گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

متخصص طب سنتی گفت: آویشن، شیرین بیان، گل ختمی، نعناع، پونه، سرخارگل و گل گاو زبان  از گیاهان دارویی هستند که با مصرف آن‌ها می‌توان علائم سرماخوردگی را  کنترل کرد و بهبود یافت.

محمد مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تفاوت بیماری سرماخوردگی با آنفولانزا اظهار کرد: واکسنی برای درمان و پیشگیری از سرما خوردگی ساخته نشده است و واکسنی که در بازار موجود است در فصول خاصی از سال برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا تجویز می شود. در حقیقت بیماری آنفولانزا علائم بسیار شدیدتر، پیشرفته تر و حادتری دارد.

وی با بیان اینکه سرما خوردگی یک بیماری ساده ویروسی مسری است که می تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند، گفت: اما ویروس بیماری آنفولانزا  متفاوت است و رویکرد درمان آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی نیز تفاوت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه کسی که واکسن آنفولانزا تزریق کند از بیماری سرماخوردگی مصون نمی شود، افزود: در واقع یک باور غلطی در بین بیماران وجود دارد که فکر می کنند هر کسی که واکسن آنفولانزا تزریق کند دیگر دچار بیماری سرما خوردگی نمی شود، بنابراین این گروه از افراد  مسایل ایمنی را رعایت نمی کنند.

به گفته مظاهری؛ یکی از مهم ترین عوامل برای پیشگیری ازسرما خوردگی شستن مکرر دست ها با آب و صابون و در صورت نبودن مواد ضد عفونی کننده با آب است و مساله دیگر در ارتباط با پیشگیری از سرما خوردگی داشتن استراحت و خواب مناسب است.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه برای سالم ماندن فرد طب سنتی بر روی شش اصل تاکید دارد، اظهار کرد: داشتن خواب کافی و مناسب یکی از این شش اصل است برای اینکه بیمار در هنگام بیماری بتواند سریع تر به حالت اولیه بازگشته و سلامتی را به دست آورد.

وی تصریح کرد: طول مدت خواب و کیفیت عمق خواب بیمار باید رعایت شود. بی خوابی، استرس های عصبی و رعایت نکردن بهداشت و نشستن دست ها می تواند سرما خوردگی های مکرر  را برای فرد همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گیاهان دارویی مختلفی مانند آویشن، شیرین بیان، گل ختمی، نعناع، پونه، سرخارگل و گل گاو زبان وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توان علائم سرما خوردگی را  کنترل کرد و بهبود یافت.

وی یادآور شد: علاوه بر این استفاده از این گیاهان دارویی می تواند در پیشگیری از سرما خوردگی به منظور ضد عفونی کردن مجاری هوایی؛ جایی که ویروس های سرماخوردگی تکثیر پیدا می کنند نیز نقش آفرین باشد.

مظاهری با بیان اینکه میزان مصرف این گیاهان در بین افراد باید متفاوت باشد، افزود: نمی‌توان نسخه یکسان تجویز کرد و باید در میزان مصرف این گیاهان دارویی درجه گرمی و خشکی آن‌ها و نوع مزاج فرد در زمان استفاده در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: توصیه می شود با توجه به معاینه و شرح حالی که پزشک از بیمار می گیرد نسخه لازم را برای مصرف این نوع گیاهان دارویی تجویز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: روش استفاده تقریبا به مذاق فرد مصرف کننده و گیاهان دارویی که در اختیار دارد بستگی دارد.

وی درباره روش‌های مصرف گیاهان دارویی گفت: می‌توان دمنوش آن‌ها را استفاده کرد  یا این که گیاه را در داخل لیوان گذاشته و آب جوش را روی آن می ریزیم و  با گذاشتن درپوش لیوان و سپری شدن مدت زمان ۱۰ دقیقه و خروج مواد موثره اثر بخش از گیاه آن را صاف کرده و بر حسب ذائقه با عسل یا شکرسرخ و یا حتی بدون این مواد مصرف کرد.

کد خبر 364009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.