بودجه ۹۸؛ انقباضی با کسر هزینه‌های غیرضروری

براساس آنچه مسئولان و کارشناسان خبر می دهند اساس بودجه سال ۹۸ کشور انقباضی است به این معنا که از بودجه اختصاصی بسیاری از دستگاه ها کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انقباضی بودن بودجه به آن معناست که در آن باید به بخش‌های اولویت‌دار معیشت مردم، تولید و توسعه قبل از هر موضوع دیگری پرداخته و از هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اداری و ... کاسته شود. گویا بودجه ۹۸ نیز در راستای تحقق همین هدف بسته‌شده و بسیار شنیده می‌شود با توجه به اتخاذ سیاست های انقباضی در این بودجه ضرورت دارد که مدیران دستگاه‌های اجرایی به دنبال درآمدزایی باشند چون امکان افزایش بودجه آنها برای سال آینده وجود ندارد.

پیش از این نیز برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به چنین موضوعی هشدار داده بودند که با توجه به شرایط عمومی اقتصاد کشور برای سال آینده، باید انتظار بودجه انقباضی را داشته باشیم. بودجه‌ای که در آن هزینه‌های غیرضروری سازمان‌ها و ارگان‌ها حذف یا به حداقل برسد. صریح‌تر آنکه بودجه موردنظر در بخش درآمد و در بخش هزینه باید تصویری از بهینه کردن سرفصل‌های هزینه و حذف برخی از موضوعاتی که در شرایط کنونی در بودجه عمومی کشور درج است، باشد.

اختصاص بودجه به مناطق محروم استان اصفهان

سعید مهرپرور، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به تفاوت لایحه بودجه ۹۸ با لوایح گذشته، گفت: این بودجه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور تحت تاثیر بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی آمریکا تدوین‌ شده است.

وی افزود: قابل‌تأمل است که در بودجه سال آینده آنچه در اولویت همه استان‌ها قرارگرفته، توجه به معیشت و حمایت از تولید و اشتغال است که این موضوع در بودجه استان اصفهان نیز به چشم می خورد، هرچند سهم بودجه این استان نسبت به سال قبل کاهش قابل‌توجهی داشته که آن‌هم به دلیل انقباضی بودن بودجه ۹۸ است.

این کارشناس یادآور شد: انقباضی بودن بودجه شامل دستگاه‌های اداری و اجرایی اصفهان نیز می‌شود و سال آینده بر اساس این برنامه‌ریزی از بسیاری از هزینه‌های مازاد کاسته خواهد شد.

مهرپرور بیان کرد: واقعیت آن است با توجه به این مسئله، ردیف بودجه همه استان‌ها کاهش داشته است به‌عنوان‌مثال سهم بودجه اصفهان برای سال ۹۷ مبلغی برابر با ۳۹هزار و۴۰۷ میلیون ریال بوده و سهم بودجه سال ۹۸ این استان ۱۱هزار و۷۹۱ میلیون ریال است .

این استاد اقتصاد تصریح کرد: خوشبختانه در بودجه سال آینده استان به مسائلی همچون آب توجه مثبتی شده و بودجه‌ای برای احداث سد تونل سوم کوهرنگ در نظر گرفته شده‌ است. از طرفی سعی شده که مناطق محروم استان در این بودجه در نظر گرفته شود که این موضوع نیز خود تفاوتی میان بودجه سال ۹۸ با ۹۷ است هرچند در بودجه امسال نیز این مناطق موردتوجه بودند ولی ظاهراً برای سال آینده با حساسیت بیشتری اقدام خواهد شد.

 قطع بودجه فرهنگی از همه دستگاه‌ها

 احمد سالک کاشانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف بودجه سال ۹۸، گفت: اساس بودجه انقباضی است به این معنا که از بودجه اختصاصی به بسیاری از دستگاه‌ها کاسته شده است.

وی توضیح داد: در واقع دستگاه‌های دولتی بر اساس نظارت بر عملکردشان بودجه دریافت خواهند کرد. نکته بعدی که در بودجه سال آینده بر آن تأکید بسیار شده، معیشت و اشتغال است که بسیار محوری به آن نگاه شده است.

 این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با بودجه اصفهان تصریح کرد: نمایندگان استان با استعفای خود درصدد تحقق دو هدف برای بودجه اختصاص‌یافته به اصفهان بودند، نخست تصویب ستاد ساماندهی احیای زاینده‌رود از سوی دولت که با دستور رییس‌جمهور مقدمات تشکیل این ستاد درحال انجام است و اگر دولت آن را به‌طور نهایی تصویب کند این مسئله به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: مورد دوم درخواست بودجه برای تأمین آب شرب بود که حدود ۳۵۰ میلیارد تومان برای سامانه دوم آب‌رسانی تخصیص یافت و اگر بخش خصوصی نیز چنین رقمی را بتواند تامین کند، می‌توان مشکل آب شرب را حل کرد.

سالک در رابطه با تفاوت بودجه ۹۸اصفهان با سال ۹۷ گفت: به دلیل انقباضی بودن بودجه قرار است از ارقام بودجه دستگاه‌های اصفهان برای سال آینده کسر شود و این‌یک تفاوت بزرگ است، به‌علاوه بودجه اختصاصی برای تأمین آب شرب و ایجاد ستاد احیای زاینده رود  از دیگر تفاوت‌ها است.

نماینده اصفهان در مجلس افزود: با توجه به آنکه سیاست کلی کشور بر ریشه‌کن کردن فقر و رسیدگی به مستضعفان است، این سیاست در بودجه اصفهان هم دیده ‌شده و بودجه به سمتی رفته است که بتوانیم پروژه‌های مناطق محروم را باقوت بیشتری پیگیری کنیم اما بدترین بخش در بودجه ۹۸ قطع بودجه فرهنگی از همه دستگاه‌ها است و این کمبود، آسیبی جدی برای کشور و البته شهر فرهنگی‌ مثل اصفهان به شمار می‌آید.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 363724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.