بخش نامه های بانک مرکزی در اصفهان اجرا نمی شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه بانک‌های این استان تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی را با تضمین های سخت‌گیرانه در اختیار مردم قرار می‌دهند، گفت: بخش‌نامه‌های بانک مرکزی مبنی بر بلامانع بودن پرداخت تسهیلات با تضمین زنجیره‌ای نیز در استان اصفهان اجرا نمی‌شود.

غلامحسین خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه مهم ترین مانع مقاوم‌سازی و نوسازی بافت فرسوده‌ روستاها تضمین بانک‌ها است، اظهار کرد: بنیاد مسکن بارها از مردم خواسته است با دریافت این تسهیلات خانه‌هایشان را مقاوم سازی کنند اما سخت‌گیری بانک‌ها باعث شده مردم روستاها رغبتی برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی نداشته باشند.

وی افزود: متاسفانه بخش‌نامه‌هایی که بانک مرکزی ابلاغ کرده‌ در اصفهان اجرا نمی‌شود و برای این تسهیلات حتما نیاز به دو تا سه ضامن کارمند وجود دارد که در روستاها تعداد کارمندان آنقدر نیست که جواب‌گوی این نیاز باشد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه به تمام روستاهایی که روی کمربند زلزله قرار دارند اطلاع‌رسانی و هشدار برای مقاوم سازی خانه‌ها انجام شده است، گفت: با این حال اگر زمانی در هر جایی از استان که روی کمربند زلزله قرار دارد زلزله‌ای روخ دهد، خانه‌هایی که مقاوم‌سازی نشده‌اند، آسیب می‌بیند و ما باید پاسخگو باشیم که چرا به این خانه‌ها رسیدگی نشده و مقاوم‌سازی آنها انجام نشده است.

خانی با بیان اینکهاز سال ۸۴ تا کنون به کمک بانک‌ها در سال به ۲۰۰هزار واحد مسکونی در کشور تسهیلات مقاوم سازی تعلق می‌گیرد، گفت: در چند سال اخیر با کمک بانک‌ها بیش از ۶۰ هزار فقره تسهیلات به مردم داده شده است.

درخواست استاندار برای اقدامات ویژه در شرق

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست استاندار اصفهان مبنی بر انجام اقدامات ویژه در شرق اصفهان توسط بنیاد مسکن، گفت: احیای بافت فرسوده روستایی، مهم ترین موضوعی است که استاندار اصفهان خواستار آن است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه معاونت بنیاد مسکن مرکز نیز خواستار رسیدگی به بافت‌های فرسوده روستایی شده است، گفت: در همین راستا استاندار اصفهان نیز از بنیاد مسکن اصفهان خواستار اقدامات ویژه ای در شرق اصفهان شد.

خانی افزود: برای اشتغال‌زایی و معیشت در مبحث بوم گردی روستایی با میراث فرهنگی تفاهم‌نامه ای نوشته ایم که بتوانیم تسهیلاتی را به صورت دو جانبه در اختیار مردم قرار دهیم تا مباحث بوم گردی و خانه کاشانه در روستاها و بافت‌های فرسوده ای که رها شده است، صورت گیرد. با انجام این اقدامات در شرق اصفهان، کمک موثری به بهبود معیشت مردم این منطقه خواهد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه حساب ۱۰۰ امام از ابتدای انقلاب تا کنون برکات زیادی داشته است، گفت: تا کنون از محل این حساب کمک‌های زیادی به مردم در روستاها به منظور خانه دار شدن ارائه شده‌است.

اعطای تسهیلات بلاعوض از حساب ۱۰۰ امام

خانی با اشاره به کمک های حساب صد برای بخش مسکن، افزود: از محل این حساب کمک‌های بلاعوض در اختیار واحدهای نیمه تمامی که دو تا پنج سال است با تسهیلات بنیاد مسکن به صورت مقاوم ساخته شده اما به دلیل مشکلات اقتصادی تکمیل نشده، قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به خانوارهایی که دو عضو معلول دارند در طرحی مشترک با بهزیستی و بنیاد مستضعفان در روستاها تا سقف ۱۸ میلیون تومان کمک شده که بتوانند با این تسهیلات بلاعوض واحد مسکونی برای خودشان بنا کنند و این اعضای معلول جایی برای استراحت داشته باشند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: در چند سال اخیر بیش از پنج میلیارد تومان از محل حساب صد امام در روستاهای استان به مردمی که خانه‌های نیمه تمام داشته‌اند کمک بلاعوض شده است این تسهیلات برای هر خانه بین سه تا چهار میلیون تومان بوده و نزدیک به ۱۲۰۰خانوار را پوشش داده است.

خانی همچنین با اشاره به عملکرد بنیاد مسکن اصفهان در بازسازی مسکن روستایی، گفت: این طور نبوده که کاری انجام نشده باشد فقط در بافت‌های فرسوده نتوانستیم مردم را راضی به اقدام و نوسازی کنیم که آن هم به دلیل سخت‌گیری بانک‌ها است.

 وی افزود: سالیانه به حدود شش هزار واحد مسکونی، تسهیلات مقاوم سازی پرداخت شده است اما همگی آنها ضامن‌های معتبر داشته اند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۷ در چند روستا از شهرستان فریدونشهر چند بانک برای اعطای تسهیلات سفته زنجیره‌ای، همکاری کردند، گفت: قابل توجه است که مشکل مردم این منطقه خیلی جدی بود.

خانی تاکید کرد: این طور نیست که بانک‌ها نتوانند ضامن زنجیره‌ای بگیرند اما به این دلیل که اقساط معوق نداشته باشند و در صورت پرداخت نشدن اقساط بتوانند از ضامن وصول کنند، این شرایط را قبول نمی‌کنند.  

افزایش تسهیلات بازسازی مسکن‌های روستایی

وی با اشاره به تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی گفت: این وام از سال اول آغاز به کار از مبلغ ۳۷۰ هزار تومان به ۲۵ میلیون تومان در سال ۹۷ رسید، اما سازمان برنامه و بودجه به دنبال افزایش میزان این تسهیلات است بی شک در سال ۹۸ این تسهیلات به میزان حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان خواهد رسید.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه این تسهیلات برای فراهم سازی اسکلت استحکام یافته یک خانه ۶۰ تا ۸۰ متری کفایت می‌کند، گفت: برای تکمیل این ساختمان‌ها افراد می‌توانند از مصالح بومی، دَر و پنجره‌های قدیمی استفاده کنند تا هزینه‌ها کاهش یابد. خانه‌هایی که با این تسهیلات ساخته می‌شود حتما باید مقاوم باشد و به تایید سازمان نظام مهندسی فنی روستایی برسد.

خانی با اشاره به اینکه واحدهایی که تا کنون در استان اصفهان ساخته شده، مقاوم است و می‌توان گفت هیچ حادثه‌ای آن را تخریب نمی‌کند، تصریح کرد: در استان اصفهان تا کنون ۶۷ هزار خانه مقاوم ساخته‌ایم ولی بافت فرسوده روستاها هنوز مقاوم نشده و در بافت فرسوده موفق نبوده ایم.  

۲۷درصد واحدهای روستایی در اصفهان مقاوم شده‌است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس میانگین کشوری، واحدهای مقاوم شده روستایی در کل کشور ۴۱ درصد است، گفت: در استان اصفهان متاسفانه این مقدار ۲۷ درصد بوده و امید است باکمک مردم و مساعدت بانک‌ها این مشکلات رفع شود.

خانی با اشاره به عملکرد موفق بنیاد مسکن اصفهان در عمران روستایی خاطر نشان کرد: برای عمران روستایی اعتباراتی از سازمان های مختلف استان ازجمله تملک، دارایی و دهیاری‌ها، قیر رایگانی که دولت می‌دهد در اختیار ما قرار گرفته و از ۹۳۵روستایی که در استان اصفهان داریم بیش از۶۴۰ روستا در سه سال اخیر آسفالت شده است.

کد خبر 364085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.