"وندالیسم" هزینه‌های هنگفتی به شهر تحمیل می‌کند

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه وندالیسم شهری سالانه هزینه‌های هنگفتی را به شهر تحمیل می‌کند، گفت: شهروندان باید نسبت به سهم اقتصادی و مالی خود از اموال عمومی آگاه باشند تا از آسیب رساندن به آن خودداری کنند.

مهران زمانی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وندالیسم شهری به معنای تخریب کنترل نشده اموال عمومی، آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی شهر و کشور است، این ناهنجاری در رده بزهکاری‌ها و انحرافات اجتماعی قرار می گیرد.

وی افزود: سالانه برای بازسازی اموال عمومی آسیب دیده از وندالیسم شهری هزینه‌های زیادی به شهرداری ها تحمیل می شود، این رفتارهای برخی شهروندان سهم قابل توجهی از بودجه شهر را به خود اختصاص می دهد و به این طریق با آثار سوء خود در اقتصاد شهری نمود پیدا می کند.

این کارشناس اقتصادی و فعال در حوزه شهرسازی گفت: نهادهای فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری باید مردم را نسبت به مالکیت اموال عمومی و سهمشان در پرداخت هزینه های شهری آگاه کنند تا حس مالکیت در آنها تقویت شده و فرهنگ سازی لازم شکل گیرد. شهروندان باید بدانند که اموال عمومی متعلق به خودشان است تا از آسیب رسانی‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: بودجه ای که صرف بازسازی اموال عمومی آسیب دیده از وندالیسم شهری می شود، در واقع اعتباری است که باید برای افزایش و ارتقای سطح رفاه شهروندان هزینه شود، در صورتی که وندالیسم شهری در میان شهروندان از بین برود، بسیاری از هزینه های شهرداری کاهش می یابد و در اداره ارزان شهر بسیار تاثیرگذار است.

زمانی با اشاره به نقش پر رنگ و موثر خود شهروندان در از بین بردن وندالیسم شهری، خاطر نشان کرد: اگر مردم آموزش های لازم را از نهاد های فرهنگی سیستم مدیریت شهری دریافت کنند و خودشان از اقدامات وندال‌ها جلوگیری کنند یا به راهنمایی آنها بپردازند، بی شک این پدیده ناهنجار در بسیاری از شهرهای کشور ریشه‌کن شده و باعث کاهش هزینه‌های زیادی در مدیریت شهری می شود.

وی تاثیر فشارهای اقتصادی و سیاسی بر شهروندان را یکی از مهم‌ترین علل ایجاد این انحراف اجتماعی در بسیاری از آنها دانست و تصریح کرد: فشار های اقتصادی بر بطن زندگی شهروندان موجب می شود تا آنها، نهاد های مدیریت شهری و دولتی را ضد منافع خود ببینند و برای انتقام گیری و وارد کردن ضربه های اقتصادی به آنها گرفتار وندالیسم شهری شوند.

این کارشناس اقتصاد شهری گفت: وندال‌ها به شهروندان ضربه اقتصادی وارد نمی کنند اما از طریق تخریب اموال عمومی باعث هدر رفت بودجه های رفاهی شهروندان برای بازسازی اموال عمومی و آسیب رساندن به اقتصاد شهر می شوند.

کد خبر 363956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.