فرهنگ حفظ میراث تاریخی باید نهادینه شود

فرماندار ویژه کاشان گفت: اگر در هر مکان تاریخی نیرویی برای محافظت گذاشته شود، نتیجه ای نمی گیریم زیرا در بحث فرهنگ سازی کم کاری شده، در حالی که هر شهروند می تواند یک حافظ میراث فرهنگی باشد.

به گزارش ایمنا، علی اکبر مرتضایی در جلسه انجمن میراث فرهنگی کاشان اظهار کرد: امروز نهادینه شدن فرهنگ حفظ میراث فرهنگی از نیازهای پایه‌ای محسوب می‌شود و این فرهنگ باید از کودکی آموزش داده شود تا در باور آنها نقش بسته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود که این امر جای کار در آموزش و پرورش دارد.

وی تصریح کرد: ما باید روحیه و افتخار را به مردم کاشان بازگردانیم و این فقط از راه آموزش امکان پذیر است، شکل گیری، پایداری و توسعه صنعت گردشگری در هر جامعه نیازمند آموزش است و در صورت ارائه آموزش‌های درست، دیگر نیاز به نیروی انسانی بیشتر در برخی کارها نخواهیم داشت.

فرماندار ویژه کاشان اضافه کرد: توسعه صنعت گردشگری در کاشان می تواند بسیاری از هدف ها به ویژه رشد اقتصادی و اشتغالزایی را محقق کند، همچنان که در بسیاری از کشورها با توسعه گردشگری، اقتصاد را مدیریت می کنند.

وی حوزه گردشگری را یکی از اولویت های اول کاری خود دانست و عنوان کرد: صنعت فرش رقیبان بسیار جدی پیدا کرده، اما بحث گردشگری و تاریخ پر افتخار ما نمی‌تواند رقیبی جدی داشته باشد، چرا که دیگر تاریخ سازی نمی‌توان کرد.

مرتضایی یادآور شد: تاریخ در واقع حافظه یک ملت بوده و کسی که تاریخ نداند، اطلاعاتش کامل نیست؛ اگر گذشته خود را فراموش کنیم، دیگر به چه چیزی می‌توان مفتخر بود.

وی تصریح کرد: همیشه معلول در مسائل و برخی از مشکلات حوزه گردشگری مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که باید علت ها ریشه یابی و برایشان راه حل پیدا شود.

افزون بر یک هزار و ۷۰۰ اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده و ۳۲۵ مورد تاکنون در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.

این شهرستان در ۹ ماهه سال جاری میزبان بیش از یک میلیون و ۴۶۹ هزار مسافر داخلی و ۱۰۹ هزار و ۳۸۱ نفر گردشگر خارجی بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 363896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.