۳۸۰۰ واحد گلخانه‌ای به‌طور پراکنده در اصفهان وجود دارد

مدیر امور باغبانی  جهاد کشاورزی استان اصفهان بابیان اینکه مساحت گلخانه‌های این استان ۱۷۰۰ هکتار است، گفت: این گلخانه‌ها در قالب سه هزارو ۸۰۰ واحد گلخانه ای در استان پراکنده‌است و برای ۱۷هزار نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیر مستقیم ایجاد کرده‌است.

احمد رضا رییس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه به ازای هر هکتار گلخانه برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، اظهار کرد: ۱۷۰۰ گلخانه استان اصفهان، برای  ۱۷ هزار نفر شغل مستقیم و معادل همین تعداد در مشاغل غیر مستقیم همچون بسته بندی و حمل و نقل اشتغال ایجاد کرده است که شامل کارگر، مهندس و گلخانه‌دار می‌شود.

وی افزود: حدود ۸۵ درصد این گلخانه‌ها به کشت محصولات سبزی وصیفی اختصاص دارد  و ۱۵ درصد از آن انواع گل‌های زینتی را تولید می‌کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: از این مقدار فضاهای گلخانه ای سالانه بیش از ۲۵۰هزار تُن محصولات صیفی، سبزی‌جات و بیش از ۱۴۰ میلیون اصله گلدان و شاخه گیاهان زینتی تولید می‌شود.

رییس زاده عمده شهرستان هایی که فضاهای گلخانه ای اصفهان در آن متمرکز است را ۱۰ شهرستان عنوان و خاطر نشان کرد: از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، حدود ۱۰ شهرستان بیشترین فضای گلخانه ای را دارند که شامل شهرستان فلاورجان، مبارکه، اصفهان، دهاقان، شهرضا، تیران و کرون، خمینی شهر، شاهین شهر، برخوار و نجف آباد است که در هرکدام ازاین شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ هکتار گلخانه وجود دارد.

وی افزود: در شهرستان‌هایی همچون فریدن، چادگان، گلپایگان، خوانسار، آران، نطنز، لنجان و سمیرم نیز گلخانه وجود دارد اما سطح کل آن در حدود چهار تا پنج هکتار است.

تا کنون فقط برای سطوح بیش از ۳۰۰۰ متر پروانه ساخت صادر شده‌است

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس نظام صدور مجوزها تا کنون فقط برای سطوح بیش از سه هزار متر پروانه ساخت صادر می‌شد، گفت: پیرو ابلاغ دستورالعمل اجرایی گلخانه‌های کوچک مقیاس ، این سقف برداشته‌ شد و اکنون گلخانه‌های کمتر از سه هزار متر نیز شامل مجوز می‌شود.

رییس زاده با بیان اینکه گلخانه‌های کوچک مقیاس به دو دسته تقسیم می‌شوند، افزود: برای گلخانه‌هایی که متراژ آن کمتر از ۳۰۰ متر باشد جهاد کشاورزی شهرستان نیز می‌تواند مجوز تاسیس صادر کند و نیازی به استعلام ها و بروکراسی های زائد اداری نیست.

وی اضافه کرد: برای گلخانه‌هایی که سطحشان بین ۳۰۰ تا سه هزار مترمربع باشد سازمان نظام مهندسی کشاورزی بر اساس ضوابط فنی مهندسی طراحی گلخانه ، مجوز صادر می‌کند.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سازمان جهاد کشاورزی در راستای حمایت از توسعه گلخانه‌ها و سرمایه گذاری که قرار است در آن اتفاق افتد علاوه بر تسهیل گری در صدور مجوز، متقاضیان را برای گرفتن تسهیلات کم بهره به بانک معرفی می‌کند.

رییس زاده با بیان اینکه جهاد کشاورزی استان اصفهان امسال از محل اعتبارات اشتغال روستایی با سود ۶ درصد در روستاهای کمتر از ۱۰هزار نفر جمعیت، ۴۳۴ میلیارد ریال طرح های مصوب داشته است، اظهار کرد: این تسهیلات در بانک‌های کشاورزی، پست بانک، تعاون و صندوق کار آفرینی امید توزیع شد.

وی افزود: از محل صندوق توسعه ملی نیز تسهیلاتی وجود دارد که در اختیار گلخانه داران قرار می‌گیرد سود این تسهیلات برای مناطق برخوردار۱۴ درصد و برای مناطق کمتر برخوردار ۱۰درصد است.

طرح های گلخانه ای اصفهان از مرز ۱۵۰هکتار عبور می‌کند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان  با بیان اینکه قرار است تسهیلات جدیدی از محل تبصره ۱۸ در اختیار این سازمان قرار بگیرد، ابراز امیدواری کرد: اگر این تسهیلات که نرخ سود آن کمتر از ۱۰ درصد است، به زودی ابلاغ شود، تا پایان سال جاری طرح های گلخانه ای اصفهان از مرز ۱۵۰هکتار عبور می‌کند.

رییس زاده افزود: امسال تا این تاریخ ۹۲ هکتار طرح گلخانه های اصفهان افزایش پیدا کرده است و امیدوارم تا پایان سال بتوانیم به رقمی که گفته شد دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای گلخانه ها اشاره کرد و گفت: در گلخانه ها برای مصرف نهاده هایی همچون آب، سموم و کودها صرفه جویی می‌شود و تولید محصول در واحد سطح افزایش می‌یابد به طوری که بهره وری در واحد سطح بیش از ده برابر افزایش می‌یابد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در گلخانه‌ها بهره وری تولید نسبت به کشت در فضای باز بیشتر است، تصریح کرد: به همین دلیل است که در استانی همچون اصفهان که در منطقه گرم و خشک قرار دارد توصیه می‌شود که فضای گلخانه ای توسعه پیدا کند.

رییس زاده افزود: در گلخانه‌ها عمدتا در خارج از فصل، کشت و تولید داریم که محصول تولیدی آن نیز بسیار با کیفیت است و می‌تواند ارز آوری و صادرات را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 363608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.