آیت الله هاشمی اهل جناح بازی و مماشات نبود

رییس شورای استان کرمان گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ‌گاه دیانت را بازیچه و فدای سیاست نکرد و در سالیان مختلف فعالیت سیاسی خود هیچ‌گاه رویکردهای حزبی و جناحی را در اولویت فعالیت‌ها و تصمیمات خود قرار نداد.

حجت الاسلام علی هاشمیان در رابطه با شخصیت و منش آیت الله هاشمی به خبرنگار ایمنا گفت: نکته بسیار مثبت در مورد شخصیت آیت الله هاشمی، تبلیغ و ترویج روحیه امید در بین مردم بود. هر چند در برخی مواقع اوضاع بسیار سخت و مشکلات زیاد می شد، اما ایشان اجازه نمی داد مشکلات به مردم سرایت کند.

رییس شورای استان کرمان افزود: نکته مهم دیگر در رابطه با منش آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که وی هیچگاه دیانت را بازیچه و فدای سیاست نکرد، در عین اینکه به ارتقاء و سربلندی کشور می اندیشید، اما در سالیان مختلف فعالیت سیاسی خود هیچ گاه رویکردهای حزبی و جناحی را در اولویت فعالیت ها و تصمیمات خود قرار نداد.

تنها دغدغه آیت الله هاشمی مصلحت و منافع کشور بود

خواهرزاده آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: آیت الله هاشمی به تنها چیزی که می‌اندیشید، مصلحت ومنافع کشور بود و بنابراین هر گاه می دید اطرافیانش (متعلق به هرحزب و جناح وگروهی که بودند)مرتکب خطایی شده اند، به آنها تذکر می‌داد و اهل سهل انگاری و مماشات نبود.

وی افزود: به دلیل همین اخلاق آیت الله هاشمی، توقعاتی که بعضا برخی از دوستان و نزدیکان از ایشان داشتند برآورده نمی شد و سبب ناراحتی و کدورت آنها می شد.

رییس شورای شهر شهرستان رفسنجان در رابطه با موفقیت های سیاست خارجی ایران در زمان آیت الله هاشمی، به ویژه بهبود روابط ایران با عربستان و سایر کشورهای عرب منطقه گفت: رویکرد آیت الله هاشمی، در پیش گرفتن مناسبات منطقی با کشورهای دیگر به ویژه با لحاظ کردن همزمان منافع و مصالح اسلام و ایران بود.

وی افزود: در نشست‌هایی که با ایشان داشتیم از نزدیک شاهد بودم که آیت الله هاشمی برای بررسی روابط ایران با برخی کشورها، گروه هایی را تشکیل می داد و منافع و مضرات ارتباط با آن کشورها را به طور دقیق بررسی می کردند و اگر می دیدند مصلحت کشور به افزایش ارتباط است، برای این امر اقدام می کردند.

شخصیت کاریزماتیک هاشمی سبب مقبولیت بین المللی او شده بود

خواهرزاده آیت الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: البته «شخصیت کاریزماتیک» ایشان از دیگر عواملی بود که باعث مقبولیت ایشان در جامعه بین المللی می شد، وجهه بین المللی خوبی که آقای هاشمی داشت چیزی نبود که پست و مقامش به او داده باشد، این بخشی از شخصیت و منش خود او بود که برقراری ارتباط با دیگر کشورها را برایش آسانتر می‌کرد.

رییس شورای استان کرمان خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی نیز مهمترین چیزی که باید به عنوان میراث هاشمی حفظ شود، تقویت امید در جامعه است. در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که برخی جناح های سیاسی با اغراض و اهداف خاص، از تریبون های عمومی برای کم ارزش نشان دادن فعالیت های دیگران استفاده می کنند.

وی افزود: انتقاد خوب است، اما آنچه که امروز شاهد آن هستیم استفاده از برخی تریبون ها برای  زیر سؤال بردن کارها و فعالیت های خوب یکدیگر، و زدن رقبای سیاسی است، مسأله ای که نتیجه نهایی آن ناامید کردن مردم است.

هاشمیان تصریح کرد: وقتی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک می شویم، برخی می گویند «در این چهل سال به اندازه چهارصد سال رشد کرده ایم»، که شاید حرف درستی هم باشد، اما نکته مهم اینجاست که مردم از همین تریبون ها به طور مرتب نکات منفی بر علیه دولت های مختلف بعد از انقلاب می شنوند؛ مبنی بر اینکه هیچ اقدام مهمی توسط آنها انجام نشده و بنابراین نمی توانند این حرف های متناقض را باهم تطبیق بدهند.

وی افزود: بنابراین حال که دوسال از درگذشت آیت الله هاشمی می گذرد، برای حفظ میراث ایشان لازم است که در درجه نخست تریبون های عمومی مسائل جامعه را درست منعکس کنند و در درجه دوم امید و اعتماد مردم را افزایش دهند.

شخصیت‌های امید بخش کم داریم

رییس شورای استان کرمان با ذکر خاطره ای از آخرین سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به استان کرمان گفت: آیت الله هاشمی در استانداری کرمان سخنرانی‌ای پیرامون برجام داشت و آنقدر به نکات مثبت و دستاوردهای آن اشاره کرد که همه مقامات استان امیدوار شدند که چه گام های بزرگی برای کشور برداشته داشته و چقدر دولتمردان ما برای این مسأله زحمت کشیدند و چه افتخاراتی برای کشور به دست آوردند.

وی افزود: مدیرکل‌ها و مقاماتی که در این جلسه حضور داشتند بعد از پایان جلسه همگی تأکید می‌کردند که چقدر آقای هاشمی با رویکرد باز به این قضیه نگاه کردند و اینکه حرف های ایشان باعث شده امید و اعتمادشان به دولتمردان و حاکمیت چند برابر شود.

رییس شورای شهر شهرستان رفسنجان گفت: این یک نوع نگرش و برخورد با مسئولان استانی و کشوری است و نگرش دیگر زیر سؤال بردن همه فعالیت ها، بی نتیجه جلوه دادن آنها و نا امید کردن مردم و مدیران میانی است.  سخنان آقای هاشمی همواره همه را آرام می کرد و این چیزی است که با درگذشت وی در ایران کم داریم.

وی افزود: در شرایط کنونی کشور همه به اپوزیسیون و مخالف دولت تبدیل شده اند و هیچ کس از دستاوردها نمی گوید. اگر هم افرادی هستند که به خدمات اشاره می کنند، صدا و سیما آنها را انعکاس نمی دهد.

هاشمیان تأکید کرد: در حالی که روش درست، آنگونه که آیت الله هاشمی انجام می داد این است که فعالیت ها و خدمات صورت گرفته به طور شفاف گفته شود و در عین حال برای برطرف کردن مشکلات نیز برنامه ریزی صورت بگیرد.

خواهرزاده آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی زندگی شخصی و خانوادگی خود را وقف انقلاب و اسلام کرد و در این راستا با هیچ کس تعارف نداشت، اما در مقاطعی، اگر ناملایماتی هم دید به خاطر حفظ دین و ارزش ها سکوت اختیار کرد. او مشکلات و مصائبی که برایش ایجاد می شد را در دل خود نگه می داشت تا مردم دلسرد و نا امید نشوند.

کد خبر 364067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.