحصال خاویار تولید شده توسط این ماهیان، خاویار ایرانی یک برند مهم در دنیا بوده و شهرت جهانی دارد.

 با توجه به کاهش صید این ماهی در دریای خزر ( در سال ۷۵ حدود ۱۶۰۰ تن و در سال ۹۶ به حدود ۲۹ تن رسیده است) توجه به پرورش ماهیان خاویاری در مزارع آبزی پروری طی سنوات اخیر مورد توجه شیلات کشور بوده و استان‌های مد نظر و مستعد در این زمینه اقدام نموده‌اند.

کد خبر 364543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.