نقش شهرداری‌ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ‌تر شود

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان این که نقش شهرداری‌ها در دیپلماسی شهری باید پررنگ‌تر شود، گفت: دیپلماسی شهری که شهرداری‌ها بازیگر اصلی آن هستند و مکمل دیپلماسی رسمی کشور محسوب می‌شود، امروزه از اهمیت زیادی در عرصه روابط بین‌الملل برخوردار است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری کشور، مهدی جمالی نژاد در دیدار با مدیران وزارت امور خارجه افزود: در حال حاضر در عرصه بین الملل در کنار دولت‌ها که از بازیگران اصلی عرصه روابط بین الملل هستند، روز به روز نقش سازمان های بین المللی، منطقه‌ای و شهرداری‌ها هم در این عرصه در حال افزایش است.

وی افزود: وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور آماده بحث و تبادل نظر پیرامون مناسبات بین المللی شهرداری‌ها و برنامه ریزی به منظور ارتقای اینگونه مناسبات، دیپلماسی عمومی و اثرات سازنده و مثبت آن در وضعیت فعلی کشور و ورود اصولی به حوزه خواهر خواندگی شهرها در قالب دیپلماسی دوجانبه و همکاری با سازمانهای بین المللی در قالب دیپلماسی چندجانبه است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستای وزیر کشور تصریح کرد: آمادگی داریم در وضعیت فعلی کشور و شرایط تحریم با همکاری مرکز اموربین الملل وزارت کشور و وزارت امورخارجه و شهرداری‌های بزرگ که درحال حاضر از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردارند با استفاده از دیپلماسی عمومی (دیپلماسی شهری ) فعالیت هایی را انجام دهیم و این موضوعات نیازمند همکاری وزارت امور خارجه و سایر مراجع ذی‌صلاح و تدوین ساز وکارهای مناسب است.

جمالی ن‍ژاد با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری های کلانشهرها تفاهم‌نامه خواهر خواندگی در کشورهای همسایه و اروپایی و آسیایی دارند، گفت: آسیب شناسی و بررسی مشکلات اجرایی این موضوع را در دست اقدام داریم ؛ با توجه به اینکه شهرداری های کلانشهرها در برخی کشورها پروژه های عمرانی را با کیفیت لازم اجرا کرده اند، بنابراین اجرای این قبیل پروژه های مشترک با کشورهای خارجی می تواند اثرات مثبت و سازنده ای همراه داشته باشد .

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی شهرداری های بزرگ و شهرداری های کلانشهرها در سازمان های بین المللی و منطقه ای عضویت دارند و با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای این سازمان ها، برنامه ریزی به منظور استفاده حداکثری از آن، تبادل تجربیات در حوزه های مختلف و مرتبط با حوزه شهری و گسترش مناسبات در اولویت و در دست اقدام قرار دارد .

جمالی نژاد با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، گفت: یقینا مناسبات بین المللی این سازمان می‌تواند برای کشور اثرات مفید و سازنده ای داشته باشد .

کد خبر 364457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.