افزایش ۷۲.۳ درصدی هزینه‌های رانندگان تاکسی/ ارایه بسته حمایتی از ابتدای بهمن ماه ۹۷

سال ۸۹ نصب سامانه هوشمند کرایه تاکسی بر روی تعداد زیادی از تاکسی‌های شهرمان کلید خورد، اما از سال ۹۴ به بعد بنا بر دلایل مختلف این طرح متوقف شد.

به گزارش ایمنا، نصب سامانه هوشمند بر روی تاکسی در حالی رخ داد که تاکسیرانان مبلغ زیادی برای خرید آن پرداخت کردند، اما شهروندان در استفاده از آن استقبالی از خود نشان ندادند و هم اکنون ۷۵۰۰ دستگاه درون تاکسی‌ها خاک می‌خورد....

با توجه به نارضایتی تاکسیرانان در پرداخت هزینه‌های بالای خرید سامانه در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان، با مساعدت شورای شهر و شهرداری مقرر شده به منظور کمک به رانندگان تاکسی، بسته‌های حمایتی به این رنندگان اهدا شود. به گفته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان طرح بسته حمایتی رانندگان تاکسی از روز ۲۹ دی‌ماه به مناسبت «روز هوای پاک» و با هدف کمک به بیش از ۷۵۰۰ راننده تاکسی استفاده کننده از سامانه هوشمند، به صورت رسمی اجرا و از اوایل بهمن‌ماه ۹۷ توزیع بسته‌های حمایتی آغاز خواهد شد؛ مرحله نخست این طرح حمایتی شامل۹۰ درصد از رانندگان پلاک قرمز یا همان تاکسی‌های زرد می‌شود که سامانه هوشمند نصب کرده اند در این راستا بیش از ۱۴ هزار حلقه لاستیک و فیلتر هوا به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد.

برای آگاهی از جزییات بیشتر بسته حمایتی سازمان تاکسیرانی همچنین آخرین اخبار از ساماندهی تاکسی‌های خطی، وضعیت معیشت رانندگان، تاکسی‌های اینترنتی، افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده، روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، برگزاری دوره های آموزشی ویژه رانندگان تاکسی و ... گفت و گویی با «هادی منوچهری» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

یکی از دلایل نارضایتی‌های رانندگان تاکسی، نصب سامانه‌های هوشمند کرایه تاکسی با هزینه بالا بود، در حال حاضر چه برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است؟

موضوع سامانه هوشمند مربوط به سال ۸۹ است که تا اواخر سال ۹۳ نصب آنها ادامه داشت، اما از سال ۹۴ به بعد بنا بر دلایل مختلف این طرح متوقف شد و از حدود ۱۰ هزار خودرو تاکسی شهر، بیش از ۷۵۰۰ تاکسی مجهز به این سامانه شد؛ دلایل متوقف شدن طرح چند بُعد دارد، استقبال نکردن شهروندان و رانندگان تاکسی باعث توقف پروژه شد؛ از سال ۸۹ تاکنون سه دوره مدیریت شهری تغییر پیدا کرده تا اینکه در مدیریت شهری فعلی، شورا و شهرداری و تاکسیرانی به عنوان متولی ورود پیدا کرد و چند راهکار در شورای اسلامی شهر مطرح و در نهایت مقرر شد علیرغم مشکلات عظیمی که در وصول درآمدها وجود دارد، با حمایت شورای شهر و شهرداری اصفهان برای کمک به رانندگان تاکسی در قالب بسته‌های حمایتی اقدام شود.

از روز ۲۹ دی‌ماه به مناسبت روز هوای پاک طرح را با حضور اعضاء شورای شهر و شهردار اصفهان به صورت رسمی اجرا خواهیم کرد و از اوایل بهمن ماه توزیع بسته‌های حمایتی آغاز خواهد شد. هدف از اجرای این طرح کمک به بیش از ۷۵۰۰ راننده تاکسی استفاده کننده از سامانه هوشمند است که در مرحله نخست، این بسته حمایتی ۹۰ درصد از رانندگان پلاک قرمز یا همان تاکسی‌های زرد را شامل می‌شود و بیش از ۱۴ هزار حلقه لاستیک و فیلتر هوا به صورت رایگان در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد. بسته حمایتی به سال ۹۸ تسری پیدا خواهد کرد و در فاز بعدی معافیت‌هایی در پرداخت هزینه‌های مرتبط با صدور کارت شهری و پروانه بهره‌برداری به صورت کاملاً رایگان شامل حال رانندگان خواهد شد.

امیدواریم این بسته حمایتی منجر به ایجاد انگیزه در رانندگان تاکسی برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان و در مباحث ایمنی خودرو، نظافت و بهداشت خودرو باشد تا برای شهرداری و شورا انگیزه برای ادامه بسته حمایتی وجود داشته باشد.

نحوه دریافت بسته حمایتی چگونه است؟

با توجه به اینکه ناوگان عظیمی داریم و نمی‌توانیم ظرف چند روز بسته حمایتی را بین تاکسی‌ها توزیع کنیم، از اوایل بهمن‌ماه توزیع به صورت گروه‌بندی بر اساس پلاک خودرو با ارسال پیامک به رانندگان انجام می‌شود. البته اطلاع رسانی دسته‌بندی‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی مثل تاکسی خبر و خبرگزاری‌ها انجام خواهد شد،

برای جایگزینی سامانه هوشمند برنامه‌ای دارید؟

برای جایگزینی سامانه، سازمان تاکسیرانی برنامه‌های ویژه‌ای در نظر دارد که بخشی از آن در «کیف پول الکترونیکی» خلاصه می‌شود که مربوط به جمع‌آوری پول خرد و برای بخش‌های بعدی برای محاسبه هزینه سفر در حال تدوین راهکار هستیم تا با کمترین هزینه راه‌حل‌هایی پیاده‌سازی شود.

رانندگان تاکسی گلایه دیگری که دارند این است که سامانه با قیمت واقعی به آنها فروخته نشد، می‌گفتند شرکت وابسته به یکی از مسئولان شهرداری است، تخلفات شرکت ارایه دهنده سامانه پیگیری شده است؟

ابتدا این ذهنیت ایجاد شده بود، اما ریالی از محل فروش این سامانه به شهرداری واریز نشده و شهرداری هیچ درآمد یا منفعتی آن زمان بر اساس اسناد موجود از این بابت نداشته است. شرکت در قالب یک قراداد مشخص و کارگروه قوی تجهیزات را خریده، تجهیزاتی که در نوع خود گران‌ترین تجهیزات در آن زمان بوده است.

نحوه محاسبه آن هم جای بحث داشت، کرایه به ناگهان با توجه به ترافیک افزایش پیدا می‌کرد و مسافر گلایه داشت که چرا باید هزینه ترافیک را پرداخت کند!

بله، در همه جای دنیا هزینه ترافیک را مسافر پرداخت می‌کند، در حال حاضر نیز اگر از اپلیکیش‌های اینترنتی استفاده کنید خواهید دید که در برخی از ساعات که پیک ترافیک است، نرخ کرایه افزایش پیدا می‌کند و این غیر قانونی نیست، زیرا باید تفاوت را در مسیرهای روان و پُر ترافیک لحاظ کرد.

برای ساماندهی تاکسی‌های خطی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ما به حمل ونقل دربستی برای تاکسی‌ها اعتقاد داریم چون ناگزیر هستیم و دنیا نیز به این سمت می‌رود، همانطور که استارتاپ‌های اینترنتی هم به سمت گسترش و ترویج  این فرهنگ حرکت می‌کنند.

البته طرح‌های این چنینی قطعاً دچار مقاومت و تنش خواهد شد، چون رانندگان ۵۰ سال با این روال کار کرده‌اند و بعضاً شغلی بوده که از پدر به پسر رسیده است، از این رو قبول و اجرای این طرح برای آنها سخت است، اما از نظر ما باید این اتفاق بیفتد و زیرساخت‌های آن به مرور با کمترین آسیب فراهم خواهد شد.

در حال حاضر معیشت رانندگان تاکسی چگونه است؟

با توجه به پدیدآمدن چند رویداد، کاهش درآمد رانندگان نه تنها در اصفهان بلکه در تمام کلان‌شهرها رقم خورده است. یکی از این موارد افزایش زیرساخت‌های کلان‌شهرها در حوزه موازی تاکسی مثل مترو، BRT و از همه مهمتر اضافه‌شدن خودروهای شخصی بوده است. به هر حال باید قبول کنیم که میزان تولید خودروها و آمار افراد استفاده کننده از خودروهای شخصی رو به افزایش بوده و به همین نسبت استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است.

دلیل آخر وجود استارتاپ‌های اینترنتی است، آنها تحت نظارت شهرداری نیستند و یک درگیری قانونی بین وزارت کشور و وزارت صنعت و معدن وجود دارد که باید شیوه نامه‌ای تنظیم و به این درگیری قانونی پایان داده شود، اما همچنان این موضوع لاینحل باقی مانده است.

مجوز صنفی فعالیت مسافربرهای اینترنتی را وزارت صنعت و معدن صادر می‌کند، اما شهرداری‌ها پروانه بهره‌برداری را صادر نمی‌کند، زیرا مسئولیت نظارت بر آنها با شهرداری نیست، در حالی که مطابق مواد ۹، ۳۱ و ۳۲ قانون، وظیفه شهرداری نظارت بر حمل و نقل عمومی شهر است. این موضوعات باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی میزان معیشت رانندگان تاکسی شده است.

یکی از موضوعاتی که هر سال اتفاق می‌افتد افزایش پر سر و صدای میزان کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی است. با توجه به کاهش درآمد رانندگان تاکسی، افزایش قیمت‌ها و ... فکر می‌کنید برای سال آینده چقدر باید به نرخ کرایه‌ها افزوده شود تا کاهش معیشت رانندگان جبران و از طرف دیگر مسافر متضرر نشود؟

نرخ کرایه تاکسی طی یک ساز و کار قانونی افزایش می‌یابد و دستگاه شهرداری و مدیریت شهری به مصوبه شورای شهر نیاز دارد تا مصوبه به فرمانداری ارسال و پس از تایید فرمانداری به سازمان تاکسیرانی ابلاغ شود. وظیفه تصمیم‌سازی این موضوع بر عهده تاکسیرانی است، اما تصمیم‌گیری آن به عهده شورای شهر و تاییدکننده آن فرمانداری است.

طی دو سال اخیر دلیل افزایش نیافتن نرخ کرایه تاکسی، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بود و بازار کشش لازم برای افزایش کرایه تاکسی‌های زرد را نداشت، اما با نوسانات اقتصادی اخیر قطعاً سال آینده افزایش قیمت خواهیم داشت که درصد آن بر اساس ساز و کار مشخص انجام می‌شود. آنالیز تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها برای سال آینده توسط سازمان تاکسیرانی در حال انجام است.

در سال‌جاری طبق آمار اعلام شده هزینه‌های رانندگان تاکسی ۷۲.۳ درصد افزایش یافته که به همین نسبت با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم، درآمد آنها نیز کاهش پیدا کرده است. تعیین نرخ کرایه تاکسی معادله چند مجهولی است و فرمانداری با نگاه حاکمیتی به ناوگان می نگرد، از این رو نمی‌توان گفت نرخ کرایه چقدر افزایش پیدا کند.

برنامه ای برای اینترنتی کردن خدمات تاکسیرانی دارید؟

برای این موضوع شیوه‌نامه‌ای در سازمان تاکسیرانی تدوین کردیم که این شیوه‌نامه به راه‌اندازی و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که جامعه هدف تاکسی‌های پلاک قرمز یعنی خودروهای زرد است، منجر خواهد شد. شیوه‌نامه در کمیسیون حمل ونقل شورای شهر مصوب شده، اما درگیری‌های قانونی دارد، البته قطعا سازمان تاکسیرانی از شرکت‌های حمل ونقل که با هدف استفاده از جامعه خودروهای زرد به حوزه فعالیت اینترنتی ورود پیدا می‌کنند، استقبال خواهد کرد.

امیدواریم در سال‌جاری یک تا دو شرکت به این موضوع ورود پیدا کرده و فعالیت داشته باشند، اما به طور معمول ورود پیدا کردن به این موضوع ساده نیست و شرکت‌های متقاضی باید زیرساخت قوی، منابع اقتصادی محکم و نیروی انسانی فعال، توانمند، فنی و آگاه و خلاق داشته باشند؛ البته این پارامترها، تعداد شرکت‌هایی که می‌توانند در این راستا فعالیت داشته باشند را محدود می‌کند به طوری که در تهران «شرکت کارپینو» یا برخی شرکت‌ها به موفقیت لازم دست پیدا نکرد و جذب سفر آن تنها دو درصد بود. سازمان تاکسیرانی تنها مدیریت و نظارت را بر عهده دارد و حق ورود به کار اجرایی و به کارگیری نیرو از نظر قانونی را ندارد.

نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کجا رسید؟

تا کمتر از یکسال پیش روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در اصفهان و سایر کلانشهرها ادامه داشت، اما از حدود یکسال پیش تاکنون به دلیل نوسانات قیمت ارز و کاهش تولید خودرو عملاً خودرو تاکسی تولید نشده و طرح متوقف شده است. برای نوسازی چند آیتم نیاز داریم که یکی همکاری خودروسازان، مراکز اسقاط خودرو، بانک مرکزی، گمرک و وزارت کشور است و باید هم‌افزایی وجود داشته باشد تا آغاز تبدیل تاکسی‌ها به احسن از سر گرفته شود. این طرح در حال حاضر در کشور متوقف است، البته تولید خودرو تاکسی هم نداریم و به نظر می‌رسد عزم لازم وجود ندارد.

هر چند دولت که محوریت اصلی این موضوع را بر عهده دارد، مصمم است در سال ۹۸ این کار را دوباره کلید بزند؛ راهکارهای دیگری نیز در حال بررسی است که به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

چه راهکاری؟

مثل استفاده از ظرفیت بهینه‌سازی مصرف سوخت که وزارت نفت تسهیلاتی در نظر گرفته که هر خودرویی را در بخش خصوصی وارد کند، به ازای آن دلار و ارزش ارزی به سرمایه‌گذار می‌دهد که البته این طرح هنوز اجرایی نشده است. برخی موضوعات در اختیار سازمان تاکسیرانی نیست مثل تبدیل خوردو که اعتبارات دولتی نیاز دارد و به صورت کشوری ابلاغ و اجرایی می‌شود؛ این اقدام فرا سازمانی و فرا استانی است.

چند اکیپ بازرسی تاکسیرانی در سطح شهر نظارت می‌کنند؟

تعداد هفت اکیپ بازرسی در سطح شهر نظارت و رسیدگی به امور را انجام می‌دهد. بازرسان وظیفه دارند به صورت روزانه گشت‌زنی و رسیدگی به وضعیت ناوگان حمل و نقل تاکسی را انجام دهند.

با توجه به اینکه رانندگان تاکسی به نوعی سفیران فرهنگی شهر به شمار می‌روند، آموزش رانندگان تاکسی چقدر مورد توجه قرار گرفته است؟

اعتقاد داریم آموزش مهمترین شاخص تغییر رفتار رانندگان خواهد بود، از این رو طرح آموزشی را در دو بخش گردشگری و آموزش عمومی پیگیری می‌کنیم.

دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی برای رانندگان بخش گردشگری برگزار شد و در این راستا با تعامل اتاق بازرگانی اصفهان نیز دوره آموزشی برگزار کردیم که ۲۰۰ نفر در آن شرکت و گواهینامه معتبر دریافت کردند. مباحث آموزشی معطوف به زمان ورود راننده تاکسی به این ناوگان نخواهد بود بلکه دوره‌های متعدد تعریف شده است. امسال بیش از چهار هزار نفر از رانندگان خانم سرویس مدارس به کمک شرکت‌های حمل و نقل و با تعریف سرفصل‌های مشخص از سوی سازمان تاکسیرانی و مدیریت و نظارت سازمان، دوره بازآموزی را پشت سر خواهند گذاشت.

ما به دنبال مباحثی همچون سرفصل‌های مربوط به ایمنی خودرو، رفتار حرفه‌ای رانندگان، تکریم مسافر، مباحث مربوط به بهداشت محیطی خودرو، موارد مرتبط با راهنمایی و رانندگی هستیم و در دوره‌های آموزشی این مسایل را مورد توجه قرار خواهیم داد؛ البته آموزش‌ها به صورت دقیق و جامع‌تر به روش برون سپاری توسط شرکت‌های حمل و نقل انجام خواهد شد.

کد خبر 364294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.